۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
کد خبر: 821321

در حالی که سینمایش بزرگ «۴۱۰» به کارگردانی کوروش زارعی از دوشنبه گذشته در برج میلاد تهران اجرای خود را آغاز کرده است، علیرضا کوهفر، تهیه‌کننده اثر و علی فروزانفر، معاون هنری حوزه هنری و کوروش زارعی، کارگردان این نمایش در یک نشست خبری توضیحاتی درباره تولید و اجرای این نمایش بیان کردند.

قصه مستند قهرمانان برای نوجوانان

کوروش زارعی با بیان اینکه تیم تولید نزدیک به سه ماه درگیر این پروژه بوده است، می‌گوید: نمایش‌نامه این اثر توسط مرتضی شاه‌کرم نوشته شده و محور نمایش درباره گردان ۴۱۰ غواص لشکر ۴۱ ثارالله به فرماندهی سردار قاسم سلیمانی است. این نمایش روایتی از دهه ۶۰ است و روی سه عملیات والفجر۸، کربلای ۴ و ۵ متمرکز است که این گردان چه عملیات‌هایی را رقم زدند و به نظرم اتفاقاتی که در این نمایش روایت می‌شود جالب توجه است.

انفجار در برج میلاد!
احتمالاً خبرهایی درباره صدای انفجار از برج میلاد که دوشنبه شب رخ داده بود را شنیده‌اید؛ انفجاری که متعلق به تمرین نمایش دفاع مقدسی «۴۱۰» بوده و اگر ساکن تهران و حوالی برج میلاد هستید طی ۱۵ شب آینده صداهایی از این نمایش به گوشتان خواهد رسید. نمایشی که حالا برگزارکنندگان آن خبر از امنیت بالای مخاطبان در حین انفجارها می‌دهند و به دلیل ناآرامی‌های اخیر تصمیم گرفتند میزان و سطح این انفجارها را پایین بیاورند تا صدای کمتری از محوطه برج میلاد خارج شود و در عین حال به کلیت نمایش هم آسیب نزند.
علی فروزانفر در رابطه با انفجاراتی که چند شب گذشته و حین تمرین از محوطه برج شنیده شد توضیحاتی ارائه کرد و افزود: با توجه به ناآرامی‌های اخیر، این صدا سبب نگرانی‌هایی شد که البته توضیحاتی هم درباره آن دادیم اما اطمینان می‌دهم انفجارهایی که در نمایش اتفاق می‌افتد بدون خطر بوده و افراد باتجربه‌ای مسئولیت اجرای آن را بر عهده دارند. ضمن اینکه ما تصمیم گرفتیم با توجه به شرایط موجود سطح انفجارها را پایین بیاوریم که فقط در محوطه برج شنیده شود و مشکلی برای بیرون از مجموعه ایجاد نکند.

درباره اجرای نمایش اطلاع‌رسانی دقیق می‌کنیم
علاوه بر این مسائل امنیتی نمایش در سه لایه توسط سه نهاد بررسی شده است و مجوزهای لازم را دریافت کردیم. ضمن اینکه تمهیدات لازم تبلیغاتی در سه فاز تلویزیون، تبلیغات محیطی و شهری و فضای مجازی را برای آگاهی‌بخشی هر چه بیشتر از اجرای این نمایش هم انجام دادیم و در شب‌های پیش رو نیز این تبلیغات را به طور کامل خواهیم داشت تا مردم بدانند اگر صدایی هم در آن محدوده شنیدند متعلق به اجرای نمایش ۴۱۰ است. حتی ما این را هم در نظر گرفتیم که با توجه به شرایط موجود شنبه‌ها هم نمایش را اجرا نکنیم.
در ادامه زارعی درباره اجرای این نمایش در شرایطی که جامعه دچار ناآرامی‌های اجتماعی شده، تأکید کرد: این نمایش به مناسبت هفته دفاع مقدس تدارک دیده شده بود که به دلیل همزمانی با اربعین و شهادت امام رضا(ع) به تعویق افتاد و پس از آن نیز بار دیگر به خاطر اتفاق‌های اخیر و ناآرامی‌ها مجبور شدیم کار را متوقف کنیم اما دیگر بیش از این نتوانستیم نمایش را اجرا نکنیم زیرا در استخری حدود ۱۰۰ هزار لیتر آب داریم که ۴۰ غواص در آن شنا می‌کنند و نمی‌توانند سرمای هوا را تحمل کنند و باید هر چه سریع‌تر و پیش از سرد شدن هوا این نمایش اجرا می‌شد.
قرار بود ۲۵ شب اجرا داشته باشیم که زمان آن را کم کردیم؛ زیرا بسیاری از بازیگران با پروژه‌های سینمایی قرارداد داشتند و زمان‌بندی خودمان هم تا حدودی به هم خورده بود. در حال حاضر بنا را بر ۱۵ شب اجرا گذاشتیم که این نمایش از دوشنبه هفته جاری آغاز شده و تا نهم آبان ماه میزبان علاقه‌مندان است.

روایتی از اتفاق‌ها و ناگفته‌های جنگ
زارعی با بیان اینکه بیش از ۸۰درصد روایت‌ها در این نمایش مستند و واقعی هستند تأکید می‌کند حتی بخشی از روایت کاراکترهای غیرمستند نیز مستند و واقعی است. وی ادامه می‌دهد: در این نمایش شخصیت‌هایی همچون شهیدان احمد امینی، علی عابدینی، حسین یوسف‌الهی، سردار سلیمانی و... را خواهیم داشت و در واقع با یک مستند واقعی و روایت‌گونه روبه‌رو هستیم که نویسنده آن را هنرمندانه به صورت دراماتیک درآورده و در یک نمایش دوساعته به اجرا گذاشتیم.

سینمایش؛ تلفیقی از سینما و تئاتر
وی با اشاره به دلایل انتخاب عنوان «سینمایش» برای این اثر می‌گوید: من در این پروژه تجربه جدیدی در کارگردانی دارم؛ البته نزدیک به ۷-۶سال است که چنین نمایش‌هایی را تولید می‌کنیم و آثاری همچون «ماهی‌ها در خاک»، «رقص پرچم» و... از این دست است. اما برای اینکه بتوانیم برای تماشاگر جذابیت ایجاد کرده و نمایش را دیدنی‌تر کنیم از جلوه‌های ویژه میدانی و تکنیک‌های سینمایی بهره گرفتیم. به نظرم سینمایش تلفیقی از سینما و تئاتر است که حتماً برای مخاطب جذاب خواهد بود.
یکی از ویژگی‌های این نمایش طراحی منحصر به فرد آن است و ما پروداکشن بسیار بزرگی در صحنه داریم. در این نمایش، رودخانه‌ای درست شده که ۱۰۰ هزار لیتر آب دارد که در آن انفجارهای آبی اتفاق می‌افتد، غواصان در آن به عمق یک متر و نیم شنا می‌کنند و به نظرم با توجه به اتفاقاتی که در طول نمایش رقم می‌خورد مخاطب غافلگیر خواهد شد.

بودجه ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومانی
در ادامه فروزانفر با امتناع از اشاره مستقیم درباره بودجه این نمایش گفت: عموماً برآورد نمایش‌های میدانی اعلام نمی‌شود اما باید بگویم سرفصل بودجه ما تئاتری است نه سینمایی. اگر بودجه را اعلام کنیم ممکن است برای نمایش حاشیه‌هایی به وجود بیاید اما خودتان در نظر بگیرید که این نمایش با بودجه تئاتری بسته شده است و رقم بالایی ندارد.
در ادامه زارعی با بیان اینکه بیشترین دستمزد بازیگر من ۵۰ میلیون تومان است، رقم تقریبی دستمزد بازیگران را بین ۱۵ تا ۵۰ میلیون اعلام کرد و با اشاره به بودجه کل نمایش گفت: این رقم در حد یک تله‌فیلم است و برای شفاف‌سازی مبلغ آن را اعلام می‌کنم که ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان است.

نمایش بعدی «خرمشهر» است
فروزانفر با اشاره به اینکه حوزه هنری سال‌هاست که درصدد برپایی نمایش‌های میدانی است تأکید کرد: خوشبختانه با همکاری مؤسسه مهنا اتفاق‌های خوبی افتاده و تجربه بعدی ما نمایش‌نامه خرمشهر است که آن را هم مرتضی شاه‌کرم نوشته و مستندگونه خواهد بود. سال ۱۴۰۱ برای ما در حوزه هنری مطلع فعالیت‌های نمایشی است که نوعی از تولیدات بدیع و اتفاق‌های جدید را رقم می‌زند.
کوهفر، تهیه‌کننده این نمایش نیز تأکید کرد: یکی از اهداف مهم ما در این نمایش قهرمان‌سازی برای نوجوانان است. ما قهرمانان بسیاری در دفاع مقدس داریم که معرفی آن‌ها به نوجوانان و جوانان از همین طریق صورت می‌گیرد. ما در جبهه‌های جنگ آن قدر رمبو داشتیم که نوجوانان ما دیگر نیازی به رمبو ندارند. حسن یزدانی یکی از همین قهرمان‌های دوران جنگ است که به آن پرداختیم.

خبرنگار: صبا کریمی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.