تفاهم‌نامه همکاری میان نهاد کتابخانه‌های عمومی ایران و امیرالمومنین نجف با حضور معاون پژوهش، برنامه ریزی و اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مدیر کتابخانه‌های عمومی امیرالمومنین نجف و مدیر کل پژوهش و مطالعات دیوان وقف شیعی عراق در مشهد منعقد شد.

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان نهاد کتابخانه‌های عمومی ایران و امیرالمومنین نجف

به گزارش قدس آنلاین، سید باقر میرعبداللهی، معاون پژوهش، برنامه ریزی و اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری میان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و کتابخانه عمومی امیرالمومنین(ع) نجف که امروز، اول شهریور ماه در کتابخانه عمومی امام خمینی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: مطابق دستورات و تعالیم اسلامی، کسب علم و دانش و تعلیم و تعلم مرز نمی‌شناسد و محدود به جغرافیای خاص نیست. حضور مهمانان عراقی از شهرهای مقدس کربلا و نجف اشرف یادآور مجاهدات علامه امینی در نگارش کتاب الغدیر است. تلاش‌های خستگی‌ناپذیر علامه در حفظ میراث شیعی و علوی در جهان اسلام را فراموش نمی‌کنیم و مایه افتخار است که با دوستانی طرف قراداد هستیم که نام و یاد این مرد را به همراه دارند.

وی با اشاره به مسئولیت‌های تشکیلاتی نهاد کتابخانه‌های عمومی افزود: ما موظف به معرفی خود به مجامع علمی هستیم و استعداد نهاد کتابخانه‌ها در توسعه کتابخانه و انتشار اطلاعات برای همه مردم ظرفیت بی‌نظیری است.

معاون پژوهش، برنامه ریزی و اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی با بیان اینکه ۳۰۰۰ کتابخانه در کشور موجود است، عنوان کرد: این ظرفیت به اندازه‌ای است که کتابخانه به عنوان تنها مرکز فرهنگی برای مردم شناخته شده و خوشحالیم که می‌توانیم این ظرفیت را در قالب این تفاهم‌نامه در بیرون از مرزها گسترش دهیم.

میرعبداللهی تصریح کرد: مدتی قبل برخی همکاران به دعوت کتابخانه، میهمان نجف و کربلا بودند و از اطلاعات علمی آن بهره‌مند شدند. پذیرش این مجلس به نوعی پاسخ به گرامیداشت میهمانان ایرانی از کشور عراق است. امیدواریم تلاش علمی مورد رضای حق تعالی باشد و افق‌های روشنی از دانایی پیش روی ما بگشاید.

حجت‌الاسلام علی‌اکبر سبزیان، مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی نیز در ادامه با اشاره به اینکه امضای تفاهم‌نامه همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و کتابخانه‌های عمومی امیرالمومنین نجف به ارتقای فرهنگ دو کشور منجر می‌شود، اظهار کرد: امضای این تفاهم‌نامه را در ایام محرم، درآستانه اربعین و در جوار امام مهربانی‌ها به فال نیک می‌گیریم و امید داریم دیپلماسی جدید منشاء خیر و برکت باشد.

حجت‌الاسلام حیدر السهلانی، مدیر کتابخانه‌های عمومی امیرالمومنین نجف نیز در بخش دیگری از این مراسم بیان کرد: این تفاهم‌نامه مشترکات میان دو کشور را نشان می‌دهد و به توسعه همفکری بین محققان و پژوهشگران دو کشور کمک می‌کند.

وی افزود: کتابخانه علامه امینی در سال ۱۹۵۳ تاسیس شد، چراکه علامه، نگارش به موسوعه امیرالمومنین را احساس کرد و سفرهای وی به ایران و هند، برای جمع کردن منابع و نوشته‌های امیرالمومنین(ع) بود که در حال حاضر بالغ بر ۱۰هزار دست‌نوشته در این کتابخانه موجود است. همچنین در حال حاضر دست‌خطی از امیرالمومنین(ع) در این کتابخانه موجود است که مُهر امام حسن(ع) بر آن، حقیقت آن را اثبات می‌کند. همچنین کتاب شفای ابن سینا، قدیمی‌ترین کتاب این مجموعه است و بالغ بر ۴۰۰۰ کتاب سنگی در این کتابخانه وجود دارد.

مدیر کتابخانه‌های عمومی امیرالمومنین نجف در خصوص محاسن امضای تفاهم‌نامه با کتابخانه‌های عمومی ایران خاطرنشان کرد: این تفاهم‌نامه مشترکات بین دو کشور را نشان می‌دهد و به توسعه همفکری بین محققان و پژوهشگران دو کشور کمک می‌کند.

بر اساس گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های خراسان رضوی حیدر السهلانی با اشاره به حدیثی از پیامبر که فرمود همواره در جستجوی کتاب باشید، گفت: بزرگان بسیاری از جمله آیت‌الله سیستانی می‌گوید باید فضا و بستر کتابخانه بهترین فضا باشد و در غیر این صورت ارزشی ندارد. همچنین آیت‌الله خامنه‌ای نیز می‌گوید کتابخانه‌ها جایگاه‌هایی برای انتقال ایده‌ها و تفکرات به جامعه است.

سید علاء عبدالحسین القاسم، مدیر کل پژوهش و مطالعات دیوان وقف شیعی عراق نیز در ادامه گفت: سیاست مقام معظم رهبری باعث شده که با وجود تحریم ها، ایران اسلامی پیشرفت‌های بسیاری کسب کند و هر قدمی برای پیشرفت ایران لازم باشد از سوی کشور عراق انجام خواهد شد. جمهوری اسلامی ایران پیشرفت‌های بسیاری در زمینه علم داشته و این تفاهم‌نامه مایه افتخار کشور عراق است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.