مسئله ترافیک کلانشهرها به ویژه پایتخت یک مسئله فرابخشی است، به همین دلیل از شهرداری تهران خبر می‌رسد، هدایت سفرهای درون شهری به سمت وسایل حمل‌ ونقل عمومی در دستور کار است و استفاده از مترو و اتوبوس برای دانش‌آموزان و دانشجویان در هفته ابتدایی مهر رایگان خواهد بود.

حمل‌ و نقل عمومی راهکار مقابله با معضل ترافیک

به گزارش قدس آنلاین، ترافیک تهران، چالشی چندین و چند ساله که عواقبش به معطلی خلاصه نمی‌شود و از اتلاف وقت و انرژی گرفته تا تهدید سلامت شهروندان و مخاطرات زیست‌محیطی را در بر می‌گیرد. با این تفاسیر طبق روال سال‌های گذشته، با آغاز فصل پاییز و بازگشایی مراکز تحصیلی اعم از دانشگاه‌ها و مدارس و نیز تغییر شرایط جوی، بار ترافیکی در کلانشهرها به ویژه پایتخت شدت می‌یابد.

با توجه به محدودیت‌های ترددی ناشی از بیماری کرونا، پاییز ۱۴۰۱ به نوعی نخستین بازگشایی مراکز تحصیلی از ابتدای مهر بعد از وقفه ۳ ساله به حساب می‌آید. از سوی دیگر به گزارش وزارت نفت، عبور میزان مصرف بنزین از مرز ۱۰۰ میلیون لیتر در روز در شهریورماه ۱۴۰۱، هشدارها نسبت به چالش‌های ناشی از ترافیک مهرماه قابل تأمل است؛ چالش‌هایی از جنس «تک سرنشینی شهروندان» به ویژه در روزهای نخست بازگشایی مدارس، سبقت میزان مصرف بنزین از مقدار تولید آن و قفل شدن معابر پایتخت در ساعات اوج تردد.

حمل‌ ونقل عمومی راهکار مقابله با معضل ترافیک/تمهیدات دستگاه‌های مسئول برای آغاز سال تحصیلی


مترو و اتوبوس دانش آموزان و دانشجویان رایگان

از شهرداری تهران خبر می‌رسد، هدایت سفرهای درون شهری به سمت وسایل حمل‌ونقل عمومی در دستور کار است و استفاده از مترو و اتوبوس برای دانش‌آموزان و دانشجویان در هفته ابتدایی مهر رایگان خواهد بود.

در همین راستا، ۲۷ شهریورماه عبدالمطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران در صفحه مجازی‌اش، از رایگان شدن مترو و اتوبوس در پایتخت برای دانش آموزان و دانشجویان خبر داد و از ضرورت همکاری برای مدیریت ترافیک همزمان با آغاز سال تحصیلی سخن به میان آورد.

تصمیمی که به نظر می‌رسد، برای کاهش ترددهای درون شهری محصلان و نیز بستگان آن‌ها در روزهای نخست بازگشایی مراکز تحصیلی گرفته شده است. شواهد نیز حاکی از تشدید بار ترافیکی پایتخت در ساعات اوج تردد به واسطه جولان خودروهای تک سرنشین در معابر شهری است. با این تفاسیر، معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، در این تنگنای مالی، کانالیزه کردن جا به جایی مسافران به شبکه حمل‌ونقل عمومی را به عایدی مالی ناشی از سفرهای درون شهری ترجیح داده است.

ناگفته نماند، همکاری شهروندان در استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی در سایه توسعه کمی و کیفی این ناوگان و به تبع آن خدمت‌رسانی مطلوب به شهروندان است. پدیده‌ای که بارها درباره آن نوشته شده و دلایل عقب‌ماندگی‌های آن بازگو شده است. هرچند در مقطع فعلی مرور کارنامه‌ ادوار گذشته و بی‌توجهی‌ها به این بخش، سودی برای شهروندان ندارد و تنها می‌توان به تغییر ریل در این حوزه امید داشت.

حمل‌ ونقل عمومی راهکار مقابله با معضل ترافیک/تمهیدات دستگاه‌های مسئول برای آغاز سال تحصیلی


شناوری ساعت کاری ادارات

همچنین، مدیر کل حمل و نقل عمومی و امور مناطق معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در جریان دومین جلسه ستاد استقبال از مهر درباره تمهیدات کنترل ترافیک مهرماه گفت: مقرر شده، تردد کامیون‌ها و کامیونت‌ها از ساعت ۶:۳۰ تا ۹ صبح در سطح شهر تهران ممنوع باشد. هم‌چنین کلیات طرح شناور شدن ساعت کاری ادارات، تصویب شد و کارگروهی برای این امر شکل گرفته و ساعات کاری ادارات از ۷ تا ۹ صبح شناور خواهد بود.

مهدی گلشنی با اشاره به تغییر ساعت کاری کارخانه‌ها، این را هم گفت که اجرای طرح ترافیک تا ساعت ۱۸ ادامه خواهد یافت و دورکاری ۲۰ درصدی کارمندان به منظور کاهش بار ترافیکی معابر تهران تصویب شده است.

پلیس مدارس راه‌اندازی می‌شود/ ممنوعیت عملیات عمرانی در تهران از ۲۰ شهریور تا ۱۵ مهر

رئیس پلیس پایتخت نیز با اشاره به در پیش بودن فصل بازگشایی مدارس و اقدامات ویژه پلیس برای ترافیک این روزها گفت: عملیات عمرانی در تهران از ۲۰ شهریور تا ۱۵ مهر ممنوع است.

سردار حسین رحیمی در یازدهمین نشست کمیسیون عملیات پلیس راهور افزود: مدارس حدود ۲ سال و نیم تعطیل بوده و باید در زمینه حمل و نقل تلاش بیشتری کنیم تا اول مهر بدون مشکل آغاز شود. در مهر با سنگین‌ترین ترافیک مواجه خواهیم شد اما پلیس برنامه ویژه‌ای در این زمینه دارد.

وی با بیان اینکه از یک ماه مانده به بازگشایی مدارس، تلاش‌های پلیس آغاز شده است، افزود: برای مدارسی که در مسیرهای اصلی و فرعی قرار دارند با هماهنگی شهرداری تصمیماتی گرفته شد که یکی از این تصمیمات راه اندازی پلیس مدارس است.

به گفته سردار رحیمی، ١٧ تا ٢٠ هزار سرویس مدرسه تا قبل از دو سال اخیر و شیوع کرونا فعال بودند اما اکنون وضعیت فرق کرده که در این بخش، مدیران مدارس مسئولیت ویژه‌ای دارند تا بر آمد و شد سرویس‌های مدارس نظارت کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ مسئله ترافیک کلانشهرها به ویژه پایتخت یک مسئله فرابخشی است و دستگاه‌های دیگری همچون پلیس راهور، شورای شهر و وزارت کشور با تشکیل شورای عالی ترافیک در آن نقش‌آفرین است، هرچند ردپای دستگاه های دیگری نیز به واسطه اهمیت کنترل ترافیک کلان شهرها به صورت ضمنی و غیرمستقیم در پدیده ترافیک مشاهده می شود

همچنین تاکنون بارها درباره آسیب‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ترافیک‌های کلافه‌کننده کلانشهرها سخن به میان آمده، اما آنچه اهمیت دارد، شناسایی و اولویت‌بندی راهکارهای حل معضل ترافیک با هم‌افزایی دستگاه‌ها، تقسیم شفاف مسئولیت در راستای تسکین این درد کهنه پایتخت و نیز همکاری شهروندان برای عبور از این چالش است.

انتهای پیام/

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.