مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: تاکنون ۲۶ هزار و ۶۹۲ موقوفه در استان ثبت شده که ۱۴۹ مورد آن از دهه وقف سال گذشته تاکنون می باشد.

ثبت ۱۴۹ وقف جدید در خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، حجت الاسلام و المسلمین محمد احمدزاده به مناسبت دهه وقف و ضمن تسلیت ایام ماه صفر بیان کرد: پیامبر گرامی اسلام اولین واقف و بنیاگذار وقف و امور خیربه و توصبه کننده به خیرخواهی و خیراندیشی برای دیگران بوده اند لذا همه ساله دهه وقف همزمان با ۲۷ ماه صفر آغاز و به مدت ۱۰ روز ادامه دارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اشاره به روزشماری این ایام برای احیا و ترویج سنت وقف، گفت: شنبه دوم مهر ماه به نام وقف نقش رسانه در توسعه موقوفات و تکریم موقوفات، یکشنبه روز وقف، ترویج معارف قرآن، عترت و مهدویت، دوشنبه روز وقف، تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین، سه شنبه روز وقف، امام زادگان، فرهنگ زیارت، چهارشنبه روز وقف، جهاد تبیین و نقش نظام اسلامی در صیانت از موقوفت، پنج شنبه روز وقف، سبک زندگی اسلامی و تحکیم بنیاد خانواده، جمعه روز وقف، نقش مردم در مدیریت و احیاء موقوفات و بقاع متبرکه، شنبه روز وقف، خدمات بهداشتی درمانی و گسترش سلامت جامعه، یکشنبه روز وقف، خدمات فرهنگی اجتماعی به جوامع بشری و دوشنبه روز وقف، موسسات خیریه ، توسعه مشارکت های مردمی نام گذاری شده است.

برپایی نمایشگاه «دستاوردهای نهاد وقف»
وی با بیان اینکه وقف در تمام شئون زندگی جامعه اسلامی و غیر اسلامی وجود دارد و به تمام جامعه انسانی مختلف خدمت می دهد؛ گفت: برای این ایام برنامه هایی پیش بینی شده که می توان به برپایی نمایشگاهی به نام «دستاوردهای نهاد وقف» اشاره کرد، این ‌نمایشگاه به صورت تخصصی از ۶ مهر ماه در موزه اداره کل اوقاف استان افتتاح می شود؛ همچنین برگزاری همایش یاوران وقف در سه سطح شهرستانی، استانی و ملی در ۱۱ مهر ماه و علاوه بر همایش استانی ۱۷ همایش شهرستانی نیز در شهرستان های شاخص استان برگزار می شود.

حجت الاسلام و المسلمین احمدزاده افزود: هدف از این همایش تجلیل از ۴۰ نفر از اصحاب وقف و بقاع متبرکه می باشد که در یک سال گذشته خدمات قابل توجهی ارائه داده اند و تجلیل شوندگان شامل هیئت امنا، خدام، مستاجرین، امناء، مدیران موقوفات و سرمایه گذاران موقوفات، پژوهش گران، اصحاب رسانه و ... می باشد.

وی برپایی ۹ نمایشگاه دهه وقف در شهرستان ها، ارسال پیامک به مخاطبین با موضوع وقف و احکام آن، نصب سلسله پوسترهای نمایشگاهی در بقاع متبرکه، هماهنگی برای حضور مسئولین اداره کل اوقاف استان و ارائه گزارش در شبکه استانی، پخش مستند از موقوفات و بقاع متبرکه، پخش تیزر تلویزیون شهری، تقدیر از رسانه های برتر در حوزه تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف در مراسم تجلیل و تکریم از فعالان عرصه وقف، ارائه گزارش در جلسات شورای اداری برخی شهرستان ها به مناسبت دهه وقف و ... از جمله برنامه های دهه وقف اعلام کرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در خصوص برنامه های عمومی دهه وقف از برگزاری حدود ۵۰ نشست علمی صنفی با اصناف مختلف چون دانشگاهیان و حوزویان، برپایی حدود ۵۰ ایستگاه همه واقف باشیم در سطح استان، اجرای طرح قرار دوازدهم با توزیع هزار بسته معیشتی در ۱۲ مهر ماه که تاکنون ۷ مرحله اجرا و حدود ۴۰ هزار بسته تهیه و توزیع شده است، افتتاح و کلنگ زنی ۱۰ پروژه عمرانی در شهرستان های تربت حیدریه، داورزن، طرقبه شاندیز، کاشمر، گناباد و نیشابور و تهیه کلیپ متناسب با روزشمار وقف و انتشار در فضای مجازی خبر داد.

وی، برنامه ریزی حدود ۲۰ دیدار و عیادت از واقفین، دیدار با تعدادی از خانواده های معظم شهدا و جانبازان، برگزاری مسابقات فرهنگی و ورزشی در بقاع متبرکه، اجرای زنگ وقف در مدارس ۱۴ شهرستان، اعزام حدود ۱۰۰ روحانی و مبلغ در برنامه های دهه آخر صفر و دهه وقف، برگزاری محافل انس با قرآن کریم در بقاع متبرکه، غبارروبی و عطرافشانی بقاع متبرکه به مناسبت آغاز ماه ربیع الاول، برپایی ۱۷ خیمه معرفت در بقاع متبرکه شاخص استان و برگزاری مراسم در خصوص رحلت پیامبر اکرم (ص) ،شهادت امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا (ع) در بقاع متبرکه را از دیگر برنامه های اوقاف در این ایام عنوان کرد.

برپایی ۶۴ ایستگاه خدمت رسان به زائران

حجت الاسلام احمدزاده، تامین بخشی از جهیزیه ۱۴۰ زوج نیازمند در دهه و قف و توزیع حدود ۴۰۰۰ بسته مهر تحصیلی از محل موقوفات و مشارکت خیرین را از اقدامات ستاد و شوراهای هماهنگی امور خیریه عنوان کرد و افزود: در طرح قدم های آسمانی تا امام مهربانی ویژه ماه محرم و صفر، ۶۴ پایگاه در مسیرهای منتهی به مشهد به زائران خدمت رسانی می کنند، همچنین ۱۳۴ هزار بطری آب و حدود ۱۰ هزار محصول فرهنگی توزیع می شود و حدود ۴۰ هزار زائر در بقاع متبرکه و حدود ۵۰۰ هزار نفر در حسینیه ها و تکایا اسکان داده می شوند.

وی با بیان اینکه تاکنون ۲۶ هزار و ۶۹۲ موقوفه در استان ثبت شده که ۱۴۹ مورد آن از دهه وقف سال گذشته تا الان ثبت شده است؛ گفت: در همه حوزه ها نیازمند وقف هستیم و در هر منطقه این وقف متفاوت است، در جایی نیازمند وقف مسجد و در جایی دیگر نیازمند مدرسه و ... لذا تلاش شده در تمام زمینه ها برای وقف صورت گیرد البته امسال برخی وقف هایی صورت گرفته که در کشور بی نظیر بوده است. ما امسال برای شعار سال، خیر را برای این نیت سوق دادیم تا وقف داشته باشد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در خصوص اقدامات شاخص اجتماعی ، فرهنگی و قرآنی از دهه وقف سال ۱۴۰۰ تاکنون بیان کرد: مشارکت در آزادی ۴۸ زندانی جرایم غیر عمد استان از محل موقوفات و کمک خیرین با هماهنگی ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک زندانیان نیازمند خراسان رضوی، تامین حدود ۴۰ هزار بسته معیشتی و بهداشت جهت حمایت از خانواده های نیازمند استان با همکاری ستاد و شوراهای هماهنگی امور خیریه استان، تامین بخشی از جهیزیه ۳۲۴ زوج نیازمند ، برگزاری ۱۵۰ دوره سبک زندگی اسلامی در ۲۴ بقعه متبرکه استان، اجرای مرحله نیمه نهایی چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن کریم و اجرای مراحل شهرستانی و استانی چهل و پنجمین دوره مسابقات قرآن کریم، اجرای طرح شمیم خدمت با موضوع آموزش و توانمندسازی و کمک به ایجاد زمینه اشتغال و بازاریابی و فروش محصولات تولیدی در ۲۵ بقعه استان و ... در قالب این طرح اجرا شده است.

وی با بیان اینکه با اخذ ۱۳۸۹ برگ سند مالکیت، ۲۸ هزار هکتار اراضی موقوفات تثبیت مالکیت شدند و ۴۱ هزار و ۴۵۳ برگ سند برای مستاجرین موقوفات صادر شده است؛ گفت: در این یک سال ۴ استخر ذخیره آب با مجموع ظرفیت ۴۵۵ هزار متر مکعب و با اشتغال ۵۰ هزار نفر در روز و ۶ هزار مترمربع پروژه های سرمایه گذاری با هزینه ای بالغ بر ۴۹۰ میلیارد ریال و با اشتغال ۷۳ هزار نفر احداث شده است؛ همچنین ۴۶ هزار متر مربع پروژه های عمرانی موقوفات و بقاع متبرکه با هزینه بالغ بر ۲۳۶ میلیارد ریال و اشتغال ۵۵۰ نفر روز اجرا شده است.

حجت الاسلام احمدزاده بیان کرد: در این یک سال ۶۹۴۰ تن گندم، جو، ذرت، جو، یونجه، محصولات باغی با اشتغال ۱۲۰ هزار نفر در روز تولید شده است و ۸۰ تن ماهی و پرورش ۵۴۰۰ راس دام سبک و سنگین تولید شده است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.