۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۶
کد خبر: 821166

دردشان یکی دوتا نیست، هم غم نان دارند و هم درد گرانی تجهیزات، مستمری آن‌ها کفایت نمی‌کند، نمی دانند شکمشان را سیر کنند یا با آن مستمری، هزینه‌های درمان و خرید لوازم مورد نیازشان را تأمین کنند اما هرچه هست آن چنان که باید متولیان امر به امور معلولان رسیدگی نمی‌کنند.

پای بیمه‌ها در حمایت از معلولان می لنگد

به گزارش قدس آنلاین، قانون حمایت از افراد دارای معلولیت مصوب سال ۱۳۹۷، ۳۴ ماده در قالب ۱۰ فصل دارد که در آن بر مناسب ‏سازی، دسترس ‏پذیری و تردد و تحرک ،خدمات بهداشتی، درمانی و توانبخشی،خدمات بهداشتی، درمانی و توانبخشی، حمایت‏ های اداری و استخدامی و برنامه‏ ریزی، نظارت و منابع مالی و... تأکید شده است اما بررسی هرکدام از از این بندها نشان می‌دهد که طی سال‌های گذشته که نهادهای متولی آنچنان که باید اجرای آنها به درستی انجام نشده است و نظارت درستی هم بر اجرای آنها نبوده است.

مجلس شورای اسلامی موظف است، فراکسیون افراد دارای معلولیت را در مجلش تشکیل دهد گویا تشکیل این فراکسیون همچنان برای افراد دارای معلولیت مبهم است، آنچنان که محمدعلی محسنی بندپی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی فراکسیون گفته است، فراکسیون حمایت از معلولان با یکسال تأخیر تشکیل شده است، رئیس این فراکسیون نیز آقای فرشادان نماینده مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی است و اقدامات مربوطه را پیگیری می‌کند.

سرنوشت نامعلوم تشکیل فراکسیون حمایت از معلولان

رئیس فراکسیون سلامت سالمندی مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص آخرین جزئیات فراکسیون حمایت از معلولان، اظهار کرد: تا جایی که بنده اطلاع دارم چندین جلسه از سوی این فراکسیون تشکیل شده است، اما به واسطه این‌که مشکلی در فراکسیون معلولان وجود داشت،کمیته‌ای به نام بهزیستی و توانبخشی را ذیل کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تشکیل دادیم و منتظر نماندیم تا فراکسیون اقداماتی داشته باشد.

این اظهارات آقای بندپی در حالی است که خبرنگار ما چندین بار با آقای فرشادان نماینده مردم سنندج در مجلس به منظور اطلاع از آخرین جلسات فراکسیون افراد دارای معلولان تماس گرفته اما تاکنون موفق با انجام مصاحبه با وی نشده است.

فراکسیونی که رسماً تعطیل است!

اما کامران عاروان، مدیرجامعه معلولین ایران در اظهارنظری با تأکید بر آنکه ما تنها نامی از فراکسیون افراد دارای معلولان شنیده ایم، خاطرنشان کرد: رسماً فعالیتی از این فراکسیون ندیده ایم و جلسه ای نیز تشکیل نشده است، انتظار ما از مجلس شورای اسلامی آن بود که به جامعه معلولان توجه بیشتری کند.

قیمت‌های سرسام آور لوازم توانبخشی معلولان

عاروان درباره افزایش سرسام آور قیمت لوازم مورد نیاز افراد دارای معلولیت به فارس گفت: قیمت این تجهیزات به طور روزانه در حال تغییر است از این رو نمی‌توان به طور ثابت قیمتها را ارائه داد و گفت قیمت یک ولیچر یا یک بریس چقدر است؟

تعیر چندباره ولیچرها برای استفاده دوباره

وی در پاسخ به این پرسش که یک ولیچر چقدر می‌تواند عمر مفید داشته باشد، خاطرنشان کرد: شرایط هر فرد دارای معلولیتی متفاوت است اما براساس استانداردهای جهانی می‌توان عمر مفید یک ویچر را ۲ تا ۳ سال تخمین زد و زمان استفاده بیشتر از این ویلچرها به اعضای بدن معلول آسیب وارد می‌کند؛ این در حالی است که می بینیم برخی از معلولان ما از ولیچرهای خود به طول سالیان بسیار و حتی بالاتر از ۵ سال استفاده می‌کنند و ولیچرهای خود را تعمیر می‌کنند.

مدیرجامعه معلولین ایران با خطرناک توصیف کردن استفاده خارج از معمول معلولان از ویلچر، ابراز کرد: چنین اقداماتی می‌تواند منجر به صدمه‌های جسمی به معلولان شده و حتی در برخی اوقات معلولیت آنها را چندبرابر می‌کند.

افزایش نگران کننده لوازم توانخبشی معلولان

وی با اشاره به افزایش قیمت برخی تجهیزات توانبخشی افراد دارای معلولیت، عنوان کرد: بنده امروز از بریس استفاده می‌کنم، این ابزار تا همین چندسال گذشته می‌توانستیم با یک میلیون تومان خریداری کنیم اما امروز قیمت آن به حدود ۴میلیون تومان رسیده است؛ قمت یک عصای معمولی نیز در بازار ۴۵ برابر شده و دیگر تجهیزات توانبخشی نیز تا ۵ برابر با افزایش روبرو بوده و این نگران کننده است.

مدیرجامعه معلولین ایران در عین حال با بیان اینکه مستمری دریافتی معلولان بسیار ناچیز است، تصریح کرد: در حالی که شاهد افزایش چندین برابری تجهیزات توانبخشی هستیم اما مستمری یک معلول نهایتاً به ۴۲۰ هزار تومان می‌رسد.

وی با برشمردن برخی از هزینه‌های روزانه یک فرد دارای معلولیت، آن هزینه‌ها را نگران کننده توصیف کرد و گفت: یک معلول برای رفت و آمد، هزینه مناسب سازی محل زندگی و منزل، بهداشتی و درمانی و ... باید هزینه های چندبرابری پرداخت کند و این موجب می شود که او در زندگی های روزمره خود توان پاسخ به هزینه ها را نداشته باشد.

جای خالی بیمه‌ها در سبد لوازم توانبخشی معلولان

عاروان، با اینکه تاکنون بیمه‌ها به موضوع حمایت از هزینه‌های لوازم توانبخشی ورود نکرده‌اند، گفت: بیمه‌ها هیچ حمایتی از هزینه‌های لوازم توانبخشی نمی‌کنند، تنها قدمی که توانسته اند بردارند در بحث خدمات توانبخشی است. در بحث خدمات توانبخشی اگر این خدمات در زمان مقرر به معلولان ارائه نشود می تواند منجر به بسترگرا شدن او شود.

وی با انتقاد از تفسیر به رأی دستگاه‌های دولتی از قانون حمایت از افراد دارای معلولیت، خاطرنشان کرد: در ماده ۶ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت به حمایت درمانی و توانبخشی جسمی و روانی معلولان اشاره شده و سازمان‌ها هر کدام از این قانون تفسیر متناسب با خود را داشته و باید این تفسیر به رأی ها به حداقل برسد تا بتوان شاهد دستیابی به نتایج مطلوبی بود.

وقتی گرانی لوازم توانبخشی معلولان را خانه نشین می‌کند!

مدیرجامعه معلولین ایران با بیان اینکه برخی از معلولان دیگر خانه نشین شده اند، گفت: امروز اگر یک برنامه مفرح یا آموزشی برای افراد دارای معلولیت برگزار می‌کنیم دیگر آن‌ها در برنامه ها حضور پیدا نمی‌کنند، هزینه‌های رفت و آمد معلولان بسیار افزایش یافته و نمی‌توانند با مستمری‌های روزمره زندگی خود را بگذرانند و اغلب به همین خاطر خانه نشین شده اند. البته یک بخشی از آن هم به خاطر برخوردهای نامناسب اجتماع با افراد دارای معلولیت است، معلول می‌بیند که خیابانها یا و ادارات مناسب سازی درست نشده اند و یا فرهنگ سازی درستی در قبال آنها صورت نگرفته و گاهاً آنها در خیابان مورد تمسخر قرار می‌دهند، این خانه نشینی در حالی است که براساس پیمایش‌ها نشان می‌دهد که افسردگی در میان معلولان بیشتر از سایر گروه های جامعه است چرا که نمی توانند به دلایل متعدد در جامعه حضور پیدا کنند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.