درحالی که منتقدان دولت شوک تورمی ناشی از اجرای سیاست ارزترجیحی درخرداد ماه را ماندگار و مأیوس کننده می‌دانستند، از همان نخستین ماه پس از اجرای این سیاست، نادرستی گفته‌های آنها آشکارشد.

عقبگرد ۲/۱۰ درصدی تورم ماهانه

به گزارش قدس آنلاین، درحالی که منتقدان دولت شوک تورمی ناشی از اجرای سیاست ارزترجیحی درخرداد ماه را ماندگار و مأیوس کننده می‌دانستند، از همان نخستین ماه پس از اجرای این سیاست، نادرستی گفته‌های آنها آشکارشد.

در خردادماه امسال به عنوان اولین ماه بعد از اصلاح ارز ترجیحی، نرخ تورم ماهانه از ۳.۵ درصد در اردیبهشت ماه به ۱۲.۲ درصد جهش کرد و تورم نقطه به نقطه(تغییر نسبت به ماه مشابه سال قبل) نیز از ۳۹.۳ درصد اردیبهشت ماه به ۵۲.۵ درصد رسید. ارقامی که بهانه تازه‌ای برای منتقدان دولت سیزدهم فراهم کرد.

اما بلافاصله از تیرماه روند تخلیه شوک تورمی حذف ارز ترجیحی آغاز شد به طوری که تورم ماهانه ۱۲.۲ درصدی خرداد با کاهش ۷.۶ درصدی به ۴.۶ درصد در تیرماه رسید. یعنی همان پیش‌بینی که دولتمردان و بسیاری از کارشناسان ازآثار سیاست مردمی‌سازی یارانه‌ها داشتند. با این حال در تیرماه همچنان تورم نقطه‌ای روند صعودی خود را ادامه داد و از ۵۲.۵ درصد درخرداد به ۵۴ رسید که موجب تداوم شک و شبهه‌ها نسبت به آینده تورم شد.

اما تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران از تورم مردادماه، تمام تحلیل‌ها و نقطه نظرات منتقدان را رد کرد، چراکه دو ماه پس از اجرای سیاست اصلاح ارز ترجیحی، تورم ماهانه بشدت کاهش یافت و به دنبال آن تورم نقطه‌ای هم به روند نزولی ماه‌های گذشته بازگشت.

مقایسه تورم ماهانه مرداد با خردادماه که شوک تورمی در آن اتفاق افتاد نشان می‌دهد که این شاخص ۱۰.۲ درصد سقوط کرده است به طوری که تورم ۱۲.۲ درصدی خرداد به ۲ درصد در مرداد رسید. البته نسبت به تورم تیرماه هم تورم ماهانه نصف شد به طوری که در تیرماه تورم ماهانه به ۴.۶ درصد عقب‌نشینی کرده بود که در مردادماه این نرخ به ۲ درصد رسید که ۲.۶ از تورم تیر کمتر است. تورم مواد غذایی هم در مردادماه افت قابل توجهی را تجربه کرد. درحالی که در خردادماه تورم ماهانه خوراکی‌ها به بیش از ۲۵ درصد رسیده بود، این رقم درتیر به ۵.۷ درصد و درمرداد به ۱.۴ درصد عقبگرد کرد. بدین ترتیب تورم ماهانه خوراکی‌ها در مرداد نسبت به خردادماه ۲۴ درصد کاهش یافته است که نشان دهنده تخلیه کامل شوک تورمی حذف ارز ترجیحی است.

در شاخص تورم نقطه به نقطه نیز برخلاف تیرماه که این شاخص رشد نشان داد، در مردادماه ۱.۸ درصد افت دارد. در تیر این شاخص به ۵۴ درصد رسیده بود که مردادماه به ۵۲.۲ درصد کاهش یافت. در تورم نقطه‌ای مواد غذایی نیز تورم ۸۶ درصدی تیرماه به ۸۰.۴ درصد عقب‌نشینی کرده است.

کاهش ۴.۳ درصدی تورم ماهانه خوراکی‌ها

نرخ تورم ماهانه مرداد امسال به ۲ درصد رسیده که در مقایسه با ماه قبل، ۲.۶ واحد درصد کاهش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب ۱.۴درصد و ۲.۴ درصد بوده است. تورم ماهانه خوراکی‌ها درمرداد نسبت به تیر ۴.۳ درصد و تورم خدمات و کالاهای غیرخوراکی نسبت به تیر ۱.۴ درصد کاهش یافته است.

این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری دو درصد است که نسبت به ماه قبل ۲.۵ واحد درصد کاهش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ۱.۷ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۳.۱ واحد درصد کاهش داشته است.

کاهش تورم نقطه‌ای خوراکی‌ها

نرخ تورم نقطه‌ای در مرداد ماه به عدد ۵۲.۲ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طورمیانگین ۵۲.۲ درصد بیشتر از مرداد ١٤٠٠ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.

نرخ تورم نقطه‌ای مردادماه ١٤٠١ در مقایسه با ماه قبل ۱.۸ واحد درصد کاهش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با کاهش ۵.۶ واحد درصدی به ۸۰.۴ درصد رسیده و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» بدون تغییر ۳۶.۹ درصد بوده است.

این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ۵۱.۱ درصد است که نسبت به ماه قبل ۱.۷ واحد درصد کاهش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ۵۸.۴ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۲.۳ واحد درصد کاهش داشته است.

افزایش نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور

نرخ تورم سالانه مرداد ماه ١٤٠١ برای خانوارهای کشور به ۴۱.۵ درصد رسیده که نسبت به ماه قبل، یک واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب ۴۰.۹ درصد و ۴۴.۴ درصد است که برای خانوارهای شهری ۰.۹ واحد درصد افزایش و برای خانوارهای روستایی ۱.۲ واحد درصد افزایش داشته است. در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «ادویه و چاشنی»(سس مایونز و سس گوجه فرنگی) و گروه «نان و غلات»(کیک و بیسکویت) است. در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، گروه «بهداشت و درمان»(انواع دارو)، گروه «هتل و رستوران»(غذاهای سرو شده در رستوران) و اجاره بها بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند. همچنین در ماه جاری گروه «گوشت قرمز و گوشت ماکیان»(مرغ ماشینی) و گروه «روغن‌ها و چربی‌ها»(روغن نباتی جامد) نسبت به ماه قبل کاهش قیمت داشته‌اند.

درصد تغییرات شاخص قیمت در دهک‌های هزینه‌ای کل کشور در ماه جاری

دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در مردادماه ١٤٠١ برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ۳۹.۵ درصد برای دهک دهم تا ۴۶.۴ درصد برای دهک اول است.

منبع: ایران

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.