قانون رتبه‌بندی معلمان پس از سال‌ها انتظار به اجرا درآمد اما نه آن‌گونه که معلمان انتظار داشتند، زیرا طبق قانون، رتبه‌بندی باید همه معلمان را دربرمی‌گرفت اما این درحالی است که نه تنها معلمان آزاد و خریدخدمتی بلکه معلمان «مهرآفرین» نیز مشمول اجرای این قانون نشدند.

بی‌مهری رتبه‌بندی به معلمان «مهرآفرین»

به گزارش قدس آنلاین، قانون رتبه‌بندی معلمان پس از سال‌ها انتظار به اجرا درآمد؛ اما نه آن‌گونه که معلمان انتظار داشتند، زیرا طبق قانون، رتبه‌بندی باید همه معلمان را دربرمی‌گرفت اما این درحالی است که نه تنها معلمان آزاد و خریدخدمتی بلکه معلمان «مهرآفرین» نیز مشمول اجرای این قانون نشدند.

معلمان «مهرآفرین» معلمانی هستند که میانگین سنوات خدمت آن‌ها در آموزش و پرورش بیش از ۱۱ سال است و برخی از آن‌ها تا ۱۷سال سابقه دارند ولی درحال حاضر آیین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی معلمان طوری نوشته شده که این معلمان شامل رتبه‌بندی نشوند.

هنوز «مهرآفرین» هستند

اسماعیل جعفری، مدرس هنرستان یکی از مناطق محروم استان قزوین و دانشجوی دکترای مکانیک دانشگاه تاکستان به ما می‌گوید: تبصره۳ ماده۲۹ برنامه ششم توسعه، دولت را مکلف کرده بود معلمان را با اعضای هیئت علمی همتراز کند؛ اما قانون رتبه‌بندی معلمان به هیچ عنوان پاسخگوی خواسته قانونی معلمان نیست. برای همین قانون ضعیف در دولت، آیین‌نامه‌ای تهیه شد که در مرحله نخست ایرادهای عمده‌ای داشت به همین دلیل هیئت تصویب قوانین در مرحله نخست به قسمت‌هایی از آیین‌نامه ابلاغی دولت ایراد گرفت و برخی از آن‌ها اصلاح شدند.

در اصلاحیه دولت در ماده۳ تبصره ۴ اضافه شد که در این تبصره اجرای رتبه‌بندی برای افراد، منوط به گذراندن فرایند رتبه‌بندی است که از همین اصطلاح استفاده و ادعا کردند معلمان طرح «مهرآفرین» این فرایند را نگذرانده و مشمول رتبه‌بندی نمی‌شوند. آقای حاجی بابایی، وزیر وقت آموزش و پرورش که در تبدیل وضعیت نیروهای مهرآفرین نقش اساسی داشت به‌صراحت اعلام کرده بود «قرار بوده نیروهای مهرآفرین پنج سال بعد، یعنی در سال ۹۶ استخدام رسمی شوند» اما اکنون پس از گذشت ۱۰سال هنوز این مهم تحقق نیافته است. با این حال با توجه به اعتراض‌هایی که در خصوص رتبه‌بندی معلمان مهرآفرین صورت گرفته؛ بار دیگر هیئت تطبیق مجلس ورود کرده و تبصره ۴ ماده ۳ را مغایر با قانون دانسته و قرار شده این تصمیم نسنجیده اصلاح و تجدیدنظر شود.

وی می‌گوید: معلمان مهرآفرین در قالب معلمان حق‌التدریس و یا خرید خدمات با آموزش و پرورش همکاری داشته‌اند و اکنون برخی از آن‌ها ۱۷سال سابقه همکاری با آموزش و پرورش را دارند اما هنوز «مهرآفرین» هستند که اگر در آن دوره با عنوان «مهرآفرین» استخدام نمی‌شدند، چه بسا سال‌های بعد همراه همکارانی با دو یا سه سال سابقه از طریق سایر طرح‌ها استخدام می‌شدند.

متأسفانه معلمان آزاد، خرید خدمتی، حق‌التدریس و سایر نیروهایی که به دلیل کمبود معلم با آموزش و پرورش همکاری می‌کنند با توجه به نوع قراردادشان، باوجود نیاز شدید آموزش و پرورش به همکاری آن‌ها به دلیل کوتاهی وزارت آموزش و پرورش و دولت‌ها هیچ‌گونه امنیت شغلی ندارند. تدریس با حقوق ۱.۵ تا ۲میلیون تومان به امید اینکه روزی تبدیل وضعیت شوند به دور از انصاف و عدالت و نوعی استثمار است.

این افراد درحالی که قرار بود با توجه به مصوبات سال‌های گذشته از طریق کانال‌های قانونی تبدیل وضعیت شوند؛ اما متأسفانه جامعه آماری همکاران تبدیل وضعیت‌شده در مقایسه با تعداد آن‌ها بسیار اندک است.

دولت مکلف است رتبه‌بندی معلمان را اصلاح کند

رضا حاجی پور، سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس در خصوص رتبه‌بندی معلمان مهرآفرین به ما می‌گوید: با پیگیری‌های اعضای کمیسیون آموزش، هیئت تطبیق مصوبات، آیین‌نامه تدوین شده از سوی دولت را پس از بررسی، خلاف قانون دانسته و اجرای حکم رتبه‌بندی معلمان به تکمیل فرایند استخدام مطابق قوانین و مقررات منوط شده است، زیرا نیروهای طرح مهرآفرین نیروهای قراردادی شرکتی یا نهضتی بوده‌ که در سال ۱۳۹۱ به صورت پیمانی به استخدام آموزش و پرورش درآمده‌اند و باید مشمول رتبه‌بندی می‌شدند.

حاجی پور در ادامه اظهار می‌کند: با توجه به ایراد اعلام شده از سوی هیئت تطبیق مصوبات، دولت مکلف است آیین‌نامه را به منظور رفع ایراد وارده اصلاح کند در این صورت مشکل افراد مشمول طرح مهرآفرین برطرف و این معلمان نیز از مزایای طرح رتبه‌بندی برخوردار می‌شوند.

معلمان آزاد و خرید خدمت نیز ابتدا باید استخدام و تبدیل وضعیت شوند و کمیسیون آموزش مجلس پیگیر این مهم است و با تشکیل کارگروهی در آموزش و پرورش تلاش می‌شود همه معلمانی که در این سال‌ها با آموزش و پرورش همکاری داشته و هنوز تبدیل وضعیت نشده‌اند، تبدیل وضعیت شوند و در واقع اگر مشکل استخدام این معلمان حل شود مشکل رتبه‌بندی آن‌ها نیز برطرف خواهد شد.

هر معلمی که سر کلاس می‌رود...

ابراهیم سحرخیز، معاون اسبق آموزش متوسطه نیز در گفت‌وگو با ما می‌گوید: هدف از رتبه‌بندی فقط ترمیم حقوق معلمان نبود و هدف اصلی، ارتقای کیفیت آموزش بود که این مهم معلول توانمندسازی معلمان و ایجاد انگیزه، تقویت کار گروهی، شکل‌گیری و فعال‌سازی انجمن‌های علمی و گروه‌های آموزشی در آن‌هاست که در نهایت منجر به ارتقای کیفیت حرفه معلمی می‌شود.

سحرخیز اضافه می‌کند: معلمان مهرآفرین با قرارداد کار معین و یا پیمانی در دولت نهم تبدیل وضعیت شدند و به دلیل دارا بودن مدرک دانشگاهی، متناسب با تخصصی که داشتند به کسوت معلمی درآمدند و براساس تأیید گزینش، اکنون به عنوان معلم تدریس می‌کنند و نباید به این بهانه که دانش‌آموخته دانشگاه فرهنگیان نیستند و یا از طریق آزمون استخدامی آموزش و پرورش استخدام نشده‌اند حقوق آن‌ها نادیده گرفته شود. زیرا این معلمان نیز براساس قوانین دولت و مجلس استخدام شده‌اند و مشمول اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان می‌شوند و دولت باید در اجرای قانون رتبه‌بندی نه تنها حق و حقوق معلمان مهرآفرین، بلکه حقوق معلمان آزاد و خرید خدمتی را که در آموزش و پرورش خدمت می‌کنند مورد توجه قرار دهد. در واقع هر معلمی که سرکلاس می‌رود باید مشمول این قانون باشد.

خبرنگار: اعظم طیرانی

انتهای پیام/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مریم ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    0 0
    سلام من از سال ۸۳تا حالا الان کار کردم ولی ۱۱سابقه حساب شده ولیسانس علوم تربیتی گرایش مدیریت دارم ولی تغییر سمت ندادن گفتند نیروی سرایدار وخدمتگزار کم است ومن پیمانی طرح مهر افرین هستم ایا ما باید تاوان بدهیم چون خودشان نیرو نمی گیرند
  • معلم ۰۶:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    0 0
    سلام نیروهای مهر آفرین بین 15 سال تا 23 سال داری سابقه می باشند اما به بهانه ندادن آزمون داخلی این نیروها فاقد کد شناسه استخدام و علی الحساب رتبه بندی گردیده اند این در حالی است که نیروهای آزاد حق التدریس که در سال 1400 پیمانی شدندبدون آزمون داخلی تبدیل وضعیت صورت گرفت وتنها با شرکت آنلاین در کلاسهای فرهنگیان به صورت فشرده یک ماه در تابستان سال 1400 و آزمون پا یان کلاس هم همانند آزمون ضمن خدمت غیر حضوری انجام گرفت و همگی تبدیل وضعیت شدندو هم اکنون این نیروها هم شامل کد استخدام هم علی الحساب رتبه بندی شده اند .متاسفیم از این همه تبعیض