در آینده باید مثل بعضی از کشورهای اروپایی و کانادا برای جبران کاهش جمعیت بومی به کشور مهاجرپذیر تبدیل شویم.

هفت سال فرصت برای حل مشکل جمعیت

به گزارش قدس آنلاین، صابر جباری، رییس اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با ادامه روند فعلی جمعیتی، شاهد مرگ تدریجی کشور خواهیم بود زیرا در سال۱۴۳۰ یک‌سوم جمعیت ایران نیز پیر و بالای ۶۰سال خواهند داشت. روسیه از معدود کشورهایی بود که با تغییر سیاست‌ها خود را از وضعیت بغرنج جمعیتی و سالمندی نجات داد.

وی با اشاره به اینکه ما درگیر جنگ جمعیتی هستیم، ادامه داد: برژینسکی به سیاستمداران آمریکایی توصیه کرد مذاکرات هسته‌ای را ۲۰سال طول دهید تا پیری جمعیت ایران کار این کشور را تمام کند. سال ۱۹۷۴ میلادی نیز کیسینجر، اصلی‌ترین تهدیدات آمریکا را افزایش جمعیت کشورهای جهان سوم اعلام کرد؛ بنابراین از طریق اِعمال سیاست‌هایی مانند اعطای وام به این کشورها ازسوی بانک جهانی یا رنگ علمی دادن به برنامه‌هایی نظیر تنظیم خانواده، به کاهش نرخ باروری کشور ما نیز پرداختند.

دبیر قرارگاه جوانی جمعیت وزارت بهداشت با بیان اینکه جمعیت ایران در ۴۵سال گذشته ۱۰سال پیرتر شده و میانگین سنی افراد جامعه به ۳۴سال رسیده است، ادامه داد: کشورهای زیادی هستند که نرخ باروری‌شان کاهش یافته ولی ایران تنها کشور جهان است که نرخ باروری‌اش نسبت‌به قبل کاهش نداشته بلکه سقوط کرده است.

جباری با اشاره به اظهار نگرانی اخیر دبیرکل سازمان ملل از سیاست‌های افزایش جمعیت در ایران، گفت: متاسفانه برخی اظهارنظرهایی در داخل نیز می‌شنویم که پایه و اساس ندارند؛ به‌عنوان‌مثال، هنوز قانون جوانی جمعیت اجرا نشده و نرخ باروری رشدی نداشته است، بر چه مبنایی می‌گویند موالید تالاسمی، سندروم داون و غیره در ایران افزایش داشته است؟

وی افزود: متاسفانه این تلقی غلط بین بعضی از افراد جامعه وجود دارد که سقط جنین از چهارماهگی جنین به بعد ممنوع است. درحالی‌که مطابق فتاوای علما سقط جنین در هر زمان و سنی اتفاق بیفتد قتل محسوب می‌شود و باید بابت آن دیه پرداخت کرد. حتی آمریکا هم ناچار شد قانون آزادی سقط جنین را بردارد و دو ماه است که در این کشور هرگونه سقط جنین ممنوع اعلام شده است.

رییس اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت با بیان اینکه متاسفانه آمار سقط جنین در کشور بالاست، گفت: نگاه به جنین باید مانند نگاه ما به افراد سالم باشد. مگر کسی بر اثر تصادف دچار معلولیت شد او را می‌کشند که درباره جنین چنین تصمیمی بگیریم؟ اگر این روند ادامه یابد، در آینده باید مثل بعضی از کشورهای اروپایی و کانادا برای جبران کاهش جمعیت بومی به کشور مهاجرپذیر تبدیل شویم.

وی با اشاره به اینکه براساس قانون جوانی جمعیت تاکنون به ۵۰هزار مادر خودرو اعطا شده است، اظهار داشت: هر مادری از فرزند دوم به بعد می‌تواند خودرو ثبت‌نام کند. در این قانون برای تولد هر فرزند، سهام نوزاد پیش‌بینی شده است. تاکنون ۴۵۰میلیارد تومان وام فرزند به زوجین اعطا شده است. پوشش بیمه‌ای پیش‌بینی‌شده در قانون تمام آزمایش‌های مادر و جنین و فرایند بارداری را ارزان می‌کند.

منبع: صبح نو

برچسب‌ها

پخش زنده