فصل جدید رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا رسما از امشب کار خود را با دیدارهای هفته نخست مرحله گروهی آغاز می‌کند. اگرچه رقابت‌های دور انتخابی این تورنمنت مدتی است که در اروپا آغاز شده است؛ اما استارت اصلی این مسابقات از مرحله گروهی خواهد بود و حالا ۳۲ تیم حاضر در این مرحله در تلاشند تا بتوانند جواز حضور در یک‌هشتم نهایی را کسب کنند.

کار سخت یاران محرمی، استارت مسی و امباپه برای فتح اروپا

به گزارش قدس آنلاین، فصل جدید رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا رسما از امشب کار خود را با دیدارهای هفته نخست مرحله گروهی آغاز می‌کند. اگرچه رقابت‌های دور انتخابی این تورنمنت مدتی است که در اروپا آغاز شده است؛ اما استارت اصلی این مسابقات از مرحله گروهی خواهد بود و حالا ۳۲ تیم حاضر در این مرحله در تلاشند تا بتوانند جواز حضور در یک‌هشتم نهایی را کسب کنند.

با توجه به اینکه امسال برای نخستین بار رقابت‌های جام‌جهانی در اواخر پاییز آغاز خواهد شد، یوفا تصمیم گرفته حدودا دو هفته زودتر از سال‌های قبل این مسابقات را آغاز کند تا با توجه به تقویم فشرده نیم فصل نخست لیگ‌های مختلف، دور گروهی این تورنمنت در زمان مقرر و پیش از جام‌جهانی به پایان برسد.

در مهم‌ترین دیدار امشب دو تیم پاری‌سن ژرمن و یوونتوس در فرانسه رودرروی هم قرار می‌گیرند و نخستین دیدارهای تیم‌های بزرگ اروپا ازجمله رئال مادرید، منچسترسیتی، میلان، دورتموند و چلسی می‌تواند از دیگر مسابقات جذاب امشب باشد. دینامو زاگرب هم که صادق محرمی را در ترکیب خود دارد شروعی دشوار در این تورنمنت دارد و در خانه باید از چلسی پذیرایی کند.

فرصت طلایی برای محرمی

صادق محرمی امسال پنجمین فصل حضورش در تیم دینامو زاگرب را سپری می‌کند؛ اما در طول ۴ فصل قبلی تنها دو بار در دور انتخابی لیگ قهرمانان به میدان رفته است و هیچ‌گاه فرصت بازی در مرحله گروهی این جام مهم و بزرگ را پیدا نکرده است. مدافع راست ایرانی تیم کروات که در سال‌های اخیر بارها در لیگ اروپا به میدان رفته است حالا این فرصت طلایی را دارد که برابر تیم‌هایی چون چلسی، میلان و سالزبورگ بدرخشد و نه‌تنها شانس بازی برابر تیم‌های بزرگ اروپایی را داشته باشد و شانس حضورش در ترکیب اصلی برای جام‌جهانی را افزایش دهد بلکه شاید در انتهای فصل پیشنهادی از تیمی به مراتب بهتر از دینامو به دستش برسد.

محرمی فصل پیش بخش عمده‌ای از مسابقات تیمش را به‌دلیل مصدومیت و همچنین عدم آمادگی از دست داد و در شرایطی که تیم ملی ایران هم در سمت راست خط دفاع خود با مشکل روبه‌رو بود، به نظر می‌رسید با این روند او شانس زیادی برای برای حضور در ترکیب تیم ملی یا حتی فهرست نهایی نخواهد داشت.

محرمی اما امسال تلاش خود را بیشتر کرد و پس از اینکه در بازی نخست تیمش در لیگ نیمکت‌نشین بود و فقط ۱۳ دقیقه بازی کرد از هفته دوم فیکس شد و از آن زمان تاکنون در ۵ بازی تیمش فیکس بوده است. محرمی البته در بازی این هفته دینامو برابر رایکا که با برتری ۳ بر یک تیمش همراه بود از ابتدای نیمه دوم به زمین رفت اما با توجه به اینکه در ۷ بازی تیمش دو پاس گل داده شانس این را دارد که در دیدار امشب برابر چلسی در ترکیب تیمش به میدان برود.

دینامو فصل را عالی آغاز کرده و از ۸ مسابقه خود تنها یک تساوی دارد و بقیه بازی‌های خود را با برد پشت‌سر گذاشته است. قهرمان فصل پیش لیگ کرواسی در لیگ قهرمانان اما در گروه بسیار سختی قرار گرفته و حتی کسب رتبه سوم و رسیدن به لیگ اروپا هم برای آنها بسیار دشوار است. آنها پس از حضور در سه دور انتخابی توانستند جواز حضور در مرحله گروهی را کسب کنند و رسیدن به همین‌جا هم برایشان موفقیت مهمی محسوب می‌شود. شاگردان آنته چاچیچ پیش از رسیدن به این مرحله از سد تیم‌های شکوپی مقدونیه، لودوگورتس بلغارستان و گلیمت نروژ عبور کردند تا پس از دو فصل غیبت در مرحله گروهی دوباره به لیگ قهرمانان برگردند. یاران محرمی فصل قبل تا یک‌چهارم نهایی لیگ اروپا رسیدند و با برتری برابر تیم‌هایی چون وستهام و سویا عملکرد بسیار خوبی از خود ارائه کردند. آنها در ۸ بازی ابتدایی این فصل خود در لیگ ۲۲ امتیاز کسب کرده‌اند و ۲۷ گل زده‌اند تا قدرت خود را نشان دهند.

از طرف دیگر چلسی در ۱۰ بازی اخیر خود نتوانسته کلین‌شیت کند و این آمار ضعیف می‌تواند به نفع میزبان باشد. آبی‌های لندنی امسال ولخرجی‌های زیادی در بازار نقل و انتقالات داشتند و حتی با استانداردهای این تیم پرهزینه هم آنها پول بسیار زیادی را برای خریدهای جدید خود هزینه کردند. شاگردان توخل در ۶ هفته ابتدایی لیگ برتر جزیره نوسان زیادی داشتند و با کسب تنها ۱۰ امتیاز در رتبه ششم جدول قرار دارند. آنها اگرچه این هفته به زحمت وستهام را ۲ بر یک بردند؛ اما هنوز به شرایط مطلوب نرسیده‌اند و هواداران این تیم نگران لغزش در ادامه فصل و حتی در دیدارهایی مثل بازی امشب هستند. رسانه‌های انگلیسی معتقدند که سرمربی آلمانی چلسی برای دیدار امشب احتمالا ادوارد مندی، گلر اصلی خود را نیمکت‌نشین خواهد کرد تا کپا آریزابالاگا برای نخستین بار در این فصل فرصت بازی در ترکیب تیمش را پیدا کند.

میلان به دنبال ادامه شکست‌ناپذیری

در دیگر دیدار این گروه میلان راهی اتریش خواهد شد تا مصافی جذاب و تماشایی را برابر سالزبورگ برگزار کند. قهرمان سال‌های اخیر اتریش در چند فصل اخیر ستاره‌های زیادی را به دنیای فوتبال معرفی کرده و در زمینه استعدادیابی عملکرد بسیار موفقی داشته است. آنها فصل قبل موفق شدند از مرحله گروهی این رقابت‌ها صعود کنند و در دور یک‌هشتم نهایی وقتی بازی رفت را با بایرن مونیخ یک – یک مساوی کردند به نظر می‌رسید می‌توانند برای یکی از قدرت‌های برتر فوتبال اروپا دردسرساز شوند؛ اما بازی برگشت در مونیخ را با نتیجه‌ای پرگل باختند و حذف شند. ماتیاس جایسل و شاگردانش فصل قبل اگرچه در گروه خیلی سختی نبودند؛ اما برابر لیل، سویا و وولفسبورگ نمایش خوبی ارائه کردند و حتی این فصل امیدوارند تا عملکرد به‌مراتب بهتری داشته باشند به‌خصوص که با وجود پیشنهادهای زیاد توانستند بنجامین سسکو، مهاجم گلزن خود را حفظ کنند و امیدوارند تا امسال بتوانند برای چلسی و میلان رقیبی دردسرساز باشند.

در سوی دیگر میدان استفانو پیولی این هفته با میلان برد بسیار ارزشمندی را در لیگ کسب کرد و پس از دو تساوی برابر آتالانتا و ساسولو، در دربی دلامادونینا موفق شد اینتر را در دیداری تماشایی و پرگل با نتیجه ۳ بر ۲ شکست دهد و با روحیه خوبی برای شروع لیگ قهرمانان آماده شود. روسونری آخرین بار در ژانویه امسال در لیگ شکست خورده بود و حالا با ۲۱ بازی بدون شکست همچنان یکی از تیم‌های مدعی لیگ ایتالیا هستند. آنها که فصل قبل پس از حدود یک دهه جام قهرمانی اسکودتو را بالای سر بردند امسال رقبای سرسختی در لیگ پیش‌رو دارند اما امیدوارند با توجه به خریدهای تابستانی خود در اروپا عملکرد به‌مراتب بهتری نسبت به فصل قبل که در گروه دشوار خود چهارم شدند داشته باشند.

کار سخت آلگری برای مهار مثلث آتشین پاریس

در گروه H این مسابقات دو تیم پرستاره پاری‌سن ژرمن و یوونتوس که بیشترین شانس صعود به دور حذفی را دارند در همین هفته نخست باید رودرروی هم قرار گیرند تا مهم‌ترین بازی امشب در پاریس برگزار شود. نکته عجیب اینکه این دو تیم مدعی و بزرگ فوتبال اروپا آخرین بار در سال ۱۹۹۶ در رقابت‌های اروپایی رودرروی هم قرار گرفته‌اند که در آن زمان یووه به لطف ستاره‌های نامدار خود در سوپرجام اروپا و در مجموع دو مسابقه رفت و برگشت موفق شد ۹ بر ۲ حریف فرانسوی خود را که هنوز ولخرجی‌هایش در فوتبال را آغاز نکرده بود شکست دهد.

از آن زمان تاکنون تغییرات زیادی در پاریس ایجاد شده و آنها دیگر آن تیم دست‌وپا بسته دهه ۹۰ نیستند. گروه سرمایه‌گذاری قطری در سال ۲۰۱۱ این باشگاه را خرید و با به خدمت گرفتن ستاره‌های فوتبال دنیا تلاش داشته تا ویترین افتخاراتش را خیلی زود پر کند. با این حال همچنان جای خالی لیگ قهرمانان در آن احساس می‌شود و فصل قبل اضافه شدن لیونل مسی هم گره‌گشای مشکلات این تیم در لیگ قهرمانان نبود.

مثلث رویایی نیمار، مسی و امباپه فصل جدید را عالی آغاز کرده و در فرم بسیار خوبی قرار دارد. همین روند طرفداران این تیم را امیدوار کرده تا شاید برای دومین بار در تاریخ خود بتوانند به فینال لیگ قهرمانان رسیده و این فصل طلسم ناکامی‌های آنها شکسته شود. فصل قبل آنها در نخستین دور حذفی به رئال مادرید برخورد کردند و درحالی‌که درمجموع دو بر صفر پیش بودند و فقط چند دقیقه تا صعود فاصله داشتند درخشش کریم بن‌زما و هت‌تریک او شبی رویایی را در برنابئو رقم زد تا پاریسی‌ها ناباورانه شاهد جشن صعود هواداران حریف باشند.

در تابستان امسال این کریستوف گالتیه بود که به‌عنوان جانشین مائوریتسیو پوچتینو هدایت پی‌اس‌جی را برعهده گرفت و این مربی نه‌چندان نامدار در شروع فصل توانسته عملکرد خوبی از خود به جای بگذارد. سرمربی سابق لیل در این تیم دست به تغییر سیستم زد و فصل را با چینش ۲-۵-۳ آغاز کرد که ۵ برد و یک تساوی ازجمله برتری ۳ بر صفر این هفته برابر نانت حاصل عملکرد تیمش تا اینجای فصل در لیگ فرانسه بوده تا به لطف تفاضل گل بهتر نسبت به مارسی در صدر جدول قرار گیرند.

گالتیه هم مثل همه سرمربیان مشهور قبلی این تیم مهم‌ترین هدفش باید قهرمانی در اروپا باشد تا به سرنوشت آنها دچار نشود و به همین دلیل است که صدرنشینی در گروهی که به جز یووه، دو تیم بنفیکا و مکابی رژیم صهیونیستی هم در آن حضور دارند اهمیت بسیار زیادی برایش دارد و احتمالا قرعه راحت‌تری در مراحل حذفی نصیب‌شان خواهد شد.

در سوی دیگر میدان یوونتوس که در تاریخ خود ۹ بار به فینال اروپا رسیده و البته فقط دو بار موفق به فتح آن شده با ماسیمیلیانو آلگری بدنبال بازسازی خود است. یووه پس از ۹ قهرمانی پیاپی در ایتالیا در دو فصل اخیر قافیه را به دو تیم شهر میلان باخته و فصل قبل هم به سختی توانست در بین ۴ تیم برتر لیگ قرار گیرد. آنها آخرین بار در سال ۲۰۱۷ به فینال اروپا رسیدند که در مصاف با رئال مادرید مغلوب شدند و پس از آن بهترین عملکردشان رسیدن به یک‌چهارم نهایی این تورنمنت بوده است.

در سه فصل گذشته بیانکونری در همان دور نخست حذفی برابر تیم‌های نه‌چندان قدرتمندی چون لیون، بنفیکا و ویارئال شکست خورده و از دور مسابقات کنار رفته است. در چنین شرایطی انتظارات از یووه در این فصل کمتر شده است و آلگری در تلاش است تا با وجود از دست دادن بازیکنانی چون دیبالا و دلیخت بتواند تیمی مدعی را برای ادامه فصل بسازد. آنها در ۵ بازی اخیر ابتدایی خود در لیگ بدون شکست بوده‌اند اما سه تساوی در این دیدارها باعث شده تا با ۹ امتیاز در رده ششم جدول قرار گیرند.

یووه اگر می‌خواهد تا در این دیدار بازنده نباشد باید در خط دفاعی بهترین عملکرد را داشته باشد تا برابر خط حمله پرقدرت حریف مغلوب نشود. آنها این فصل با جدایی دلخیت، به سراغ برمر برزیلی رفتند تا او و بونوچی زوج جدید خط دفاعی این تیم را تشکیل دهند اما مهم‌ترین نگرانی الگری برای دیدار امشب مصدومیت شزنی، گلر لهستانی این تیم است که در غیاب او ماتیا پرین درون دروازه قرار خواهد گرفت. به جز شزنی، این تیم پوگبا، ربیوت، مارلی آکه و فدریکو کیه‌زا را نیز بدلیل آسیب‌دیدگی در اختیار ندارد اما رویارویی آنخل دی‌ماریا با همبازیان سابقش می‌تواند از نکات جالب این مسابقه باشد.

در گروه F رئال مادرید به‌عنوان مدافع عنوان قهرمانی و پرافتخارترین تیم تاریخ این مسابقات امشب در شروع کار خود در فصل جدید در اسکاتلند میهمان سلتیک است. هر دو تیم شروعی عالی در این فصل داشته‌اند و همه دیدارهای خود را تا اینجا با برد پشت‌سر گذاشته‌اند. رئال پس از فتح سوپرجام اروپا، ۴ بار در لیگ به میدان رفته که با برتری در همه دیدارهایش صدرنشین لالیگاست. سلتیک هم که این هفته در دربی حساس برابر رنجرز به برتری رسید هر ۷ بازی ابتدایی خود در لیگ را برده و مقتدرانه در صدر جدول قرار دارد. دیگر مسابقه این گروه را لایپزیگ برابر شاختار دونتسک برگزار می‌کند.

در گروه G هم منچسترسیتی در سانچزپیزخوان رودرروی سویا قرار می‌گیرد. هر دو تیم دیدارهای این هفته خود را بدون برد پشت‌سر گذاشتند و در حالی که سیتی برابر استون‌ویلا با تساوی یک – یک متوقف شد، سویا در زمین خود برابر بارسلونا با سه گل مغلوب شد تا با کسب تنها یک امتیاز از ۴ بازی خود رتبه‌ای بهتر از شانزدهمی پیدا نکند. در چنین شرایطی شاگردان لوپتگی کار بسیار سختی برابر خط حمله آماده سیتیزن‌ها به رهبری هالند خواهند داشت. دیگر مصاف این گروه را دو تیم دورتموند و کپنهاگن در آلمان برگزار خواهند کرد.

منبع: فرهیختگان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.