۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۹
کد خبر: 821378

یکی از دقت‌هایی که در این روزها بر رسانه‌های طرفدار ایران و نظام لازم است، شناخت خاکریز مقاومت است. باید متوجه باشیم امروز چه چیز در خطر است و از چه باید دفاع کرد. مسئله‌شناسی وضعیت حجاب و آسیب‌شناسی شیوه‌های مقابله با آن و کلیه مطالعات پیرامون آن، امری لازم است اما در این روزها، حجاب به خودی خود مسئله نیست، بلکه بهانه است.

پوشش؛ ثمره درخت تمدن و توسعه

آنچه امروز موضوعیت و اولویت دارد، امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران است. به همین دلیل نباید روی مسئله‌ای که دستاویز و بهانه است ماند و بحث کرد. امروز مهم‌ترین کارویژه رسانه‌های وطن‌دوست، شناخت، معرفی و خنثی‌سازی جنسگ هیبریدی یا ترکیبی دشمن، علیه امنیت و تمامیت ارضی ایران اسلامی است. ناامن شدن ایران اسلامی هدف اول و شعله‌ور ساختن آتش تجزیه‌طلبی، هدف غایی است که دشمن در خواب و رؤیای آن است. بحث بر سر حجاب، مرزبندی و دوقطبی مردم را تشدید می‌کند. با این‌حال اگر پرداختن به این مسئله می‌تواند باعث پاسخ گرفتن برخی از مردم و آرامش آنان شود، می‌شود به آن پرداخت، به شیوه‌ای که از ناآرامی ذهنی مخاطبان بکاهد و بر آن نیفزاید.

برنامه جهان‌آرا هرچند در زمینه خنثی‌سازی جنگ هیبریدی دشمن و آرام ساختن فضای رسانه‌ها و ترسیم روشن خاکریزها و موقعیت دشمن می‌توانست بهتر عمل کند و تمرکز خود را بر مسئله‌شناسی حجاب نگذارد و جبهه را وسیع‌تر ببیند، اما با دعوت آیت‌الله میرباقری، زمینه را برای ارائه یک تبیین درست از مسئله حجاب مهیا کرد. حقیقت این است به هر نوع تحلیل مسئله حجاب بدون در نظر گرفتن دو مؤلفه تمدن و توسعه، آدرس اشتباه را پی گرفتن است. تمدن، به عنوان پدیده‌ای که خودش را صادر می‌کند و سیطره‌جو است، بر تمام فرهنگ‌های حاشیه خود تأثیر می‌گذارد. فرهنگ ایرانی و اسلامی نیز دائما تحت تأثیر فرهنگ غربی بوده است. آنچه این تأثیرپذیری را سرعت می‌بخشد و تسهیل می‌کند، پدیده توسعه است.
توسعه یعنی حرکت یک دولت_ملت، به سمت تمدن غرب. مفهوم توسعه، با تمدن غرب در ارتباط بوده و با مفهوم پیشرفت متفاوت است. توسعه در تعریفی مختصر رشد کمی و سودآور شاخصه‌های یک کشور است. فرهنگ‌های حاشیه‌ای برای پیشرفت، راهی جز عبور از توسعه ندارند. مثلا نمی‌توان امر آموزش را با شیوه مکتب‌خانه ادامه داد و به مدرسه‌های نوین رو نیاورد. نمی‌توان دانشگاه تأسیس نکرد و مدام آن‌ها را توسعه نداد. نمی‌توان در شهرهای بزرگ و صنعتی، هایپرمارکت و مال‌ها و پاساژهای بزرگ تأسیس نکرد؛ نمی‌توان سینما و تئاتر و رمان نداشت. نمی‌توان ویدئو و اینترنت نداشت.

توسعه اما با خود روح فرهنگ غرب را هم به سوغات می‌آورد. اولین تلاش جدی برای توسعه‌یافتگی ایران، به نام امیرکبیر و اقدامات او ثبت شده است و از جمله مهم‌ترین اقدامات میرزاتقی‌خان، تأسیس دارالفنون است. از همان زمان و با ورود دانشجویان تحصیل‌کرده در مغرب‌زمین، غرب‌گرایی نیز در ایران جانی دوباره می‌یابد. همان‌طور که هویداست، اقدامات ما در جهت توسعه‌یافتگی، همگی جزو افتخارات ما هستند. دانشگاه‌های پر از دانشجو، شهرسازی مدرن، کارخانه‌های صنعتی و از این دست، همگی نشانه‌هایی دال بر حرکت و توسعه کشور هستند. اما این توسعه، فرهنگ ما را دست‌نخورده باقی نمی‌گذارد.
اینجاست که از همان دهه هفتاد، دغدغه‌مندان انقلابی و در رأس آنان رهبر معظم انقلاب، در این مورد احساس خطر می‌کنند و به جای توسعه، واژه پیشرفت را پیشنهاد می‌دهند که دیگر صرفا بر ازدیاد کمی شاخصه‌ها دلالت نمی‌کند و توسعه را با لحاظ پیشرفت در مسیر فرهنگ بومی و دینی به رسمیت می‌شناسد. مهم‌ترین کتاب در نقد توسعه غربی، همچنان «توسعه و مبانی تمدن غرب» از سید شهیدان اهل قلم، سیدمرتضی آوینی است.
خلاصه مقوله پوشش، میوه‌ای است از درختی که در زمین تمدن کاشته می‌شود و توسط توسعه، آبیاری و نوررسانی می‌شود. کار ریشه‌ای کردن برای حجاب یعنی اصلاح الگوی توسعه و در سطوح بسیار عمیق‌تر، مواجهه تمدنی با غرب. یعنی هم باید الگوی تأثیرپذیری از غرب را که از آن ناگزیریم اصلاح کنیم و هم باید یک انقلاب تمدنی در جهان ایجاد کنیم و تمدن نوین اسلامی را جایگزین تمدن فعلی گردانیم.
آیت الله سید محمد مهدی میرباقری، عضو مجلس خبرگان رهبری و رئیس فرهنگستان علوم اسلامی در برنامه جهان‌آرا گفت: ما جنگ‌طلب نیستیم ولی مجبوریم دفاع همه‌جانبه داشته باشیم؛ و این درگیری‌ها حتما به پیروزی جبهه حق منجر خواهد شد البته اگر ظرفیت‌های تاریخی و تمدنی خود را نشناسیم مغلوب می‌شویم. برخی دچار شتاب‌زدگی شدند و بر اساس مطالعات عینی، قضاوت نکردند. به گزارش شبکه افق، وی افزود: تکثر قدرتی که در جهان شکل گرفته، به کشورهای غربی این اجازه را نمی‌دهد که نظم جهانی جدیدی را جایگزین قبلی کنند. ما یک رقیب تمدنی هستیم و دشمن وارد درگیری همه جانبه با ما شده است. پیشروی‌هایی ما داشته‌ایم و آنها هم پیشروی‌هایی داشته‌اند. عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: همانطور که از مهار نظامی غربی علیه ایران عبور کرده‌ایم و به قدرت پیشدستانه رسیده‌ایم، از مهار دیپلماتیک هم در حال عبور هستیم و انقلاب‌های مخملی هم روی جمهوری اسلامی تاثیری نخواهد داشت. با رویکرد اقتصاد سیاسی دولت سیزدهم، از مهار تحریم‌ها هم عبور می‌کنیم. وی در مورد اغتشاشات اخیر در کشور خاطرنشان کرد: در اتفاقات اخیر، خیز اول دشمنان نشان می‌دهد دستگاه محاسباتی‌شان اشتباه کرده است. از سلبریتی‌ها تا سیاستمدارانشان موضع‌گیری مشترک دارند ولی نتوانسته‌اند بر محور این درگیری فرهنگی، یک حرکت دسته‌جمعی ایجاد کنند. آیت الله سید محمد مهدی میرباقری یادآور شد: یکی از اصلاحاتی‌ها گفته بود خیال می‌کنیم اصلاحات کرده‌ایم در حالی که مردم همچنان به زیارت فلان امامزاده می‌روند. ما بالاتر از این می‌گوییم، ۲۰ میلیون نفر فقط در سال به قم می‌روند. می‌گفتند انقلاب اسلامی، سزارین مسیر مدرنیسم بوده، پس چرا همه امکانات را علیه‌اش به کار گرفته‌اند؟ وی در مورد برخی جناح‌های سیاسی و تفکرات آنها گفت: جناح سیاسی غربگرا که اسم خودشان را گذاشته‌اند میانه‌رو، مرزهای خود را با ایده براندازی روشن نکرده‌اند و در وسط ایستاده‌اند. گمان می‌کنم می‌خواهند به نام ناجی و جذب توده‌ها، دوباره به قدرت برگردند. عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه افزود: در بعضی نظراتشان، این اتفاقات را ناشی از اسلام حداکثری می‌دانند ولی به عکس، اسلام حداقلی میانه‌رو، مبدأ چالش‌های بزرگ است زیرا توسعه غربی را در معماری و اقتصاد می‌پذیرند ولی در پوشش، به همه لوازم غربی آن پایبند نیستند، اینجا مشکل ایجاد می‌شود.
وی در مورد موضوع زنان در کشور تاکید کرد: مخالف تحصیل و اشتغال زنان نیستیم، با الگوی غربی آن مخالفیم. ساختاری درست کرده‌اند که یک زن، برای تامین معاش باید ۶ صبح از خانه بزند بیرون و ساعت‌ها در تونل مترو و دیگر مکان‌ها بماند، بعد می‌گوییم باید پوشش او هم کامل باشد، در حالی که زیرساخت‌ها برایش فراهم نیست. آیت‌الله میرباقری در مورد عاملان اغتشاشات اخیر خاطرنشان کرد: آنهایی که اسلام حداقلی را پیاده کرده‌اند عامل اتفاقات این روزها هستند. بسیاری از افرادی که در سه دهه اخیر جزو تصمیم‌سازان بوده‌اند، حالا نشسته‌اند و ایراد می‌گیرند در حالی که حاضر نیستند مسئولیت تصمیم‌سازی‌هایشان را بر عهده بگیرند. وی در مورد نظام سرمایه‌داری یادآور شد: فقری که در نظام سرمایه‌داری رخ داده، ضلع فرهنگی‌اش می‌شود همین نوع پوشش غربی. نیروی انسانی اکثریت را مصرف می‌کنند تا به سود اقلیت برسند، به عبارتی از جاذبه‌های زنانه هم مثل توان فکری و فیزیکی افراد استفاده می‌کنند. رئیس فرهنگستان علوم اسلامی در مورد مسئله حجاب گفت: حجاب، اصل در ایمان و کفر و انقلابی و غیر انقلابی بودن نیست ولی جزء واجبات و فروعات زندگی ایمانی و اسلامی است و به عبارتی از لبه‌های درگیری تمدنی است، البته غرب آن را به لبه درگیری آورده است. اصلاح بی‌حجابی باید اصلاح ریشه‌های آن باشد؛ یعنی مقابله با شبکه سکولاریسم جهانی و ساختارهای ترویج بی‌حجابی.وی درباره سنت رسول الله در مورد زنان تاکید کرد: پیامبر اکرم (ص) و سایر انبیای الهی آمدند تا غل و زنجیر را از دست و پای زنان و مردان باز کنند. آزادی و زندگی زنان، در اسلام وعده داده شده است چه اینکه شعار پیامبران، حیات زن و مرد بوده است. مستکبرین، آزادی را به گونه‌ای معنا می‌کنند که به توسعه غربی منجر شود. آیت‌الله میرباقری در پایان گفت: کسانی که با رسانه‌های خارجی زندگی می‌کنند منتظرند صبح که از خانه بیرون می‌آیند، خبری از جمهوری اسلامی نباشد! مدتی بگذرد و با عنایت الهی با موفقیت از این مرحله عبور کنیم، تمام تبلیغات دشمنان به کفه ما منتقل و قدرت ما اثبات خواهد شد.

|

منبع: روزنامه رسالت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.