۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۲
کد خبر: 819296

تایپیست کارهای تایپ را به صورت تمام وقت، پاره وقت و فریلنسری انجام می‌دهد. با پیشرفت فناوری، فرصت‌های فراوانی برای مشاغل آنلاین به وجود آمده است. دانشجویان هم اغلب کار تایپ را به عنوان یک کار موقت انجام دهند، اما قابلیت تبدیل شدن به یک شغل رضایت بخش را دارد.

وظایف و حقوق تایپیست در ایران به چه صورت است؟

تایپیست کیست؟

یک تایپیست موفق مسئول تایپ اسناد و مطالب کارفرما از جمله گزارش‌ها، نامه ها، مکاتبات و دستورالعمل‌ها است. اگر بتوانید سریع و بدون خطا بنویسید و اسناد را از نظر گرامر، املا و اشتباهات نقطه گذاری در مدت کوتاهی بررسی کنید، پس برای این کار، مناسب هستید. برخی از اسناد هم گاهی محرمانه هستند و تایپیست‌ها باید راز دار باشند.

وظایف تایپیست

وظایف متداول تایپیست معمولاً شامل موارد زیر است:

  • انتقال داده‌ها از فرمت‌های فیزیکی به سیستم‌های پایگاه داده و فایل‌های دیجیتال

  • رونویسی از فایل‎های صوتی و تصویری

  • تهیه صورتجلسه در جلسات مدیران

  • ویراستاری اسناد شرکت از نظر اشتباهات گرامری، نقطه گذاری و املایی

  • گردآوری و سازماندهی اسناد آنلاین در پایگاه داده شرکت

  • تهیه اسناد متنی و صفحات گسترده با استفاده از داده‌های فایلی مختلف در پایگاه داده

  • نگهداری و مرتب سازی سیستم‌های فایل دیجیتال و پایگاه‌های داده

  • اسکن و چاپ فایل‌های دیجیتال در صورت نیاز

  • محرمانه نگه داشتن هرگونه اطلاعات طبق سیاست‌های امنیتی کارفرما

  • اطمینان از اینکه گزارش‌های رونویسی شده در صورت لزوم در دسترس همکاران و سایر فروشندگان قرار بگیرد.

  • انواع تایپیست

بسته به زمینه کاری تایپ، چند سمت متفاوت استخدام تایپیست دورکار یا حضوری در صنایع و کسب و کار مختلف وجود دارد:

وارد کننده اطلاعات

سریالی از اعداد، اطلاعات، داده‌ها یا کدها را از منابع مختلف وارد کامپیوتر می‌شود. همچنین هرگونه داده موجود را از نظر اشتباهات، بررسی می‌کنند و در صورت لزوم آنها را اصلاح می‌کنند. در اینجا هر گونه اشتباه یا اطلاعات مشکوک در اسناد را باید با مشتریان چک کرد تا اطلاعات دیجیتالی دقیقی ثبت شوند.

رونویس

رونویس باید مکالمات ثبت شده در بین دیگران را پردازش و ثبت کند. شاید مصاحبه خبری نیازمند تایپ و قالب بندی است. مشتری می‌خواهد از اسناد رونویسی شده در جاهای دیگر استفاده کند؛ پس صحت و دقت محتوای رونویسی شده اهمیت زیادی دارد.

تایپیست تخصصی

تایپیست‌های تخصصی در بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها یا دادگاه‌ها کار می‌کنند تا رونویسی یا ورود داده‌ها را انجام دهند. تایپیست‌های پزشکی معمولاً تشخیص‌های پزشکان را ثبت می‌کنند و اطلاعات مهم بیمار را در پایگاه‌های داده پزشکی وارد می‌کنند. گاهی اوقات، تایپیست‌های پزشکی، اطلاعات بیماران را برای مطالبات بیمه سازماندهی می‌کنند.

در دادگاهها هم ثبت شکایات و احکام صادر شده بر عهده تایپیست است. بعلاوه اطلاعات پرونده‌های قضایی هم باید وارد پایگاه داده دادگستری شود. موفقیت در تایپ تخصصی نیازمند آشنایی با لغات و اصطلاحات حوزه کاری مربوطه است.

درج کننده زیرنویس

تایپیست‌های زیرنویس، معمولاً با شرکت‌های پخش یا رسانه همکاری می‌کنند تا زیرنویس‌ها را برای برنامه‌های تلویزیونی ضبط‌شده یا زنده ثبت کنند. زیرنویس‌ها، متن قابل افزودن به برنامه‌های صوتی و تصویری در فیلم‌ها، برنامه‌های تلویزیونی یا حتی ویدیوهای اینترنتی هستند.


تایپیست

تایپیست در ایران به چه مهارت‌هایی نیاز دارد؟

تایپیست‌ها معمولاً برای موفقیت به مجموعه‌ای از مهارت‌های انگشتی و زبانی نیاز دارند. از آنجایی که شاید روزانه باید با مقدار زیادی داده و کلمه کار کنند، پس نیازمند توجه به جزئیات برای تشخیص هر گونه اشتباه هستند. در اینجا به چند مهارت متداول برای تایپیست شده اشاره خواهیم کرد:

مهارت‌های ارتباطی

مهارت‌های ارتباطی قوی برای یک تایپیست مهم است، زیرا معمولاً برای گرفتن و اجرای پروژه به مهارت‌های برقراری ارتباط موثر با کارفرما نیاز دارد. بعلاوه تایپیست با مهارت‌های ارتباطی قوی، می‌تواند اصوات یا پیام‌های صوتی و تصویری را بهتر تفسیر کند. تایپیست برای گزارش دادن و انتقال اطلاعات دقیق و واضح به مدیران شرکت هم به مهارت‌های ارتباطی نیاز دارد.

مهارت‌های IT

تایپیست‌ها از کامپیوتر و نرم افزارهای فناوری اطلاعات برای انجام وظایف خودشان استفاده می‌کنند. بنابراین داشتن مهارت‌های IT و سیستمی مناسب و سایر نرم افزارها برای رونویسی واضح و کارآمد اسناد، بسیار مهم است. برای تایپیست‌های خاصی مانند درج کننده زیرنویس‌ هم توانایی استفاده از نرم‌افزارهای مدنظر ادیتورهای ویدیو مهم است.

مهارت‌های شنیداری

مهارت‌های شنیداری قوی برای انجام رونویسی و نت برداری تخصصی، مهم است. مهارت‌های شنیداری قوی برای رونویسی از فایل‌های صوتی و تصویری، مهم است. برای تقویت مهارت‌های شنیداری خودتان، در حین گوش دادن به هر صدای ضبط شده، از هرگونه وقفه و حواس پرتی دوری کنید.

توجه به جزئیات

توجه شدید به جزئیات برای موفقیت هر تایپیستی مهم است. تایپیست‌ها روزانه روی اسناد و کلمات بی شماری کار می‌کنند، بنابراین تشخیص اشتباهات و خطاها برایشان مفید است. آنها برای رعایت مهلت‌های زمانی، نیازمند تولید رونوشت‌های دقیق با خطای صفر هستند. بنابراین به قدرت بینایی قوی نیاز دارند.

مهارت‌های تایپ

معمولاً می‌توانید سرعت تایپ سریع را ۶۰ کلمه در دقیقه یا بیشتر در نظر بگیرید. مهارت‌های تایپ قوی به تکیل سریع پروژه‌ها کمک می‌کند. همچنین این مهارت، کارایی و بهره وری آنها برای انجام کار بیشتر و با کیفیت را افزایش می‌دهد.

خود انگیختگی

تایپیست معمولاً به تنهایی و بدون راهنمایی کار می‌کند. در نتیجه باید پروژه را با خودانگیختگی به ثمر رسانده و روی اسناد بیشتری کار کند تا به درآمد مطلوب برسد. همچنین شاید یک تایپیست برای رسیدن به مهلت‌های زمانی فشرده نیازمند کار همزمان روی چندین سند است، بنابراین وقتی تحت فشار قرار می‌گیرند، داشتن انگیزه بسیار مفید است.

تایپ

حقوق تایپیست در ایران

دستمزد تایپیست در ایران به عوامل زیادی از جمله وضعیت استخدامی و توان کار روزانه بستگی دارد. تایپیست تمام وقت در شرکت‌های دولتی و خصوصی بر اساس نوع قرار داد استخدامی، ماهیانه از ۳ تا ۷ میلیون را دریافت می‌کند. تایپیست پاره وقت و فریلنسرها بر اساس حجم کار انجام شده از صفحه‌ای ۷۰۰ تا دو هزار تومان بابت تایپ فارسی دریافت می‌کنند. تایپ تخصصی، عربی و لاتین هم هزینه دو تا چند برابری را به همراه خواهد داشت.

رونویسی از فایل صوتی و تصویری یا درج زیر نویس هم به ازای هر نیم ساعت درآمدی ۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومانی را به همراه دارد. وارد کننده اطلاعات هم به ازای نوع، تعداد داده وارد شده و توافق با کارفرما دستمزد می‌گیرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.