روزهای نخست زندگی پسر جوان فرانسوی در مادرید مصادف بود با مراسم تاج‌گذاری فوق‌ستاره‌هایی که حتی کریم بنزمای با استعداد و درخشان را هم در سایه خود قرار می‌دادند.

وقتش بود، حقش بود!

«اووید» شاعر رومی می‌گوید؛ «صبور و سرسخت باشید، روزی این درد برای شما مفید خواهد بود». روزهای نخست زندگی پسر جوان فرانسوی در مادرید مصادف بود با مراسم تاج‌گذاری فوق‌ستاره‌هایی که حتی کریم بنزمای با استعداد و درخشان را هم در سایه خود قرار می‌دادند. او فقط یکی از خریدهای فلورنتینو پرس در روزهای کهکشانی‌سازی رئال به دست مدیر جاه‌طلبش به شمار می‌رفت و اتفاقاً جزو نام‌های بزرگ این لیست پر زرق و برق قرار نمی‌گرفت. در مورد دوران حرفه‌ای بنزما چاره‌ای نداریم جز اینکه به عبارت شاعر اسطوره‌سرای رومی روی آوریم. کریم بنزما استقامت ورزید و صبور و سرسخت بود و دردش امروز و در اوج پختگی برایش مفید واقع شده است.
روزهای پر از افتخار برای مادرید سپری می‌شدند و پیشانی مهاجم فرانسوی سختکوش این تیم با چین‌های جدید و درهم شکستگی حاصل از پشت سر گذاشتن شب‌ها و روزهای پر فشار تکیده‌تر و جا افتاده‌تر می‌شد. تمام موفقیت‌ها به نام بزرگان دیگری نوشته می‌شد. تصاویر افتخارآفرینی رئال با دوربین‌هایی ثبت می‌شد که از فناوری پرتره برخوردار بودند و در این پرتره او کسی بود که پشت سر نقش‌های اول داستان، محو به نظر می‌رسید. حتی فناوری هم دست به دست سرنوشت داده بود تا بنزما کورسویی در میان درخشش ستارگان پر زرق و برق باشد. با وجود این مرد سختکوش سانتیاگو برنابئو از آرزوهایش عقب‌نشینی نکرد و آن قدر با همان دست معروف بانداژ شده جنگید و جنگید تا از میان تصاویر محو قاب‌های موفقیت باشگاه بزرگش به سوژه اصلی و برجسته شده لنزها تبدیل شود. دوربین‌های رسانه‌ای اکنون نه فقط در میدان مسابقه بلکه در مراسم بالون‌ دور هم به دنبال او هستند. بنزما بدون ادعا و با استقامتی مثال زدنی سال‌ها منت هیچ دوربینی را نخرید و آن قدر در رسیدن به اهدافش مصمم و پابرجا بود که اکنون این دوربین‌ها هستند که منت استایل خاصش با عینک و لبخند سرشار از رضایتش در کنار زین‌الدین زیدان را خریدارند. پیشانی او و صورت تکیده و جا افتاده‌اش نشان می‌دهند کریم بنزما برای دستیابی به جایگاه فعلی صبورانه زحمت کشیده و حتی اگر در این فصل هم برنده بالون دور نام نمی‌گرفت، توپ طلا یک بار در طول دوران حرفه‌ای بنزما، لمس کردنش را به او بدهکار بود.
هواداران روبرت لواندوفسکی شاید شب خوبی را با معرفی بنزما به عنوان برنده توپ طلا پشت سر نگذاشته باشند. با این حال آن‌ها هم نمی‌توانند انکار کنند چقدر از تماشای ۱۰ گل در پنج مسابقه فصل گذشته لیگ قهرمانان آن هم به تیم‌هایی مانند چلسی، پاریس و منچسترسیتی لذت برده‌اند. هیچ دوست و دشمنی در مقابل بنزما نیست که به لذت تماشای دو هت‌تریک متوالی در دو شب دشوار لیگ قهرمانان اذعان نداشته باشد. بنزما برخلاف بسیاری از ستاره‌های در حال ثبت آمار و رکورد، یک ویژگی برجسته و مهم داشت که او را از زبان موافق و مخالف شایسته روی سر بردن توپ طلا می‌کند؛ پسر جوان فرانسوی در سال‌های اخیر تبدیل به مرد روزهای سخت رئال مادرید شده است. شاید اگر از لواندوفسکی و هالند هم می‌پرسیدند که چه کسی باید توپ طلای ۲۰۲۲ را دریافت کند، آن‌ها هم نمی‌توانستند از نام کریم بنزما چشمپوشی کنند.

۳ رؤیای بنزما
کریم بنزما در مصاحبه با اکیپ فرانسه، در مورد اهدای جایزه بهترین باشگاه سال ۲۰۲۲ به منچسترسیتی گفت: آن‌ها می توانند جایزه را به هر کسی که می‌خواهند بدهند، رئال مادرید بهترین باشگاه دنیاست. امباپه قبل از مراسم به من تبریک گفت. ما در مورد رئال مادرید صحبت نکردیم. کاری که او با کارنامه اش می‌کند به خودش مربوط است. من در رئال مادرید بازنشسته خواهم شد، گزینه دیگری وجود ندارد. بازی در کنار کریستیانو رونالدو باعث افتخارم بود، او یک هیولاست. وقتی او جدا شد، این جاه طلبی که می‌توانم به چیزهای بیشتری برسم به ذهنم خطور کرد. انگیزه پیدا کردم تا بهتر شوم. می‌خواهم بگویم امروز بهترین روز کارنامه ورزشی ام است. من جام جهانی را هم می‌خواهم.
هرکاری برای فتح این جام خواهم کرد.وقتی بچه بودم سه رؤیا داشتم: یک خانه برای مادرم بخرم، برای رئال مادرید بازی کنم و برنده توپ طلا شوم. جشن؟ نه، مسابقاتی داریم که باید بازی کنیم. شامپاین؟ نه آب خواهم خورد. امشب با توپ طلا می‌خوابم.

سود لیون از توپ طلا
بر اساس قراردادی که ۱۳ سال پیش منعقد شد، لیون به خاطر توپ طلا بردن بازیکن رئال مادرید پول می گیرد.
بر اساس ادعای RMC Sports، در قرارداد میان رئال مادرید و لیون که سال ۲۰۰۹ به امضا رسید، بند توپ طلا وجود داشت و شب گذشته این بند فعال شد. رئال مادرید حالا باید بر اساس این بند یک میلیون یورو به لیون پرداخت کند. مادریدی‌ها سال ۲۰۰۹ برای خرید کریم بنزما، ۳۵ میلیون یورو به لیون پرداخت کرده بودند.

آرای نماینده ایران؟
مجله فرانس‌ فوتبال هر سال برندگان جوایز معتبرش را با نظرخواهی از حدود ۲۰۰ خبرنگار از سراسر دنیا انجام می‌دهد. بر اساس شیوه فرانس‌فوتبال، از هر کشور یک خبرنگار آرای خود را برای انتخاب بهترین بازیکن سال و بهترین دروازه‌بان اعلام می‌کند که با جمع‌بندی آرا و بر اساس امتیازات، برنده توپ‌طلا و جایزه لئو یاشین مشخص می‌شود.
سال‌هاست سیامک رحمانی به عنوان تنها روزنامه‌نگار ایرانی عضو هیئت ژوری فرانس‌فوتبال، برای انتخاب بهترین‌های جهان رأی می دهد. او امسال هم در این نظرخواهی حاضر بود. طبق قواعد این انتخاب، اعضای هیئت ژوری یا همان رأی‌دهندگان مجاز نیستند تا زمان اعلام نهایی برندگان، آرای خود را علنی کنند.حالا با مشخص شدن برنده توپ طلا و دیگر بخش‌ها می‌توانیم مروری داشته باشیم بر آرای عضو ایرانی مراسم توپ طلا.
انتخاب‌های نماینده ایران برای انتخاب بهترین بازیکن سال یا برنده توپ طلا به ترتیب عبارت بودند از:
کریم بنزما/ سادیو مانه/ لواندوفسکی/ ارلینگ هالند/دوشان ولاهوویچ.
نکته اینکه پس از اعلام جوایز مشخص شد در رتبه‌بندی پس از کریم بنزما، سادیو مانه بالاترین رأی را آورده و پس از او به ترتیب دی‌بروینه و لواندوفسکی قرار گرفته‌اند.

خبرنگار: جواد رستم‌زاده

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.