جشنواره وحدت اقوام ایرانی با عنوان «ایران عزیز» به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و با هدف معرفی فرهنگ، تمدن و آداب و رسوم قوم‌های گوناگون ایرانی این شب‌ها در دریاچه چیتگر تهران برپاست.

روایت اقتصاد و فرهنگ در جشنواره «ایران عزیز»

به گزارش قدس آنلاین، در این جشنواره که به مناسبت هفته وحدت برگزار می‌شود، چهره‌های شاخص و تأثیرگذار هر یک از اقوام معرفی و تجلیل می‌شوند. همچنین ایجاد فضای شادی و نشاط در جامعه همزمان با ایام ولادت پیامبر گرامی اسلام(ص)، بازشناساندن ویژگی‌های اقوام مختلف ایرانی به جوانان و نوجوانان و تقویت هویت ملی از دیگر اهداف جشنواره «ایران عزیز» است.

اقوام لر، کرد، آذری، بلوچ، ترکمن، گیلکی، مازنی، عرب، بختیاری، قشقایی و خطه جنوب کشور در جشنواره حضور دارند و با توجه به پراکندگی اقوام ایرانی در سطح کشور، به نوعی همه استان‌های ایران در جشنواره «ایران عزیز» حاضر هستند و هر یک از روزهای جشنواره به یکی از اقوام ایرانی اختصاص دارد.

بخش استیج جشنواره «ایران عزیز» نیز از ساعت ۱۸ تا ۲۲ با اجرای برنامه‌های متنوع میزبان مخاطبان کودک و بزرگسال است که از جمله این برنامه‌ها می‌توان به اجرای موسیقی اقوام، نمایش مستند کوتاه، برگزاری مسابقه برای حاضران، برنامه ویژه کودکان و... اشاره کرد. همچنین هر روز تعدادی از هنرمندان و خوانندگان مطرح کشور با حضور در جشنواره به اجرای موسیقی خواهند پرداخت. با ما همراه باشید تا روایتی از یک شب «ایران عزیز» را بخوانید.

«به ایران عزیز خوش آمدید»
«به ایران عزیز خوش آمدید»؛ این جمله‌ای است که هنگام ورود روی بنرهای این جشنواره به چشم می‌خورد و میهمانانش را برای ورود به این ضیافت همراهی می‌کند. از هر یک از درب‌های ورودی که وارد شوید می‌توانید غرفه‌ها را در کنار هم در اطراف دریاچه ببینید که با دنبال کردن آن‌ها به محل برپایی جُنگ‌های شبانه می‌رسید. در این غرفه‌ها می‌توانید با رسم و رسوم و سنت‌های اقوام آشنا شوید و صنایع دستی و سوغات استان‌های مختلف را ببینید و از محصولات و آثار هنری آن‌ها خرید کنید، آنچه بازدید از این غرفه‌ها را جذاب کرده است لباس‌های محلی و سنتی و رنگ‌های زیبایی است که در غرفه هر استان به چشم می‌خورد. در کنار این غرفه‌ها نیز فرهنگسراهای شهر تهران با اجرای برنامه‌های فرهنگی متنوع شامل مسابقه و بازی و سرگرمی و ایستگاه‌های خلاقیت در بخش‌های جداگانه کودک و نوجوان و خانواده میزبان شهروندان است. در غرفه عشایر در فضای سنتی و در داخل چادر محلی و فضای مفروش شده از میهمانان با نان و کلوچه سنتی پذیرایی می‌کنند. می‌توانید در این چادر مدتی را فارغ از هیاهو و زندگی شهری بنشینید و زندگی در چادرهای عشایر را امتحان کنید.

موسیقی محلی و اقوام
در هر روز از برپایی «جشنواره ایران عزیز» یک قوم و ملیت معرفی می‌شوند؛ یکی از برنامه‌های پرطرفدار این جشنواره اجرای گروه‌های موسیقی است که هر شب به یک قومیت اختصاص پیدا می‌کند و شب گذشته نیز گروه موسیقی ترکمن دوست‌لیق در این جشنواره حاضر بود و با همراهی گروه هنری خود چند قطعه موسیقی اجرا کردند.

برنامه‌های سرگرمی کودک
جنگ‌های شبانه با اجرای اقبال واحدی، مجری سابق برنامه «صبح بخیر ایران» برگزار می‌شود. واحدی را با سفرهایش به شهرهای مختلف ایران و آشنایی با آداب و رسوم فرهنگ‌های گوناگون می‌شناسیم.
جشنواره «ایران عزیز» اجراها و بخش‌های شاد، متنوع و سرگرم کننده‌ای هم برای کودکان دارد. در شب نخست عمو مهربان (مجتبی ظریفیان) برنامه‌های شاد و سرگرم کننده‌ای را با مشارکت کودکان و نوجوانان اجرا کرد و شب گذشته نیز عمو مهرداد (با اجرای مهرداد نظام‌آبادی) به اجرای برنامه پرداخت.

می‌توان وحدت اقوام ایرانی را ارتقا بخشید
اردشیر منظم؛ صداپیشه، بازیگر و مجری رادیو در حاشیه اجرای بخش استیج جشنواره وحدت اقوام ایرانی با عنوان «ایران عزیز» می‌گوید: به طور کلی برگزاری چنین جشنواره‌هایی در هر نقطه از کشور می‌تواند نشان دهد که مردم ما چه از لحاظ فرهنگی و اجتماعی و چه از لحاظ اقتصادی چه پیشه‌ها و حرفه‌هایی دارند و در زمینه‌های گوناگون چه موفقیت‌هایی کسب کرده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: در این جشنواره‌ها می‌توان مسیر حرکت جامعه را دنبال کرد و دید که این مسیر چه قدر می‌تواند دیگران را در راه پیشرفت راهنمایی کند. این ‌طور که من مشاهده کردم، استقبال مردم از «ایران عزیز» فوق‌العاده بود و باید گفت این جشنواره به هدف خود رسیده است.

مجری و دوبلور پیشکسوت با بیان اینکه می‌توان جشنواره وحدت اقوام ایرانی را ارتقا بخشید، افزود: وقتی امسال جشنواره‌ای مانند «ایران عزیز» برگزار می‌شود، در سال آینده می‌توان با رفع نقاط ضعف آن به کیفیت بهتری در برگزاری دست پیدا کرد. حداقل کاری که چنین برنامه‌هایی می‌کند این است که سبب می‌شود مردم بتوانند از این فضای شاد و مفرح استفاده کنند و لذت ببرند. علاوه بر این، جشنواره وحدت اقوام ایرانی موجب اشتغال‌زایی هم می‌شود. مردم با خرید از غرفه‌های صنایع دستی می‌توانند زمینه تقویت اقتصاد، فرهنگ و هنر را فراهم
کنند.

علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از برنامه‌های جشنواره «ایران عزیز» تا ۳۰ مهرماه ساعت ۱۷ تا ۲۲ به دریاچه شهدای خلیج فارس (چیتگر) واقع در تهران، انتهای بزرگراه همت غرب مراجعه کنند.

خبرنگار: مریم ستوده

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.