ورود نهاد و تشکیلات آستان قدس رضوی به ارائه خدمات اجتماعی از جمله پرداختن به مقوله «ورزش و تربیت بدنی» از مواردی است که بیشتر افراد جامعه و در گروه‌های سنی مختلف یعنی خردسالان، نوجوانان، جوانان، میانسالان، کهنسالان، بانوان و خانواده‌ها از مواهب آن بهره‌مند می‌شوند.

همراهی ورزش و ارزش در نخستین موقوفه ورزشی جهان اسلام

به مناسبت فرا رسیدن هفته تربیت بدنی و ورزش، «علیرضا تاج‌فیروز» مدیرعامل مؤسسه تربیت بدنی بنیاد کرامت رضوی در فضایی صمیمی پاسخگوی پرسش‌هایمان بود. در ادامه برش‌هایی از گپ و گفت ما با وی را می‌خوانید.

شاید برای بعضی افراد این پرسش مطرح باشد که با توجه به رسالت اصلی آستان قدس رضوی به عنوان بزرگ‌ترین نهاد موقوفاتی جهان اسلام که ترویج فرهنگ اهل بیت(ع) به ویژه سنت و سیره رضوی است، دلیل ورود این نهاد مقدس به مقوله‌ای مانند «ورزش» چیست؟
تأثیر ورزش و تربیت بدنی بر تقویت سلامت جسم، روح و روان انسان بر کسی پوشیده نیست و در آموزه‌های اسلامی و سخنان حضرات معصومین(ع) نیز در اهمیت حفظ سلامتی روح، روان و جسم انسان مطالب قابل توجهی وجود دارد. بنابراین پرداختن یک نهاد موقوفاتی، مذهبی و دینی مانند آستان قدس رضوی به مقوله توجه به افزایش و حفظ سلامتی جسم، روح و روان افراد جامعه با عنایت به فرمایشات ائمه اطهار(ع)، یکی از راه‌های ترویج فرهنگ، سیره و سنت آن بزرگواران به شمار می‌رود.
از طرف دیگر آستان قدس رضوی یک نهاد مردمی است و از مردم و توجه به نیازهای مردم جدا نیست و به عنوان یک نهاد موقوفاتی با رعایت اصول و ضوابط شرعی و قانونی مربوط به وقف و نذر می‌تواند در عرصه‌های گوناگون اجتماعی و در راستای رفع نیازهای مردم ورود پیدا کند. پس در یک دیدگاه کلی می‌توان گفت نگاه آستان قدس رضوی به مقوله و موضوع ورزش و تربیت بدنی، یک نگاه صرفاً کاری و یا انجام یک فعالیت درآمدزا و حرفه‌ای‌گری یا باشگاه‌داری ورزشی مرسوم در بین جوامع مختلف دنیا نیست، بلکه نگاه به ورزش و تربیت بدنی در این نهاد مقدس همراه با یک حرکت ارزشی و توجه به فطرت پاک انسانی برای داشتن یک روح و جسم سالم در راستای عبودیت بهتر و بیشتر خالق متعال و عمل به دستورات و آموزه‌های حضرات معصومین(ع) و خدمت به مردم است.

انتساب این مؤسسه به تشکیلات بارگاه مطهر رضوی، چه تأثیر و مسئولیتی برای آن مجموعه در ارائه خدمات و انجام فعالیت‌های آن داشته است؟
مؤسسه تربیت بدنی بنیاد کرامت رضوی به عنوان نخستین موقوفه ورزشی جهان اسلام مطرح است. انتساب این مؤسسه به تشکیلات بارگاه مطهر امام هشتم(ع) در کنار توجه به معنویت و اخلاق و ارزش‌های اسلامی و انسانی در ورزش، از جمله اصول و موضوعاتی است که مورد توجه بیش از پیش مدیران، مسئولان و کارکنان این مؤسسه قرار دارد.
یکی از مهم‌ترین خصوصیات مجموعه‌ها، سازمان‌ها، شرکت‌ها و مؤسسه‌های وابسته به آستان قدس رضوی، اعتماد و اطمینان مخاطبان و جامعه هدف به آن‌هاست که البته این انتساب، مسئولیت‌آور هم هست زیرا مردم و مخاطبان از تشکیلات آستان قدس رضوی خدمات باکیفیت و قابل اعتماد و اطمینان را طلب می‌کنند.

برای افزایش سرمایه‌های اجتماعی آستان قدس رضوی و تحقق اهدافی که گفتید، چه برنامه‌ها و اقدام‌هایی را در دوران اخیر مورد توجه قرار داده‌اید؟
همین جا باید تأکید کنم که هر چند سلامتی و تندرستی افراد جامعه از اهمیت بسزایی برخوردار است، اما توجه به این موضوع به عنوان تنها هدف نهایی فعالیت مؤسسه تربیت بدنی بنیاد کرامت رضوی مطرح نیست. بلکه موضوعات و موارد دیگری همچون «اشاعه فرهنگ نـاب رضــوی»، «نگاه انقلابی و جهادی به گســترش ورزش در دورترین نقاط ایران از مســیر کانون‌های خادمیاری و خدمت رضوی»، «توجه به محرومیت‌زدایی و توسعه زیرساخت‌های مناطق کم‌برخوردار شهر مشهد»، «پیگیری طرح جامع تحول ورزش رضـوی»، «تربیت نوجوانان و جــوانــان ورزشــکــار متخلق بـه اخلاق اسلامی»، «ارائه خدمت به همه اقشار مانند کـارکـنـان و خــدام آسـتـان قـدس رضـوی و زائران و بانوان»، «کشف و پرورش استعدادهای ورزشی بـــرای درخـشـش در مـیـدان‌هـای ملی و بین‌المللی» و... از جمله موارد و موضوعات مورد توجه در فعالیت‌های این مؤسسه است.
از طرف دیگر بر اساس سند سیاست‌های کلان آستان قدس رضوی، سه اولویت اساسی شامل «ورزش کارکنان و خانواده بزرگ رضوی (از جمله خدام، کارکنان و خانواده آنــان)»، «رسیدگی و حضور در مناطق محروم حاشیه شهر مشهد و مناطق مـوقـوفـه‌دار» و «اثرگذاری فرهنگی و اشاعه فرهنگ رضوی در ورزش کشور» برای فعالیت این مؤسسه تعیین و مورد توجه قرار گرفته است.

خبرنگار: محمدحسین مروج

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.