در بین نظرات موافقان و مخالفان استیضاح وزیر صمت، موضوع خودرو همچنان در اولویت قرار دارد .

وزیر صمت در دو راهی استیضاح یا رفتن به معاونت اجرایی رئیس جمهور/ خودرو موضوع اصلی استیضاح

به گزارش قدس آنلاین، بعد از گذشت حدود یک سال و اندی از دولت سیزدهم ، چراغ اولین استیضاح روشن شد و علی نیکزاد نائب رئیس مجلس در جلسه علنی تقاضای تعدادی از نمایندگان برای استیضاح رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت را قرائت کرد. استیضاحی که ابتدا قرار بود در تاریخ ۸ آبان ماه برگزار شود اما روز گذشته به ۱۰آبان موکول شد.

در مقابل شایعاتی درباره استعفای زودهنگام وزیر صنعت، معدن و تجارت و حضور فاطمی‌امین در پست معاونت اجرایی رئیس‌جمهور نیز به گوش می‌رسد؛ اما تاکنون کسی این موضوع را به‌ صورت رسمی تایید نکرده است.

زمزمه های استیضاح وزیرصمت دولت رئیسی از سال گذشته در صحن بهارستان آغاز شده بود ولی این بار علی رغم اینکه موافقان و مخالفان زیادی دارد اما از طرف هیات رئیسه مجلس اعلام وصول و در صورتی که در چند روز باقیمانده به دلایل نامشخص امضاها پس گرفته نشود روز سه شنبه هفته اینده این استیضاح برگزار خواهد شد.

مخالفان این استیضاح بر این عقیده هستند که مدت یک سال برای سنجش عملکرد یک وزیر کافی نمی باشد و باید فرصت بیشتری به فاطمی امین برای بهبود شرایط وزارت صمت که وزارتخانه عرض و طویلی است داده شود و از طرفی صرفا برای یک موضوع خودرو نباید کل مجموعه وزارتخانه را دچار بلاتکلیفی و روزمرگی کرد، در مقابل موافقان براین باور هستند که وزیر افراد بدون تخصص را در وزارتخانه بکارگیری کرده و در موضوع مهمی نظیرخودرو طی یک سال گذشته نتوانسته است اقدام شاخصی انجام دهد.

مشکلات وزارت صمت زیرساختی است و به شخص ارتباطی ندارد

مسلم صالحی که از مخالفان این استیضاح است، می گوید: آمار و گزارشات دولت در حوزه تولید و صادرات نشان می‌دهد که عملکرد فاطمی امین در طول یک سال گذشته موفق بوده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، وزرات صمت را یکی از مهمترین وزراتخانه های کشور برای تدوین راهبردهای اقتصادی برای مقابله با تحریم‌ها خواند و بیان داشت: در شرایط فعلی کشور، تغییر مدیریتی نمی‌تواند مشکلات وزارت صمت را حل کند چون بخشی از مشکلات این وزراتخانه به مشکلات زیر ساختی در سنوات گذشته بر می گردد.

نماینده مردم اقلید با بیان اینکه مخالف استیضاح فاطمی‌امین هستم، افزود: عمده دلیل طرح استیضاح فاطمی امین به موضوع صنعت خودرو در کشور بر می گردد، اما برای ساماندهی بازار خودرو، مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان در این باره هم نظر دادند و تنها وزرات صمت مسئول این حوزه نیست البته وزیر صمت با جدیت برای ساماندهی این بخش تلاش می کند.

وی افزود: عمده دلیل طرح استیضاح فاطمی امین به موضوع صنعت خودرو در کشوربرمی گردد، اما برای ساماندهی بازار خودرو، مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان هم نظر دادند و تنها وزرات صمت مسئول این حوزه نیست.

وزیر به افرادی مسئولیت داد که کاربلد نبودند

اما سیاهکلی؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به مهم‌ترین انتقادهایی که از سوی مجلس متوجه وزیر صمت شده است، تصریح کرد: مجلس در ۴ حوزه نسبت به عملکرد فاطمی امین انتقاد وارد کرده است این حوزه‌ها عبارتند از خودرو، فولاد، معادن و تنظیم بازار. بدون تردید وزیر جدید اشکالات موجود در این وزارتخانه را حل خواهد کرد؛ فاطمی امین در ساختارها دستکاری کرد و به افرادی مسئولیت داد که کاربلد نبودند. همچنین نتوانست به وعده‌های خود عمل کند و ما شاهد رفتارهای دوگانه از وی بودیم؛ بنابراین ما استیضاح کنندگان به این نتیجه رسیدیم که فاطمی امین نمی‌تواند وزارتخانه مهمی، چون صمت را اداره کند.

تغییر وزرا به نفع دولت و کشور نیست

اقبال شاکری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی نیزبا بیان اینکه در شرایط کنونی تغییر وزرا به نفع دولت و کشور نیست زیرا وزیر مربوطه به امور مسلط شده است و تا فرد جدیدی بیاید و به امور آشنا شود عمر مجلس به اتمام رسیده و عمر دولت تلف می‌شود، بیان داشت: وزیر صمت باید به هشدارهای نمایندگان مجلس به دقت گوش دهد و با سرعت و به صورت جهادی در حوزه خودرو عمل کند.

واردات بی رویه کالا از طریق معاونان وزیر

حجت الاسلام احد آزادیخواه نیز با ابراز نارضایتی از عملکرد رضا فاطمی امین به عنوان وزیر صمت اظهار داشت: اتفاقات ناخوشایندی در وزارت صنعت، معدن و تجارت رخ داده است.

وی افزود: این موضوع را در جلسه با محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور نیز مطرح کردم. متأسفانه واردات بی‌رویه برخی از کالاهایی که ممنوعیت واردات دارند و تولید داخلی آن‌ها را در کشور داریم از طریق معاونان وزارت صمت صورت می‌گیرد. این حجم از واردات آن هم در رابطه با کالاهایی که تولید داخلی دارند از طرف برخی از معاونین وزارت صمت واقعاً نگران کننده است.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی عنوان کرد: این موضوع مصادیق بسیاری دارد. برای مثال در حوزه صنایع سلولزی حدود ۴۵ کارخانه و واحد تولید داخلی داریم که در حال تأمین صد درصد نیاز داخلی کشور هستند اما همچنان برخی واردات در این باره صورت می گیرد. علیرغم آنکه برای شخص آقای فاطمی امین احترام قائل هستم، اما شرایط وزارت صمت اصلاً خوب نیست، از این رو مجلس به وضع مبهم وزیر صمت رسیدگی خواهد کرد.

دلیل قوی از سوی استیضاح کنندگان وجود ندارد

حجت‌الاسلام محمدتقی نقدعلی عضو فراکسیون انقلاب مجلس شورای اسلامی نیزبا تاکید بر اینکه تا امروز دلیل قوی که بتواند استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت را توجیه کند از سوی استیضاح کنندگان ارائه نشده است، اظهار داشت: ایرادات نمایندگان به عملکرد وزارت صمت ناشی از مشکلاتی است که در ساختار و شرح وظایف وزارت صمت وجود دارد، مشکلات صنعت خودروسازی نیز طی ۴۰ سال گذشته ایجاد شده است.

خبرنگار: رضاطلبی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.