معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: مهر امسال ۵۰۰ میلیارد تومان تجهیزات برای هنرستان‌ها خریداری شد.

هنرستان‌ها با هزینه ۵۰۰ میلیارد تومانی تجهیز شدند

به گزارش قدس آنلاین، ساختار نظام تحصیلی دانش آموزان بر اساس مفاد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تحصیل دانش‌آموزان در ۶ پایه دوره ابتدایی و ۶ پایه دوره متوسطه است. دوره متوسطه دوم دارای سه شاخه نظری، فنی‌حرفه‌ای و کاردانش است که هر یک از این شاخه‌ها، جهت‌گیری در راستای تحصیلات دانشگاهی و اشتغال دارد. بر این اساس، شاخه نظری شامل چهار رشته علوم انسانی، ریاضی، علوم تجربی و معارف اسلامی است.

همچنین فنی حرفه‌ای با ۴۱ رشته تحصیلی و کاردانش با ۱۶۰ رشته مهارتی برای دانش آموزان در نظر گرفته شده که در چهار زمینه صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر متنوع است. ۱۸ رشته شاخه فنی حرفه‌ای در زمینه صنعت است که ۱۳ رشته از آن مختص پسران و پنج رشته دیگر مشترک میان دختران و پسران تدریس می‌شود.

زمینه کشاورزی شاخه فنی حرفه‌ای شامل پنج رشته است که از میان آن چهار رشته خاص پسران و یک رشته مشترک بین دختران و پسران است. زمینه خدمات شاخه فنی‌حرفه‌ای نیز دارای پنج رشته است که یک رشته خاص دختران و ۲ رشته مشترک بین دختران و پسران و ۲ رشته مخصوص پسران است.

همچنین ۱۳ رشته در زمینه هنر در شاخه فنی و حرفه‌ای وجود دارد که یکی از این رشته‌ها مخصوص دختران و سایر آنها مشترک میان پسران و دختران است. مدت زمان تحصیل دانش آموزان در شاخه فنی و حرفه‌ای سه سال است که در نهایت مانند دانش آموزان شاخه‌های دیگر پس از قبولی در پایه دوازدهم مدرک دیپلم دریافت می‌کنند.

براین اساس، توجه به هنرستان‌ها و مهارت آموزی و کارآفرینی برای دانش آموزان در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش همچنین در اسناد بالادستی به عنوان یک تکلیف همواره مورد تاکید قرار گرفته است. مطابق راهکار ۱-۶ سند تحول بنیادین، گسترش و تنوع دادن به هرم و مهارت‌های مورد نیاز جامعه و تعلیم متناسب و برنامه‌ریزی شده در همه دوره‌های تحصیلی و برای همه دانش‌آموزان اهمیت بسیاری دارد؛ در این راستا سند تحول بنیادین در هدف‌های عملیاتی فصل هفتم قید می‌کند که دانش‌آموز باید دارای حداقل یک مهارت مفید برای تامین معاش حلال پس از فارغ التحصیلی باشد.

همچنین راهکار ۶-۵ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تنظیم و اجرای برنامه جامع کارآفرینی و مهارت‌آموزی برای همه دوره‌های تحصیلی به ویژه دانش‌آموزان دوره متوسطه را مورد توجه قرار می دهد؛ بنابراین آموزش با کیفیت و کارگاهی هنرستان‌ها مورد توجه بیشتری قرار می‌گیرد.

در واقع آموزش و تربیت نیروی انسانی کارآمد و متناسب با نیازهای بازارکار و ارتقای توان کارآفرینی دانش‌آموزان و در نهایت یادگیری بیشتر، نیازمند تجهیزات و شیوه‌هایی مناسب برای محقق شدن این اهداف است.

آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در همه جای دنیا پر هزینه است و آموزش و پرورش به تنهایی از عهده تامین این تجهیزات از نوع سرمایه‌ای و هم از نوع مواد مصرفی برنمی‌آید؛ بنابراین با مشارکت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس برای مهر امسال ۵۰۰ میلیارد تجهیزات در هنرستان‌ها توزیع شد

در این راستا، محمد مهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره تامین تجهیزات در هنرستان‌ها اظهار کرد: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در همه جای دنیا پر هزینه است و آموزش و پرورش به تنهایی از عهده تامین این تجهیزات از نوع سرمایه‌ای و هم از نوع مواد مصرفی برنمی‌آید؛ بنابراین با مشارکت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس برای مهر امسال ۵۰۰ میلیارد تجهیزات در هنرستان‌ها توزیع شد.

وی افزود: امیدوارم در صورت تخصیص منابع از سوی سازمان برنامه و بودجه بتوانیم حدود ۷۰۰ میلیارد تومان تجهیزات دیگر را هم برای هنرستان‌ها تامین کنیم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بخشی از نیاز ما مواد مصرفی هنرستان‌هاست، خاطرنشان کرد: در این راستا سرانه هنرستان‌ها در سال‌های گذشته حذف شده بود که در نظر گرفتیم هرچند اندک مبالغی به عنوان سرانه‌های آموزشی به صورت ویژه برای هنرستان‌ها تخصیص دهیم.

تحصیل یک میلیون و ۱۰۴ هزار هنرستانی

کاظمی ادامه داد: در مجموع یک میلیون و ۱۰۴ هزار دانش‌آموز در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش در سه پایه تحصیل می‌کنند و حدود ۷۹ هزار دانش‌آموز نسبت به سال گذشته در مجموع سه پایه افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه توسعه کمی هنرستان‌ها در کنار کیفیت برای آموزش و پرورش اهمیت بسیار دارد، خاطرنشان کرد: توسعه کیفی متناسب با نیاز بازار کار مورد توجه قرار دارد.

معاون وزیر آموزش و پرورش یادآورشد: امسال برای آغاز کار هنرستان‌های جوار صنعت فرصت مناسبی بود، در این زمینه توجه به رشته کشاورزی با توجه به بیانات رهبری در آغاز سال تحصیلی مورد توجه قرار گرفت همچنین به صورت ویژه طرحی را برای هنرستان‌های کشاورزی با رویکرد دانش‌بنیان در نظر داریم که ماموریت و وظیفه خود را در راستای آموزش و توجه به اهمیت غذایی کشور پیش ببریم.

حمایت بنیاد ملی نخبگان و معاونت ریاست جمهوری از دانش‌آموزان

کاظمی درباره حمایت از هنرجوهای هنرستانی پس از فارغ التحصیلی و جلوگیری از مهاجرت آنها اظهار کرد: دانش‌آموزان ایرانی توانایی بسیاری دارند. امسال دانش‌آموزان ۲۲ مدال طلا در المپیادهای جهانی کسب کرده اند که نسبت به سال گذشته روند افزایشی داشته است.

وی اضافه کرد: در دیدار نخبگان با رییس جمهوری، سعی شده که زمینه‌های حمایتی از دانش‌آموزان توسط نهادهای حمایتی از جمله بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی ریاست جمهوری فراهم شود.

کاظمی خاطرنشان کرد: به طور مثال برگزیدگان جشنواره نوجوان خوارزمی را رها نمی‌کنیم و پس از آموزش، مجدد زمینه یادگیری آنها را فراهم می‌آوریم.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.