براساس اخبار منتشر شده از سوی رسانه‌ها، سفیر امارات متحده عربی پس از هفت سال در روزهای آینده، فعالیت دیپلماتیک خود در ایران را از سر خواهد گرفت.

بازگشت امارات برمدار ثبات

یکی از رسانه‌های نزدیک به دولت این کشور اعزام «سیف محمد الزعابی» به‌عنوان سفیر این کشور در ایران را در چارچوب تقویت روابط دوجانبه عنوان کرده است. جمعه گذشته نیز انور قرقاش مشاور رئیس دولت امارات در مسائل دیپلماتیک با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد تصمیم این دولت برای بازگشت سفیرش به تهران در راستای رویکرد ترمیم و تقویت روابط برای ایجاد فضای اعتمادسازی و تفاهم و همکاری برای ایجاد منطقه‌ای باثبات و آینده‌ای شکوفاست.
در همین زمینه محمد امین سواری کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در پاسخ به پرسش خبرنگار قدس درباره چرایی بازگشت فرستاده ابوظبی به سفارت این کشور در تهران گفت: پس از فعالیت دوباره سفیر کویت در تهران این بار بازگشت سفیر امارات دستاورد دیگری از دیپلماسی قوی دولت سیزدهم در تلطیف و مدیریت روابط با کشورهای منطقه تلقی می‌شود. وی افزود: به نظر می‌رسد در مدت اخیر مقامات دو کشور در تعاملات دیپلماتیک رسمی و غیررسمی خود تلاش‌ کرده‌اند باوجود برخی اختلافات از جمله ارتباط نزدیک موجود بین امارات و رژیم صهیونیستی و هشدار چندین باره ایران در مورد عواقب این موضوع، این روابط را مدیریت کنند و براساس اظهارات علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه در آذرماه سال گذشته پس از سفر به امارات، صفحه جدیدی در روابط ایران و امارات باز کنند.
محمد امین سواری افزود: از سرگیری روابط با کشورهای منطقه بدون شک بی ارتباط با گفت‌و گوهای تهران و ریاض برای از سرگیری روابط دوجانبه نیست. فعالیت و اعزام سفیران کشورهای منطقه به ایران مبتنی بر فرهنگ سیاسی مشترک آن‌هاست؛ زیرا سیاست کشورهای عربی به صورت زنجیروار به یکدیگر متصل است و قطعات این زنجیره از یکدیگر پیروی می‌کنند.
محمد امین سواری با تأکید براینکه توسعه روابط همسایگی ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس به مرور زمان، طرح عادی سازی روابط اعراب با اسرائیل را نیز کمرنگ و بی اثرخواهد کرد، در پایان گفت: دکترین همگرایی منطقه‌ای ایران، این پیام را به دولت‌های عربی داده که رشد مفاهمه منطقه‌ای، موجب بالندگی منطقه و تقویت ثبات خواهد شد.

خبرنگار: شمس الدین نجفی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.