رئیس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: گشت‌های معاینه فنی در شش‌ماهه نخست سال‌۱۴۰۱، ۱۲هزارو۸۱۲ خودرو آلاینده را شناسایی کرده‌اند که ۷۱درصد از آنها پراید می باشند.

پراید با آمار ۷۱درصدی آلاینده‌ترین خودرو شهر است

به گزارش قدس آنلاین، کیفیت هوای کلان‌شهر مشهد برای هشتمین روز پیاپی در شرایط ناسالم و وضعیت هشدار قرار گرفت تا به‌شکل چشمگیری شاهد پدیده نا مطلوب آلودگی هوا در این شهر باشیم؛ پدیده‌ای که سال‌هاست گریبان این کلان‌شهر را گرفته است و با آغاز فصل سرما و پیدایش وارونگی دما و افزایش غلظت آلاینده‌های محیطی شدت می‌گیرد. در این راستا پیشگیری و مبارزه با آن هرساله در دستورکار جدی مدیریت شهری مشهد قرار می‌گیرد. اهمیت این موضوع، مدیران شهری را بر آن داشته است تا از جنبه‌های مختلف، پدیده آلودگی هوا را بررسی کنند و با اجرای سلسله‌اقدامات کوچک و بزرگ به رفع این معضل چند ‌دهه‌ای مشهد بپردازند. یکی از جنبه‌های ‌عملیاتی در این مسیر، معاینه فنی منظم خودروها و رفع نواقصی است که باعث دودزایی و درنتیجه آلودگی محیط شهری می‌شود. در همین راستا نیز اقدامات بسیاری برای جلوگیری از تردد خودروهای بدون معاینه فنی در شهر برنامه‌ریزی شده است؛ ازجمله این اقدامات می‌توان به خدمات گسترده معاینه فنی، گشت‌های منظم بررسی معاینه فنی و درکنار آن‌، تشویق و فرهنگ‌سازی برای ترویج این اقدام مهم نیز اشاره کرد.


۶ گشت ثابت شناسایی خودروهای آلاینده
رئیس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی خدمات شهری شهرداری مشهد با بیان اینکه هم‌اکنون در مشهد شش‌گشت ثابت معاینه فنی برای شناسایی خودروهای آلاینده فعال است، گفت: گشت‌های معاینه فنی در شش‌ماهه نخست سال‌۱۴۰۱، ۱۲هزارو۸۱۲ خودرو آلاینده را شناسایی کرده‌اند. از این تعداد، ۵۲‌درصد خودروها فاقد معاینه فنی بوده‌اند و ۳۴درصد نیز دودزا هستند.


پراید آلاینده‌ترین خودرو در مشهد است
محمد پذیرا با اشاره‌به بررسی آماری خودروهای دودزا در شهر مشهد افزود: براساس آمار، ۷۱درصد از خودروهای آلاینده شناسایی‌شده، پراید هستند و در رده‌های بعدی، خودروهایی همچون پژو۴۰۵ و پیکان‌وانت در فهرست آلاینده‌ترین خودروهای شهر قرار می‌گیرند. وی با بیان اینکه ۱۰درصد خودروهایی که ازسوی گشت‌های شهرداری شناسایی می‌شوند، متعلق‌به شهرستان‌های اطراف مشهد هستند، ادامه داد: این موضوع نشان‌دهنده اهمیت فعال‌سازی و به‌کارگیری مکانیزم مشابه شهر مشهد در شهرستان‌های اطراف است تا به‌شکل عملیاتی از تردد خودروهای آلاینده جلوگیری شود.


استفاده از سیستم‌های از راه دور
علاوه‌بر برپایی گشت‌های متعدد، ایده استفاده از سیستم‌های جدید RS به‌منظور تشخیص دودزایی خودروها از راه دور نیز در دست بررسی است. رئیس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی خدمات شهری شهرداری مشهد به برخورد سه‌مرحله‌ای با خودروهای دودزا اشاره کرد و ادامه داد: در مرحله اول، اخطار رفع نقص به خود فرد ابلاغ می‌شود و مالک خودرو تا دو هفته فرصت دارد برای رفع نقص خودرو خود اقدام کند؛ در مرحله دوم، این اخطار به محل سکونت فرد ارسال می‌شود و نهایتا نیز پس‌از بررسی کامل و رفع‌نشدن نواقص، پلاک خودرو توقیف می‌شود.


سن معافیت از معاینه فنی نیازمند تجدید نظر است
پذیرا یکی از نکات شایان‌توجه را بررسی مجدد سن معافیت خودروها از معاینه فنی دانست و بیان کرد: خودروهای جدید در چهارسال اول فعالیت خود، برای معاینه فنی اجباری ندارند که این رقم تا قبل از سال‌۱۳۹۶، پنج سال تعیین شده بود. باید توجه کرد که با تصویب این قانون، ۹‌درصد از تعداد خودروهایی که پیش از موعد زمان مقرر برای معاینه فنی دودزا می‌شدند، کاهش پیدا کرد. به نظر می‌رسد برای کاهش حداکثری حضور خودروهای آلاینده در شهر و جلوگیری از آلودگی بیشتر هوا، نیاز است برای سن معافیت از معاینه فنی خودروهای جدید تجدید نظر صورت گیرد.
وی همچنین درباره مشوق‌های برنامه‌ریزی‌شده به‌منظور مراجعه هرچه بیشتر مردم به مراکز معاینه فنی بیان کرد: معاینه فنی برای تاکسی‌ها و خودروهای شهرداری هم‌اکنون به‌رایگان انجام می‌شود و برای خودروهای حمل بار نیز در سال، یک روز برای انجام رایگان معاینه فنی در نظر گرفته می‌شود، اما آنچه اهمیت دارد، فرهنگ‌سازی و همکاری مردم به‌منظور جلوگیری از آلودگی شهری و زندگی در محیطی بهتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.