یک کارشناس رسانه گفت: تعداد کمی سلبریتی که نام‌هایشان ثابت است، نشان دادند که در اتفاقات مختلف کارکردهای ضد ملی و امنیتی اتخاذ می‌کنند.

شبکه‌سازی بعضی از سلبریتی‌های داخلی با سرشبکه‌های خارجی

به گزارش قدس آنلاین، مجری که پیش از این داعیه حمایت از مردم را بر در و دیوار فضای مجازی‌اش راه انداخته بود و در بحبوحه عزاداری مردم خوزستان لبخندزنان نظاره‌گر عروسی خواننده لس‌آنجلسی بود، حالا بر نشیمن‌های شبکه فارسی‌زبان لم داده و قرار است سخنگوی این طیف باشد.

بازیگر و کارگردان تلویزیون که مدت‌ها در تریبون رسانه ملی گوشه و کناری هم عملکرد مسئولین را به باد انتقاد می‌گرفت، در پستی انتقادی از عملکرد حاکمیت انتقاد کرد و بعد از مدتی از صحبت‌هایی که گفت، عقب‌نشینی کرد و پستش را از اینستاگرام پاک کرد.

این رفتارهای گوشه و کنار از سلبریتی‌ها این پیش فرض را مطرح می‌کند که آیا برخی از سلبریتی‌ها که در مواقع بزنگاه‌های اجتماعی و سیاسی کشور پشت مردم را خالی کنند و روبه‌روی مردم قرار گیرند، ممکن است سَر و سِری با سرشبکه‌های خارج از کشور داشته باشند.

معصومه نصیری، عضو هیئت علمی اندیشکده تحلیل گفتمان راهبردی دانشگاه امام صادق (ع) در پاسخ به این سوال که آیا امکان شبکه‌سازی سلبریتی‌ها با خارج از کشور وجود دارد، گفت: همه سلبریتی‌های ما در توضیح بنده قرار نمی‌گیرند و اکثریت این افراد همان‌گشونه که مقام معظم رهبری اشاره کردند به اصول پایبند هستند.

نصیری ادامه داد:، اما این جمع کوچک که تعداد و نام‌هایشان ثابت است، نشان دادند که در اتفاقات مختلف کارکردهای ضد ملی و امنیتی اتخاذ می‌کنند. وقتی یک مجری بعد از اتخاذ مواضع رادیکال نسبت به کشور، سر از یک شبکه سعودی انگلیسی در می‌آورد، آن هم شبکه‌ای که اساسش تجزیه ایران است، این یعنی ما باید به صداقت رفتار و گفتار این دسته تردید کنیم.

وی با اشاره به رفتار این گروه از سلبریتی‌ها در انتخابات ادامه داد: این افراد برای تحریک مردم برای حضور یا حمایت از یک جریان و جهت‌دهی افکار عمومی نقش دارند. از طرفی، مسئولیت بعدی رفتارهای خود را نمی‌پذیرند.

نصیری درباره حمایت‌های رباتی و غیر رباتی که از برخی رفتارهای هنجارشکنانه این گروه می‌شود، توضیح داد: این حمایت‌ها و قرار گرفتن سلبریتی‌ها در پازل جریان‌های معاند خطای راهبردی این گروه است. چراکه در بلندمدت از آن‌ها افرادی خائن به کشورشان می‌سازد و این رفتارهای شبکه‌ای سیستمی و ربات‌گونه هم برای آن‌ها حلال مشکل نخواهد بود.

این کارشناس رسانه گفت: موضوع سلبریتی‌ها و رفتارهایشان را شاید بتوان در قالب نظر رئیس سرویس اطلاعات فرانسه گنجاند که در ملاقات با دونالد ریگان گفته بود، هدف این گروه در عملیات پشه (مسکیتو) مشغول‌سازی و غافل‌سازی است. در واقع برخی سلبریتی‌ها در ایجاد کانال انحرافی برای افکار عمومی اقدام می‌کنند و نمی‌توان این‌گونه رفتار را یک کنش ساده اجتماعی درنظر گرفت.

این مدرس سواد رسانه ادامه داد: بقای سلبریتی‌ها در دیده شدن است و هر کاری می‌کنند که دیده شوند. فرقی نمی‌کند که مانند فلان خواننده یا فلان بازیگر رفتار کنند و فحش بخورند یا برای کسب درآمد از کاربران پول‌های هنگفت از حوزه تبلیغات دربیاورند. آن‌ها تلاش می‌کنند دیده شوند.

وی با اشاره به سیاست سایر کشورها برای تعامل و مدیریت سلبریتی‌ها و ایجاد فضا برای دیده شدن آن‌ها گفت: معمولاً در دنیا سلبریتی‌ها در خدمت توسعه و پیشرفت قرار می‌گیرند و رفتارهای ضداجتماعی و ضد قانون کمتر از آن‌ها سر می‌زند.

نصیری در پایان گفت: به عنوان مثال برای سیاست افزایش جمعیت، چهره‌ای مانند جنیفر لوپز را بر روی مجلات می‌آورند، اتفاقات مختلف را برای او رقم می‌زنند و فضا را برای او فراهم می‌کنند. آن‌ها در این حوزه‌ها مهندسی معکوس دارند. یعنی این فرد دوست دارد دیده شود و منِ نهاد سیاستگذار دیده شدنش را مدیریت می‌کنم. درحالی که ما در حد اینکه روی آنتن بیاید و در شب یلدا حرف بزند، فضا را مهیا می‌کنیم. این فرد هم حاضر نمی‌شود که در حوزه‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی در کنار سیاست‌های موثر بایستد

منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.