سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: طرح دارویار قرار بود مشکل ارزان بودن دارو که کارخانجات تولید دارو به دلیل هزینه تمام شده بالای تولید برایشان صرفه اقتصادی نداشت را حل کند، اما همچنان دارو به اندازه نیاز تولید نمی‌شود.

دارویار، طرحی که بیماران را یاری نکرد/ مافیای دارو در مشهد نداریم؛ تولید کم است

دکتر ناصر وحدتی در گفت‌وگو با قدس خراسان در رابطه با کمبود دارو در سطح مشهد و استان اظهار کرد: تولید دارو زیر نظر سازمان غذا و دارو در تهران است و در حیطه اختیارات ما نیست اما طرح دارویار قرار بود مشکل کمبود دارو را بر طرف کند که در عمل به طور کامل این اتفاق نیفتاد و پیگیریم کمبود دارو در مشهد و استان برطرف شود.

سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد توضیح داد: دارویار قرار بود مشکل ارزان بودن دارو که کارخانجات تولید دارو به دلیل هزینه تمام شده بالای تولید دارو برایشان صرفه اقتصادی نداشت را حل کند، اما همچنان دارو به اندازه نیاز تولید نمی‌شود.

وی با بیان اینکه طرح دارویار در 23 تیر ماه سال جاری اجرایی شد و این طرح را سازمان غذا و دارو در سطح تولید دارو اجرایی کرد، متذکر شد: حالا باید این سازمان پاسخ بدهد چرا تولید زیاد نشده و همچنان کمبود دارو با وجود طرح دارویار در استان‌ها وجود دارد.

وحدتی با اشاره مشکلات تولیدکنندگان دارو در کشور گفت: قبل از اجرای طرح دارو یار مشکل تولیدکنندگان دارو این بود که با توجه به هزینه‌های تولید از جمله افزایش ۶٠ درصدی حقوق کارگر و ۲ برابر شدن قیمت شیشه داروها، تولید دارو صرفه اقتصادی نداشت و با توجه به این افزایش هزینه‌ها و قیمت قبلی دارو، تولیدکنندگان دارو مدتی تولید دارو نداشتند.

سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: وقتی هم اصلاح قیمت‌ها انجام شد باز هم تولید اتفاق نیفتاد که با پیگیری‌هایی که از سازمان غذا و دارو انجام داده‌ایم گفته‌اند این مشکل به زودی برطرف می‌شود و بحث کمبود دارو ربطی به کمبود شیشه دارو ندارد.

وی با تشریح بخشی از وظایف معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: در فرآیند تهیه دارو دخالتی نداریم و توزیع دارو در سطح استان زیر نظر ما است و به محض تامین هر سهمیه دارویی آن را توزیع می‌کنیم.

وحدتی در پاسخ به عدم تامین نقدینگی از سوی بانک‌ها برای تهیه دارو گفت: در فرآیند تامین نقدینگی، شرکت‌های دارویی و تولیدی توسط سازمان غذا و دارو به بانک‌ها معرفی و پشتیبانی می‌شوند و این موضوع استانی نیست.

مشهد، بدون مافیای دارو

سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: چیزی به اسم مافیای دارو در مشهد نداریم، دارو به شرکت‌های استان که وارد می‌شود ما مطلع می‌شویم و بر توزیع آن نظارت داریم و هر دارویی به استان وارد شود ما از آن مطلع هستیم.

واکسن آنفلوآنزا متقاضی کمی دارد

وی با اشاره به موجود بودن واکسن آنفلوآنزا در سطح داروخانه‌های مشهد گفت: واکسن آنفلوآنزا در همه داروخانه‌های شهر مشهد به وفور وجود دارد و متقاضی برای تهیه این دارو کم است.

وحدتی با اشاره به اقلام دارویی که با کمبود مواجه هستند، گفت: با کمبود داروهای تشنج، سرم، آنتی‌بیوتیک‌ها در سطح شهر مواجه هستیم و جایگزینی برای آن‌ها وجود ندارد و به زودی ظرف یک هفته آینده مقدار زیادی از این کمبودها برطرف می‌شود.

سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: هیچ گزارشی مبنی بر کمبود انسولین برای بیماران دیابتی نداشته‌ایم و در مورد کمبود همه داروها از جمله دارو سرماخوردگی باید سازمان غذا و دارو پاسخ بدهد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.