یک فوق تخصصی انکولوژی و سرطان زنان در دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تعداد عمل های جراحی تومورهای خوش خیم و بدخیم سیستم زنان در مشهد طی نیمه اول امسال ۱۳۰ مورد بوده است.

۱۳۰ عمل جراحی تومور زنان در مشهد انجام شد

به گزارش قدس آنلاین خراسان، ملیحه حسن‌زاده اظهار کرد: سال گذشته ۲۰۹ عمل جراحی تومورهای خوش خیم و بد خیم سیستم زنانه در مشهد انجام شده است که ۶۹ مورد آن سرطان تخمدان، ۵۰ مورد سرطان رحم و هشت مورد دهانه رحم بوده و بقیه عمل‌ها مربوط به تومورهای خوش خیم بوده است.

یک فوق تخصصی انکولوژی و سرطان زنان در دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: تعداد عمل های جراحی تومورهای خوش خیم و بدخیم سیستم زنان در مشهد طی نیمه اول امسال ۱۳۰ مورد بوده است.

وی بیان کرد: سرطان رحم و سرطان تخمدان از انواع سرطان‌های سیستم زنانه به شمار می‌روند و سرطان رحم بر اساس تحقیقات جهانی، چهارمین سرطان شایع زنان بعد از سرطان پستان، سرطان ریه و سرطان روده بزرگ است.

حسن زاده گفت: سرطان رحم یا آندومتر یکی از سرطانهای زنان است که ۲.۸ درصد زنان در طول زندگی خود به این سرطان مبتلا می‌شوند.

یک فوق تخصصی انکولوژی و سرطان زنان در دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: بچه دار نشدن، یائسگی دیررس، چاقی، دیابت، مصرف هورمون‌های استروژن، مصرف برخی از داروها مانند "تاموکسیفن" و وجود ضایعات پیش سرطانی رحم از جمله عوامل خطرساز در ابتلا به سرطان رحم به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: همچنین عوامل ژنتیکی که "سندرم لینچ ۲" نامیده می شود و وجود سابقه ابتلا به سرطان روده بزرگ و سرطان رحم در شجره نامه ژنتیکی فرد یا خانواده‌ اش از دیگر عوامل خطرساز و زمینه‌ساز در ابتلا به سرطان رحم است.

حسن زاده با اشاره به این که ۲ نوع سرطان رحم شامل سرطان‌های وابسته به هورمون(عوارض مصرف برخی از داروهای هورمونی) و غیروابسته به هورمون وجود دارد اضافه کرد: سرطانهای غیر وابسته به هورمون فاکتور خطر ساز ندارند و به خاطر افزایش سن اتفاق می‌افتند که این نوع سرطانها با اصلاح روش زندگی، کاهش وزن و جلوگیری از چاقی، زود بچه‌دار شدن، اصلاح سیستم تغذیه‌ای و کاهش مصرف غذاهای چرب، تا حدودی قابل کنترل هستند.

یک فوق تخصصی انکولوژی و سرطان زنان در دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: نبود غربالگری و بیماریابی در خصوص سرطان رحم یکی از چالشهای مبارزه با این بیماری در خراسان رضوی و کشورمان است و درمان سرطان رحم از طریق جراحی همراه یا اشعه درمانی (رادیوتراپی) و شیمی درمانی صورت می گیرد.

وی با بیان این که برداشتن غدد لنفاوی نگهبان در سرطان‌های زنان جزء موارد جدید درمانی بوده که در بخش آنکولوژی زنان بیمارستان قائم(عج) مشهد در حال اجراست گفت: سالانه ۸۰ تا ۹۰ بیمار مبتلا به سرطان رحم در این بیمارستان از این روش استفاده می کنند.

حسن زاده تصریح کرد: غده لنفاوی نگهبان اولین غده‌ای است که درگیر سرطان و سلول‌های سرطانی داخل آن تخلیه می‌شود لذا اگر این غده نگهبان درگیر سلول های سرطانی نشود معمولا بقیه غدد لنفاوی بدن هم درگیر نمی‌شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.