کارشناس مسائل سیاسی گفت: شکست آمریکا، فرانسه و رژیم صهیونیستی در تجزیه لبنان باعث شکل گیری حزب الله در این کشور شد.

کوشکی: عملیات شهادت طلبانه در سال ۱۹۸۳ ستون فقرات نیروهای اشغالگر آمریکا در لبنان را شکست

محمدصادق کوشکی در گفتگو با قدس آنلاین اظهار کرد: در سال ۱۹۸۲میلادی و دقیقا مصادف با ازادسازی خرمشهر در ایران ، رژیم صهیونیستی اشغالگری درلبنان را با همراهی برخی گروه های لبنانی و حتی رئیس جمهوروقت لبنان به عنوان ستون پنجم انجام داد.

وی افزود: همزمان با این اتفاقات ، ناوگان و تفنگ داران آمریکا و چتربازان فرانسوی در سواحل بیروت نیز مستقر شدند به طوری که آمریکایی ها به شکل های مختلفی حتی به صورت گلوله باران مناطق مسکونی بیروت، به رژیم صهیونیستی برای اشغالگری لبنان کمک کردند از این رو عملا مردم لبنان از چند طرف زیراماج گلوله قرار گرفتند .

کارشناس مسائل سیاسی افزود: این مجموعه تحرکات و توافقاتی که بین بشیرجمیل رئیس جمهوروقت لبنان و بعدا برادرش امین جمیل با اسرائیلی ها صورت گرفت این هدف را دنبال می کرد که لبنان تقسیم و تجزیه شده ، به طوری که قسمتی از آن به یک کشور مسیحی نشین حامی اسرائیل تبدیل شود و بخش هایی از خاک لبنان نیز به رژیم غاصب صهیونیستی ملحق شود و نسل کشی فلسطین ها و مسلمانان رخ دهد .

کوشکی ادامه داد: در چنین شرایطی موضوع اخراج اعضای سازمان آزاد بخش فلسطین از لبنان هم مطرح شد و اعضای این گروه به رهبری عرفات به ناچار سوار کشتی شده و لبنان را ترک کردند و فلسطینی هایی که در اردوگاه ها مانده بودند هدف کشتار و سلاخی اسرائیلی ها قرار گرفتند .

وی افزود: در چنین وضعیتی در سال ۱۹۸۳تعدادی عملیات شهادت طلبانه علیه مرکز فرماندهی رژیم صهیونیستی در نزدیکی شهر سور و انفجار دیگری نیز در سفارت امریکا در بیروت رخ داد، اما از همه مهمتر انفجار همزمان مرکز تفنگداران دریایی آمریکا و چتر بازان فرانسوی در ساحل بیروت بود که مجموع این دو عملیات در واقع بیشترین تلفات را به ارتش آمریکا بعد از جنگ ویتنام وارد کرد و ستون فقرات نیروهای اشغالگر آمریکا در لبنان را شکست.

کوشکی بیان داشت: بعد از این دو انفجار آمریکایی ها و فرانسوی ها مجبور شدند که لبنان را ترک کنند همین موضوع فضا را فراهم کرد که نیروهای مقاومت لبنان شکل بگیرد و به تدریج اسرائیل را از خاک لبنان بیرون کنند .

وی تصریح کرد: در مورد مجریان این عملیات همچنان معما وجود دارد و تلاش دستگاه های اطلاعاتی اسرائیل و امریکا تاکنون بی نتیجه بوده و نتوانستند ردپایی پیدا کنند .

وی اظهار داشت: در بین ادعاهایی که مقام های آمریکایی آن زمان داشتند این ادعا مطرح شد که برخی گروه های طرفدار ایران این عملیات های شهادت طلبانه را انجام داده اند این ادعا در حالی مطرح شد که در آن زمان گروه طرفدار ایران در لبنان وجود نداشت زیرا حزب الله لبنان در سال ۱۹۸۴فعالیت خود را اغاز کرد به همین خاطر در مطبوعات اروپایی و امریکایی اخباری مطرح شد که از سفارت ایران این عملیات پشتیبانی شده است اما هیچ گونه سند و مدرکی برای این ادعای خود نیز ارائه نکردند .

خبرنگار: رضاطلبی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.