اگر از زاویه دید یک کاوشگر به جنایات تاریخ بشر بنگریم خواهیم فهمید که برخی جنایات مادی و بعضی دیگر معنوی هستند. ناگفته پیدا است که از منظر هر مورخ منصفی جنایتهای معنوی به دلیل تأثیری که بر عمق روح و جان قربانیان خود به جای میگذارند زخمهای کاریتری ایجاد میکنند و بنابراین مهلکتر هستند. بیتردید یکی از کثیفترین جنایتهایی که دشمنان اسلام در جهان معاصر مرتکب شدهاند مسئله چاپ و انتشار کتاب موهوم آیات شیطانی توسط نویسنده مرتد و معلوم الحال هندی الاصل سلمان رشدی است. زخم ناشی از جنایت سلمان رشدی در روح و جان امت اسلامی به حدی عمیق بود که با وجود شانتاژهای فراوان و بیامان امپراطوری رسانهای غرب و دوستدارانش در سراسر جهان برای مقصر جلوه دادن ایران و محور مقاومت در فرایند مجازات اخیر این مرتد فطری باید گفت این جوشش خون تمام ملل مسلمان در سرتاسر جهان است که عاقبت این ارتداد وقیحانه و نامیمون را به سلمان رشدی و اربابان صهیونیست و ناجوانمرد وی نشان داد. در همین راستا خبرنگار ادیان و مذاهب خبرگزاری قدس آنلاین در گفتگو با قدرت الله الیکایی کارشناس باتجربه و دانشور مسائل پاکستان اعتراضات آن روز مردم مسلمان این کشور به انتشار کتاب موهن و بیارزش آیات شیطانی را مرور میکند تا ز این طریق اثبات کند. فتوای تاریخی امام خمینی(ره) در راستای مرتد اعلام کردن و مجازات سلمان رشدی فریاد فروخفته ملتهای غیور و مظلوم مسلمان در اقصی نقاط جهان بود پس بنابراین مجازات امروز این مرتد جنایتکار نیز نتیجه طبیعی عمل شنیع خود وی و بازتاب زخمی است که او سالها پیش بر قلب امت مسلمان زده است.
قدس آنلاین: بسم الله الرحمن الرحیم با جلسه نخست از مجموعه مباحث عاقبت ارتداد با موضوع پرونده سلمان رشدی نویسنده مرتد کتاب موهن آیات شیطانی در خدمت آقای قدرت الله الیکایی کارشناس خوش فکر مسائل پاکستان هستیم. آقای الیکایی عزیز خیلی ممنونم که به خبرگزاری قدس آنلاین و پرونده ویژه عاقبت ارتداد فرصتی دادید تا دوباره از دانستهها و خاطرات شما استفاده کنیم به عنوان سؤال اول لطفاً کمی در خصوص جو عمومی حاکم بر کشور پاکستان در ابتدای انتشار کتاب آیات شیطانی و واکنشهایی که به چاپ و انتشار این کتاب در آن برهه صورت گرفت توضیح دهید؟
الیکایی: بسم الله الرحمن الرحیم در مورد بحث کتاب آیات شیطانی که در سال ۱۹۸۸م به عنوان چهارمین رمان سلمان رشدی منتشر شد حتی قبل از این که حضرت امام(ره) آن حکم معروف ارتداد سلمان رشتی را صادر کنند. مردم پاکستان نسبت به این کتاب حساسیت نشان دادند و اعتراض و تظاهرات کردند. و احزاب، مردم و مطبوعات پاکستان در این خصوص موضعگیریهای زیادی کردند. در نتیجه با توجه به این که پاکستانیها اصولاً این نوع کارها را توهین به اسلام میدانند. به سمت مرکز فرهنگی آمریکا در اسلام آباد هجوم آوردند و حتی درصدد بودند که آنجا را به آتش بکشند که این مسئله باعث درگیری بین مردم و پلیس پاکستان شد. این حادثه در زمان حکومت بینظیر بوتو به وقوع پیوست و منجر به این شد که در نهایت ۵ نفر از مردم پاکستان در این واقعه به شهادت برسند. فکر میکنم این واقعه چند روز پیش از صدور حکم حضرت امام(ره) در مورد ارتداد سلمان رشتی به وقوع پیوست. اصولاً مردم پاکستان به خاطر آن حساسیتی که نسبت به مسائل اسلامی دارند در این جور مسائل خیلی فعال هستند و به موقع در صحنه حضور مییابند. شما حتی اگر به حوادث این چنینی در چند سال اخیر نیز نگاهی بیاندازید. میبینید پاکستانیها اولین کسانی هستند که نسبت به این قضایا حساسیت نشان میدهند و نسبت به افرادی که به اسلام توهین نمودهاند واکش تندی از خود نشان دادهاند که بعضاً منجر به درگیری میشود. البته در خصوص نشریه فرانسوی شارلی ابدو پاکستانیها تحصن کردند به طور ی که برای دولت پاکستان مشکل ایجاد شد و حتی دولت این کشور مجبور شد که قبول بکند که سفیر فرانسه را اخراج کند. هر چند که سفیر فرانسه در پاکستان اخراج نشد اما مهم این است که دولت پاکستان در ابتدا پذیرفته بود که سفیر این کشور را اخراج کند و قول پیگیری این قضیه را داد. همین قدر که افکار عمومی پاکستان توانست دولت را مجبور میکند که نسبت به این قضیه حساسیت داشته باشد. نشان دهنده این است که در بین کشورهای اسلامی مردم پاکستان خیلی نسبت به این قبیل مسائل حساسند و در قبال آن واکنش نشان میدهند این شرایط در پاکستان چه در مورد سلمان رشدی، چه وقایع مربوط به کشور دانمارک و چه جریان نشریه شارلی ابدو حاکم است.




نظر شما