دوازدهم آذرماه سال گذشته بود که برای نخستین بار هشت بوستان‌ شهرمشهد برای استفاده معلولان مناسب‌سازی شد تا کودکان و نوجوانان معلول مشهدی بتوانند از امکانات فضاهای پارکی شهر استفاده کنند.

تجهیزات نامناسب یا استفاده نامتعارف؟

بوستان‌هایی همچون پردیس، بهار، بسیج، لاله، بهشت، کوهسنگی، آبشار و ملت، هشت بوستان در مناطق مختلف مشهد بودند که این امکانات برای بهره‌برداری افراد با نیازهای ویژه در آن‌ها طراحی شد. شهرداری مشهد که متولی این حرکت است با همکاری یک شرکت دانش‌بنیان این ایده را طراحی و اجرا کرد؛ اما بنا به دلایلی هنوز عمر استفاده از این وسایل و امکانات در بوستان‌های یاد شده به یک سال نرسیده که اخباری از خرابی برخی از دستگاه‌ها و تجهیزات، قفل شدن بعضی دیگر از آن‌ها یا حذف این امکانات در برخی از بوستان‌ها به گوش می‌رسد!

ایده‌ای که شخص شهردار پیگیرش بود
مشاور شهردار مشهد در رسیدگی به امور افراد با نیازهای ویژه در واکنش به اخبار پیرامون امکانات و زیرساخت‌های بوستان‌های یاد شده برای معلولان مشهدی به قدس گفت: استفاده از امکانات تفریحی و ورزشی برای افراد با نیازهای ویژه به سه سال پیش و قضیه وارد کردن برخی تجهیزات مرتبط با این موضوع برای جانمایی به شهر تهران برمی‌گردد.
جواد شکوری ادامه می‌دهد: گرچه آن تجهیزات و استفاده از آن‌ها در بوستان‌های تهران به چنان سرانجامی نینجامید؛ اما این ایده، سال گذشته با پیگیری شهردار قرار شد در مشهد و چند بوستان برای افراد با نیازهای ویژه این شهر اجرایی شود.
وی افزود: البته یک مشکل بزرگ بر سر راه این موضوع وجود داشت. تجهیزاتی که قرار بود استفاده شود، در داخل کشور تولید نمی‌شد که با رایزنی‌هایی که صورت گرفت و پیگیری‌هایی که شهردار مشهد شخصاً انجام داد، یک شرکت دانش‌بنیان داخلی طراحی و ساخت چنین تجهیزاتی را برعهده گرفت.

طراحی و ساخت دستگاه‌ها توسط یک شرکت دانش‌بنیان
شکوری بیان کرد: با وجود مشکلات نبودن نمونه مشابه در داخل و تنها از روی عکس و تصویرهایی که در اختیار بود، شرکت دانش‌بنیان مزبور تجهیزات ورزشی و تفریحی فعلی را برای جانمایی در بوستان‌های شهر مشهد طراحی و اجرا کرد که سال گذشته در دوازدهم آذر، هشت بوستان مشهد برای استفاده افراد با نیازهای ویژه به خصوص کودکان و نوجوانان به این دستگاه‌ها مجهز شد.
مشاور شهردار مشهد در رسیدگی به امور افراد با نیازهای ویژه، در واکنش به اینکه چرا با وجود گذشت کمتر از یک سال از تجهیز بوستان‌های مشهد با این امکانات، برخی از دستگاه‌های نصب شده خراب است یا در بعضی از این هشت بوستان، تجهیزات یاد شده جمع‌آوری شده است، گفت: همان طور که گفته شد تجهیزات نصب شده، در داخل کشور وجود نداشت و توسط یک شرکت داخلی طراحی و ساخته شد. چون نخستین تجربه بود، ایرادها و ضعف‌های دستگاه‌ها مشخص نمی‌شد. به همین دلیل پس از مدتی استفاده، دستگاه‌ها با خرابی و مشکل مواجه می‌شدند که در این مدت چندین بار رفع نقص شده‌اند و دوباره مورد استفاده همشهریان با نیازهای ویژه قرار گرفته‌اند.
شکوری اظهار کرد: مورد بعدی که خیلی هم از درجه اهمیت بالایی برخوردار است و موجب شده تجهیزات مورد اشاره زودتر خراب شوند، استفاده بچه‌ها و افراد سالم از این دستگاه‌ها بدون علم استفاده بوده است که همین موضوع، خرابی و مسئله‌دار شدن تجهیزات را در پی داشته است.

به روزرسانی دستگاه‌ها در آستانه یک سالگی
وی ادامه داد: گر چه تمهیدات لازم در برخی از مکان‌ها فقط برای استفاده کودکان و افراد معلول از این دستگاه‌ها اندیشیده شده؛ اما به دلیل اینکه این تجهیزات و دستگاه‌ها برای کودکان وسیله‌هایی جدید بودند، در بسیاری از موارد گاهی چهار پنج نفری از یک دستگاه استفاده می‌کردند که این کار منجر به خرابی تجهیزات شده است.
وی بیان کرد: در راستای استفاده بهینه از تجهیزات مزبور قرار است با همکاری همان شرکت دانش‌بنیان، مشکلات و نقص‌های کار گرفته شده و دستگاه‌ها بار دیگر تجهیز شوند تا ضمن اینکه از آسیب‌زدگی احتمالی به افراد جلوگیری شود، ماندگاری بیشتری داشته باشند. تلاش می‌کنیم در آینده‌ای نزدیک، هشت بوستانی که به این تجهیزات مجهز بودند، دوباره بتوانند به افراد با نیازهای ویژه خدمات‌دهی کنند.
شکوری زمان دقیق بهره‌برداری دوباره از این تجهیزات پارکی را همزمان با سالروز افتتاح این مکان‌ها در دوازدهم آذر ماه ۱۴۰۱ اعلام کرد.

خبرنگار: هاشم رسائی‌فر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.