مدیر عامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد گفت: برای رفع مشکل ترافیک جمعیتی در بازه‌های خاص زمانی، تعداد قطار بیشتری در آن خط نیاز داریم. باید تعداد قطارها بیشتر باشد تا فاصله زمانی کاهش یابد. در حال حاضر در خط یک، زمان رسیدن قطار به ایستگاه را نمی‌توانیم از ۵ دقیقه کمتر کنیم.

مدیر عامل قطار شهری مشهد: نیاز به خرید ۶۰ واگن قطارشهری داریم

به گزارش قدس آنلاین، مترو یا قطار شهری یکی از وسایل حمل‌ونقل عمومی است که با دو خط فعال در جلوگیری از ترافیک شهری در شهرمان بسیار مؤثر است. این در حالی است که در شهرهای بزرگ و پر جمعیت، ترافیک شهری یکی از بزرگ‌ترین مشکلات شهروندان برای رفت‌وآمد در شهر است.

مشهد، کلانشهری که همه‌ روزه میزبان تعداد بسیاری از شهروندان و مسافرانی است که اغلب ترجیح می‌دهند از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده ‌کنند. شهرداری مشهد نیز برای رفع این مشکل و جلوگیری از ازدحام شهری اقدام به افزایش خطوط کرد؛ اما این روزها بیش از هر زمان گلایه شهروندان به دلیل انتظار طولانی برای سوار شدن به قطار شهری (صبح‌ها) و رسیدن به مقصد شنیده می‌شود. مسافران، بیشتر افرادی هستند که باید به موقع در محل کار یا محل تحصیلشان حاضر شوند و این در حالی است که گاهی چندین قطار به ایستگاه می‌رسد بدون آنکه مسافری بتواند سوار شود؛ زیرا ازدحام جمعیت، این امکان را فراهم نمی‌کند.

بر همین اساس چندین تماس از گلایه‌های پرستارانی داشتیم که برای رسیدن به موقع به شیفت و محل کارشان استرس زیادی را متحمل می‌شوند و همچنین سایر کارمندان، دانش‌آموزان، دانشجویان و... که تمامی آن‌ها از وضع موجود گلایه دارند.

کمبود سرویس مدرسه و مشکلات

از این رو به سراغ مدیر عامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد می‌رویم. وی در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره علت ازدحام بیش از حد مترو در این روزها در ساعت‌های پیک رفت و آمد می‌گوید: امسال با توجه به کمبود سرویس مدرسه‌ها که اوایل مهر ماه به وجود آمد، حجم مسافر به خصوص دانش‌آموزان بیشتر شده است.

وحید مبین مقدم می‌افزاید: اگر مشکل سرویس مدرسه‌ها مرتفع شود، به طور قطع بخشی از حجم بالای مسافران قطار شهری کاهش می‌یابد.

وی در ادامه خاطر نشان می‌کند: در خط یک‌قطار شهری مشهد با کمبود ناوگان مواجه‌ایم. از طرفی در ساعات پیک مسافربری که صبح، ظهر و بعدازظهر است، تمام ناوگان‌ها را در این ساعت‌ها به کار می‌گیریم. حتی فاصله زمانی بین قطارها را کاهش می‌دهیم تا بتوانیم سرویس‌دهی خوبی برای جابه‌جایی مسافران داشته باشیم.

کمبود ناوگان

مبین مقدم با اشاره به این نکته که ما همچنان با کمبود ناوگان مواجه هستیم، اظهار می‌کند: در یک سال اخیر، مدیریت شهری به جد پیگیر رفع این مشکل بوده و شهرداری نیز دنبال خرید ناوگان و افزایش تعداد واگن است تا در ساعات پیک سفر قطار شهری، مشکلی نداشته باشیم.

وی درباره تعداد ناوگان فعال فعلی در شهرمان بیان می‌کند: در حال حاضر ۶۰ واگن در خط یک و ۷۰واگن در خط ۲ مشغول خدمات‌رسانی به مسافران درون شهری هستند.

نیاز به خرید ۶۰ واگن

مدیر عامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد توضیح می‌دهد: مدیریت شهری درحال پیگیری خرید ۶۰ واگن است که نیاز به افزایش این تعداد در خط یک است و اگر عقد این قرارداد انجام شود، این مشکل مرتفع خواهد شد. این در حالی است که خرید واگن‌ها نیز مشکلات خاص خودش را دارد.

این مسئول تأکید می‌کند: از طرفی دریافت مجوزها و همچنین به لحاظ مالی، حل مشکل نیاز به اعتبار دارد. اگرچه در شورای شهر و مدیریت شهری پیگیر این موضوع هستند که این واگن‌ها از داخل تأمین شود؛ زیرا بحث ممنوعیت خرید از خارج نیز وجود دارد و طی فراخوانی با تولیدکنندگان داخلی عقد قرارداد خواهد شد.

مدیر عامل شرکت بهره‌وری قطار شهری مشهد در پاسخ به این پرسش که گاهی باور عمومی این است که فاصله زمان‌بندی ورود قطارها اگر در ایستگاه‌ها کاهش یابد، مسافر راحت‌تر امکان سوار شدن به واگن‌ها را خواهد داشت، بیان می‌کند: برای رفع این مشکل که قطارها سریع‌تر به ایستگاه‌ها برسند و برای مثال هر ۳ دقیقه در هر ایستگاه توقف داشته باشند، به تعداد قطار بیشتری در آن خط نیاز است. از این رو باید تعداد قطارها بیشتر باشد تا فاصله زمانی کاهش یابد. در حال حاضر ما همین مشکل را داریم. در خط یک، زمان را از ۵ دقیقه نمی‌توانیم کمتر کنیم. پس باید تعداد قطارها افزایش یابد تا زمان انتظار مسافر کاهش پیدا کند.

وی توضیح می‌دهد: در حال حاضر زمان انتظار در دیگر خطوط بین ۵ تا ۱۰ دقیقه است و هنگام پیک و شلوغی، این زمان به ۵ دقیقه می‌رسد.

جابه‌جایی روزانه حدود ۴۰ هزار مسافر

مبین مقدم درباره تعداد افرادی که روزانه جابه‌جا می‌شوند و بیشترین پیک‌های سفر اعلام می‌کند: در حال حاضر روزانه حدود ۳۰الی ۴۰ هزار سفر و جابه‌جایی مسافر صورت می‌گیرد. همان‌طور که اشاره شد، پیک سفر در مشهد در ساعات ۷ الی۸ صبح و دیگری ۱۲ الی ۱۴ و همچنین ۱۹ الی ۲۱ است که این بازه‌های زمانی در سه ماهه دوم سال بیشتر است.

وی ادامه می‌دهد: اگر چه طی سال، مشکل شلوغی و تعداد زیاد مسافران وجود دارد؛ اما اکنون حضور دانش‌آموزان را نیز داریم و می‌توان گفت به طور طبیعی ماه‌های گذشته خلوت‌تر بود. از این رو در ۶ماهه دوم سال با شلوغی و ازدحام جمعیت در واگن‌ها مواجه‌ایم و دلیل آن هم حضور دانش‌آموزان و دانشجویان است که امیدوارم با حل مشکل سرویس مدرسه‌ها و افزایش تعداد واگن‌ها این مشکل مرتفع شود.

خبرنگار: یزدی

انتهای پیام/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.