سال‌هاست که بحث استفاده از انرژی پاک برای داشتن محیط زیستی سالم‌تر مطرح است. ازاین رو بسیاری از کشورهای در حال توسعه به سراغ تکنولوژی‌هایی می‌روند که آلایندگی‌های کمتری داشته باشند.

موتورسیکلت برقی؛ نیاز گرانقیمت هوای پاک

از این رو مدت‌هاست بحث تولید موتورسیکلت‌های برقی که نسبت به خودروها دارای مزایایی چون مقرون به صرفه بودن در قیمت و تأمین انرژی ارزان‌تر نسبت به هزینه بنزین و امکان جای پارک و راحتی تردد در شهرهای پر ترافیک است، مطرح است.
بر همین اساس در کشور ما نیز به گفته کارشناسان این حوزه، منابع آلاینده متحرک شامل خودروها و موتورسیکلت‌ها سهم قابل توجهی در میزان آلایندگی هوای شهرها و به طور خاص کلانشهرهایی چون مشهد دارند. مدیر عامل یک شرکت فعال در حوزه موتورسیکلت که قدمتی ۳۵ ساله دارد، می‌گوید: به‌طور کلی صنعت موتورسیکلت در کشور ما مونتاژ است؛ اما به سمت بومی سازی می‌رود. در واقع هر موتورسیکلتی که تولید می‌کنیم‌ حدود ۳۰ الی ۴۰درصد آن بومی سازی شده است.

جواد باقری می‌گوید: در بحث موتورهای برقی باید گفت اگرچه باتری‌ موتورهای برقی را در داخل تولید می‌کنیم؛ اما به طور کلی قیمت موتورسیکلت‌های برقی در ایران بالاست و در بازار ۳۰ الی ۲۰۰میلیون تومان است.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا تولیدات داخلی قابل رقابت با نمونه وارداتی چینی هستند، بیان می‌کند: متأسفانه نسبت به کیفیت مشابه چینی همسطح آن، پایین‌تر است. همچنین باید هزینه بیشتری برای ساخت آن پرداخت کنیم؛ اما به دلیل آنکه از صنعت داخل حمایت کنیم ‌و با توجه به ممنوعیت واردات باتری مجبوریم از باتری ایرانی استفاده کنیم؛ ولی کیفیت خوبی ندارد و قیمتش نسبت به نمونه‌های چینی خیلی بیشتر است.

گرانی باتری تا نبود زیرساخت‌ها
وی در ادامه درباره استقبال نکردن از موتورسیکلت‌های برقی تصریح می‌کند: موتورهای برقی مشکلاتی دارند. ابتدا آنکه هزینه نگهداری موتورسیکلت‌های برقی بسیار بالاست و دلیلش نیز هزینه باتری است؛ زیرا موتورسیکلت برقی هر ۱۸الی ۲۴ ماه باید باتری‌هایش عوض شود و این درحالی است که قیمت هر باتری حدود ۱۰ میلیون تومان است. از طرفی زیرساخت‌های لازم فراهم نشده است .
باقری تأکید می‌کند: شهرداری باید جایگاه‌هایی را برای شارژ موتورسیکلت برقی ایجاد کند تا انگیزه‌ای شود که مصرف کننده به سمت موتور برقی برود. ابتدا باید بسترسازی سپس فرهنگ‌سازی شود تا مردم به سمت استقبال از موتورسیکلت برقی بروند. همچنین باید از راه‌های مختلف مانند پرداخت تسهیلات ارزان قیمت بلندمدت و یا حمایت از تولیدکنندگان برای کاهش قیمت تمام شده، جذابیت‌های استفاده از موتورهای برقی را بیشتر کرد.
وی می‌گوید: برای تولید موتورسیکلت‌های برقی مجوزهای لازم را دریافت کرده‌ایم و این در حالی است که بیشتر تولیدکنندگان موتورسیکلت، مجوزهای تولید موتورسیکلت برقی را دارند.
وی میزان بومی سازی در تولید قطعات موتورسیکلت برقی تولیدی را ۲۰ درصد اعلام و تأکید می‌کند: از موتور برقی استقبال نمی‌شود تا انگیزه ایجاد شود. باید به مصرف کننده تسهیلاتی ارائه دهیم تا این استقبال مهیا شود. وی توضیح می‌دهد: خوشبختانه در دو تا سه سال اخیر برندهای خوبی از تمام دنیا وارد می‌شوند. برای نمونه موتورسیکلت‌ها از هند، اندونزی، تایلند، اروپا و... وارد می‌شوند و اگرچه یک زمانی این واردات مختص بازار چین بود؛ اما اکنون موتورسیکلت‌های روز دنیا در حال جایگزین شدن با موتورسیکلت‌های چینی است .
وی درباره اینکه آیا بازار ایران قابلیت رقابت با موتورهای وارداتی را دارد نیز اظهار می‌کند: با توجه به اینکه قیمت خودرو بسیار افزایش پیدا کرده است، بازار موتورسیکلت در داخل ایران بسیار مورد استقبال قرار گرفته است و مصرف کننده را به این سمت سوق می‌دهد که موتورسیکلت با کیفیت خریداری کند.
این تولیدکننده درباره میزان ظرفیت تولید سالانه موتورسیکلت هم می‌گوید: اگرچه ظرفیت تولید سالانه‌مان ۵۰ هزار موتورسیکلت است؛ اما به دلیل آنکه فضای فیزیکی کارخانه کوچک است و بارها تقاضای زمین بزرگ‌تری را داشته‌ایم که در اختیارمان قرار بدهند، نمی‌توانیم آن را توسعه بدهیم و در حال حاضر میزان تولید سالانه‌مان ۱۰هزار موتورسیکلت است.

مصوبه مشکل‌ساز تولید به شرط اسقاط
باقری درباره مشکلات فعلی تولیدکنندگان این صنعت نیز بیان می‌کند: متأسفانه یکی از معضلات در صنعت موتورسیکلت از سال ۱۳۹۷ شکل گرفت که دولت گذشته مصوبه‌ای را در قالب قانون هوای پاک گنجاند که بابت تولید هر دستگاه موتورسیکلت باید یک دستگاه موتورسیکلت اسقاط شود. متأسفانه صنعت موتورسیکلت در حال حاضر با کمبود برگه اسقاط موتورسیکلت مواجه شده است و این سبب شده واحدهای تولیدی با انبوهی از تولیدات در پارکینگ‌های بسیاری مواجه شوند و امکان عرضه به بازار را نداشته باشند؛ زیرا تا برگه اسقاط نداشته باشند، امکان پلاک‌گذاری ندارند و همین عرضه نشدن موجب بالا رفتن قیمت موتورسیکلت در بازار شده است.
وی اظهار می‌کند: هزینه برگه اسقاط موتورسیکلت در اسفند ۱۴۰۰ حدود ۶۰۰ هزار تومان بوده است. در حال حاضر به دلیل آنکه برگه اسقاط وجود ندارد باید هر برگه موتورسیکلت را ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خریداری کنیم. از طرفی متأسفانه به دلیل نبود آن نیز این برگه به بازار سیاه تبدیل شده است .
وی خاطر نشان می‌کند: ما از دولت تقاضا داریم درباره این مصوبه بازنگری داشته باشد. برای مثال هزینه این برگه را به صورت نقدی از ما دریافت کند که ادامه این رویه سبب تعطیلی و بیکار شدن چندین هزار کارگر می‌شود.
این تولید کننده تصریح می‌کند: در حال حاضر برگه اسقاطی وجود ندارد و از طرفی با توجه به اینکه قیمت موتورسیکلت و ماشین زیاد شده است، کسی رضایت نمی‌دهد ماشین یا موتورش را اسقاط کنند. ما تولیدکننده‌ها حاضریم همه وجه اسقاط را به حساب محیط زیست واریز کنیم یا به هر حسابی که دولت اعلام می‌کند پرداخت کنیم و در قالب تسهیلات به مردم اعطا شود تا تشویق شوند موتورسیکلت و یا ماشینشان را اسقاط کنند. این به قانون هوای پاک کمک می‌کند.

خبرنگار: سرور یزدی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.