مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمانشاه گفت: برای ثبت جهانی تاق بستان برنامه سه ساله داریم.

سهیلی: برنامه ۳ ساله برای ثبت جهانی تاق بستان/ اجرای "منوریل" در محدوده شکارگاه خسرو بررسی می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، محمدرضا سهیلی از برنامه ریزی سه ساله برای ثبت جهانی تاق بستان خبر داد و اظهار کرد: یکی از اولویت های اصلی کنونی میراث فرهنگی استان ثبت جهانی تاق بستان است.

وی تصریح کرد: برای تحقق این هدف، موانع و مشکلاتی پیش روی کار وجود دارد که باید آنها را رفع کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان یکی از این مشکلات را روستای تاق بستان عنوان کرد و گفت: از سالها پیش قرار بوده این روستا جابجا شود، اما متاسفانه هنوز انجام نشده است.

وی خاطرنشان کرد: برای اینکه این امر امکانپذیر شود، به استانداری پیشنهاد داده ایم که زمینی با کاربری فضای سبز را به کاربری مسکونی تغییر داده و در اختیار ساکنین این روستا قرار دهیم و در مقابل زمین روستا به فضای سبز تبدیل شود تا به این نحو سرانه فضای سبز شهر هم کاهش پیدا نکند.

سهیلی اظهار کرد: با انجام این اقدام، زمین این روستا آزادسازی شده و پارک شرقی و غربی شهر هم به هم متصل خواهند شد و منطقه وسیع گردشگری در تاق بستان با محوریت آثار تاریخی بوجود خواهد آمد که اتفاق بسیار خوبی برای شهر کرمانشاه خواهد بود.

وی اجرایی شدن این طرح را مستلزم همکاری و پای کار آمدن استانداری، شهرداری و را ه و شهرسازی دانست.

به گفته این مسئول، تملک چلوکبابی های تاق بستان نیز در مرحله بعدی برای ثبت جهانی تاق بستان قرار دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمانشاه در ادامه در خصوص موضع میراث فرهنگی استان در خصوص عبور پروژه منوریل از منطقه تاریخی شکارگاه خسرو هم گفت: با رعایت ضوابط میراثی، باید بررسی شود که امکان عبور این پروژه به چه شکل- سطحی یا زیرسحی- از این منطقه وجود دارد که این موضوع جزو دستور کار ما قرار دارد.

وی با بیان اینکه منطقه شکارگاه خسرو علیرغم اینکه می تواند ظرفیت خوبی برای گردشگری کرمانشاه باشد، اما طی سالهای گذشته رها شده، افزود: این منطقه در گذشته تاریخی خود شکارگاه بوده و ما هم بنا داریم که آن را به منطقه تفریحی و گردشگری همانند گذشته اش تبدیل کنیم که در این زمینه از ظرفیت های سوارکاری و تیراندازی که در کرمانشاه رونق دارد با کمک سرمایه گذار بخش خصوصی استفاده خواهیم کرد.

سهیلی با بیان اینکه اجرای طرح های گردشگری در منطقه شکارگاه خسرو می تواند حداقل ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر اشتغالزایی به دنبال داشته باشد، گفت: با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از زمین های منطقه شکارگاه در مالکیت مردم قرار دارد، اما به دلیل ثبت ملی بودن منطقه امکان اجرای ساخت و ساز را در آن ندارد، بنابراین می توانیم از طریق تهاتر این زمین ها را در اختیار بگیریم که این مسئله به نفع خود مالکین این زمین ها هم هست.

به گفته این مسئول، احداث سایت موزه هم در این منطقه می تواند به رونق گردشگری آن کمک کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمانشاه در بخش پایانی از این گفت و گو در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه میراث فرهنگی استان برای ثبت جهانی تنبور که از چندسال پیش مطرح شده هم گفت: کار ثبت ملی تنبور چندسال پیش انجام شد و پرونده ثبت جهانی آن هم در حال تدوین است.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.