مدیر دفتر نظارت بهره‌برداری شبکه آب و فاضلاب مشهد درباره فرآیند دفع فاضلاب بیمارستانی و عدم وجود سیستم پیش‌تصفیه در برخی بیمارستان‌ها می‌گوید.

همه بیمارستان‌های مشهد «پیش‌تصفیه» ندارند/ سرنوشت فاضلاب‌های خطرناک چه می‌شود؟

بهزاد جوادی در گفت‌وگو با قدس آنلاین خراسان درباره وضعیت دفع فاضلاب بیمارستانی اظهار کرد: در سطح شهر مشهد حدود ۳۵ بیمارستان و مراکز مشابه درمانگاه‌ها را توسط مشاوران متخصص حوزه دفع فاضلاب رصد کرده‌ایم.

مدیر دفتر نظارت بهره‌برداری شبکه آب و فاضلاب مشهد با بیان اینکه مشاوران معتمد از سوی دفتر نظارت بهره‌برداری شبکه آب و فاضلاب مشهد، فاضلاب رستوران‌ها، هتل‌ها، آپارتمان‌ها، مراکز آموزشی و بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها را در 6 سال اخیر رصد کرده‌اند، خاطرنشان کرد: طی فرایندی با طراحی‌هایی که برایشان انجام می‌شود فاضلاب از حالت غیرمتعارف به حالت متعارف دفع می‌شود.

وی افزود: بخش عمده‌ای از بیمارستان‌ها را شناسایی کرده‌ایم مانند بیمارستان‌های سینا، بنت‌الهدی، رضوی و خیلی از بیمارستان‌های دیگر که تعدادی از آن‌ها از ما پروانه گرفتند، فاضلاب این مراکز متعارف شده و تعدادی از بیمارستان‌ها نیز در دست اقدام هستند و سیستم‌های «پیش تصفیه» طراحی می‌کنند.

جوادی بررسی‌های کارشناسان مشاور را بیشتر شامل فاضلاب‌های انسانی، خروجی آشپزخانه و سایر بخش‌هایی که مجاز به اتصال به شبکه فاضلاب هستند ذکر کرد و گفت: قسمت‌هایی مثل واحدهایی که آمالگام دارند،واحدهای دیالیز، پرتونگاری و قسمت‌هایی که در واقع شیرابه‌های غیرمتعارفی دارند، اجازه ورود و رهاسازی به شبکه فاضلاب را ندارند.

مدیر دفتر نظارت بهره‌برداری شبکه آب و فاضلاب مشهد خاطرنشان کرد: بیمارستان‌ها، مراکز آموزشی و درمانی در رصد ما قرار گرفته‌اند و در مرحله‌ای هستند که فاضلابشان به سطح بهداشتی و متعارف به شبکه فاضلاب وصل می‌شود.

وی مشترکین سیستم‌های پیش تصفیه را دارای پروانه یک ساله دانست و متذکر شد: در پایان یک سال این مشترکین مجدد پایش می‌شوند و اگر باز ایرادی در سیستم بر اساس شاخص‌های کیفی داشته باشند مجددا مجبور می‌شوند که اصلاح انجام دهند.

جوادی بیمارستان‌های سینا، بنت‌الهدی، رضوی و ناجا را در حال متعارف‌سازی فاضلاب برشمرد و متذکر شد: هنوز بخشی از بیمارستان‌ها هستند که وصل به شبکه فاضلاب نیستند یعنی در واقع اتصال انجام ندادند یا تعاملات را ندارند.

مدیر دفتر نظارت بهره‌برداری شبکه آب و فاضلاب مشهد تصریح کرد: در صورتی که مشترکان خاص فاضلاب‌شان غیرمجاز باشد و یا اینکه با سازمان تعامل و ارتباط بر قرار و همکاری نکنند، جریمه می‌شوند.

وی افزود: مراحل نهایی هم به این صورت است که دو تا سه ماه جریمه نقدی شده و در نهایت اگر تعامل برقرار نشود انشعاب آب قطع شده و فضای خاصی که برایشان پیش‌بینی‌ شده اجرا می‌شود.

جوادی در توضیح فرآیند دفع فاضلاب در بیمارستان‌ها خاطرنشان کرد: از زمانی که بیمارستانی شناسایی می‌شود، همکاران ما تمام واحدهای تولید فاضلاب بیمارستان را مورد آزمایش و ارزیابی قرار می‌دهند، به واحدهایی که مجاز به تخلیه هستند، اجازه تخلیه داده می‌شود و فاضلاب خروجی آن‌ها طبق شاخص‌های کیفی موردارزیابی قرار می‌گیرد و بیمارستان مجاز می‌شود سیستم پیش‌تصفیه آن موارد را اجرا کند.

مدیر دفتر نظارت بهره‌برداری شبکه آب و فاضلاب مشهد ادامه داد: در صورتی که فاضلاب شرایط لازم را نداشته باشد بازه‌های زمانی به مشترک داده می‌شود و بعد از آن بازه زمانی باید مشترک نسبت به احداث سیستم پیش تصفیه اقدام کند.

وی خاطرنشان کرد: سیستم پیش‌تصفیه اگر اقدام شد مجددا در آخرین مرحله از فاضلاب خروجی‌اش یک نمونه آزمایش گرفته می‌شود اگر نمونه آزمایش از نظر شاخص‌های کیفی مورد تایید قرار گرفت پروانه صادر می‌شود.

جوادی افزود: از زمانی که مجموعه برایش مجوز صادر شد به مدت یک سال جهت دفع فاضلاب در شبکه مجاز شناخته می‌شود، البته کنترل‌های خاصی در طی یک‌سال انجام می‌شود.

مدیر دفتر نظارت بهره‌برداری شبکه آب و فاضلاب مشهد بیان کرد: برای بحث تخلیه چربی و نحوه بهره‌برداری از آن سازه‌هایی در سیستم پیش تصفیه احداث و طراحی شده و بعد از یک سال دوباره برای تمدید پروانه‌اش مجدد آزمایش انجام می‌شود اگر شاخص‌های کیفی‌اش دوباره متعارف شناخته شد این پروانه برای یک سال دیگر تمدید می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه یک چک لیست بیمارستانی جدا از مشترکان تهیه شده است، اظهار کرد: در این چک لیست سوابق وزارت بهداشت و وزارت نیرو قرار گرفته است و دفتر نظارت بهره‌برداری شبکه آب و فاضلاب مشهد ملزم شده هر بخش از واحدهای تولید فاضلاب بیمارستان را از اتاق عمل، واحد دیالیز،واحد دندانپزشکی و بخش‌های دیگر را مورد ارزیابی قرار داده و این واحدها را از سیستم فاضلاب جدا کند.

جوادی گفت: معمولا به واحدهایی که شرایط خیلی خاصی دارند مثل واحدهای پرتونگاری، دیالیز و غیره اجازه دفع به سمت شبکه فاضلاب داده نمی‌شود، در واقع بیشتر فاضلاب انسانی است که توسط ما جمع‌آوری و یا مورد پایش و بحث متعارف سازی قرار می‌گیرد.

مدیر دفتر نظارت بهره‌برداری شبکه آب و فاضلاب مشهد با بیان اینکه واحد سپتاژ برای تصفیه در مسیر کشف رود وجود دارد، تاکید کرد: فاضلاب همه بخش‌هایی که می‌خواهد در کشف تخلیه شود توسط واحد سپتاژ تصفیه می‌شود.

وی متذکر شد: دفتر نظارت بهره‌برداری شبکه آب و فاضلاب مشهد هیچ اقدامی برای تانکرهای دفع فاضلاب انجام نمی‌دهد و این نظارت توسط سازمان پسماند شهرداری باید انجام شود.

جوادی با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست باید فاضلاب‌های بیمارستانی را به سمت سپتاژ هدایت کند تصریح کرد: انتظار می‌رود فعالان حوزه علوم پزشکی که در حوزه کرونا تلاش می‌کنند برای حوزه سلامت مردم در حوزه دفع فاضلاب بسیار خطرناک بیمارستانی که حاوی رادیواکتیو و سایر مواد مضر هستند نظارت و همکاری بیشتری داشته باشند.

خبرنگار: طاهره داودلی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.