سخنگوی دولت با اشاره به برنامه دولت برای افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان لشکری و کشوری گفت: به محض نهایی شدن قانون افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان، دولت آماده اجرای آن از لحظه تصویب است.

سخنگوی دولت: منابع افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان تامین شده است/ موجی از بازگشت نخبگان به کشور را شاهد هستیم

به گزارش قدس آنلاین، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت پیش از ظهر امروز (سه شنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تسلیت شهادت جمعی از هموطنان در حادثه تروریستی شهر شیراز و سایر درگذشتگان در این ایام که به واسطه آشوب‌ها جان خود را از دست دادند، اظهار داشت: ان شاءالله با برگشت آرامش به کشور دیگر شاهد چنین حوادثی نباشیم. اجتماع پرشور مردم در اعتراض به اغتشاشات و آشوب افکنی ها و تشییع شهدا نشان می‌دهد مردم مخالف تجزیه طلبی هستند و دست رد زدند به تلاش‌های دشمن در همه زمینه‌ها. مردم نشان دادند اجازه موفقیت به این جریان‌های تجزیه طلبانه و فتنه انگیزانه نمی‌دهند.

وی همچنین با تبریک نزدیک شدن به ایام مبارزه با استکبار جهانی و روز دانش آموز عنوان کرد: با توجه به اینکه شعار امسال حمایت از تولید و اشتغال بوده و شعار دولت سیزدهم نیز حمایت از کسب و کار بوده است، موفقیت در حوزه تولید می‌تواند در نهایت منجر به افزایش رفاه مردم شود. توجه به شاخص‌های تولیدی بسیار اهمیت دارد. تولید ناخالص داخلی ما در سه ماهه اول رشد ۳/۱ دهم درصدی را نشان می‌دهد و از همین میزان رشد ما در بخش صنعت ۵/۱ دهم درصدی را نشان می‌دهد.

سخنگوی دولت بیان کرد: ما باید سیر رشد را با وضعیت رکود رشد در دوره گذشته مقایسه کنیم. در حوزه تجهیزات پزشکی در یک ماهه گذشته در تولید ۵۰۰ محصول تجهیزات پزشکی ۲۵ درصد افزایش و صدور پروانه تولید داشتیم. در حوزه صنعت فولاد در پنج ماهه نخست با رشد ۹/۹ دهم درصدی مواجه شدیم. محصولات فولادی هم در این بازه زمانی ۸ درصد رشد داشتند. در حوزه خودرو سازی تولید خودرو رشد کامل داشته است و تقریباً خودرویی در انبارهای خودرو سازها وجود ندارد و تقریباً تولید به مرز ۱۰۰ درصد رسیده است.

بهادری جهرمی خاطرنشان کرد: در صنعت کاغذ که دولت حرکت به سمت خودکفایی داده بود، برخی از کارخانه‌های کاغذسازی ما مجدد به چرخه کار برگشته و در پنج ماهه ابتدایی ۶/۸ دهم درصد رشد داشتیم‌. با توجه به سیاست‌های اصلاحی دولت، برنج در سال زراعی اخیر با افزایش ۲۵ درصدی و گندم افزایش ۳۷ درصدی داشته است. افزایش ۶۰ درصدی خرید تضمینی گندم نیز داشتیم.

وی افزود: در حوزه برق، افزایش ۶ هزار مگاوات ظرفیت تولید در یک سال اخیر بی سابقه بوده است. همزمان اصلاح الگو و قاچاق نیز صورت گرفته است.

سخنگوی دولت در رابطه با انتصاب معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: یک جوان دیگر به ترکیب هیئت دولت اضافه شد و آقای محسن منصوری استاندار تهران و دارای سابقه کار مدیریتی موفق با حکم رئیس جمهور به عنوان معاون اجرایی رئیس جمهور انتخاب شدند. ایشان پیش از این در استان تهران بودند و مسیر خوبی که آقای مرتضوی ایجاد کردند با سرعت بیشتری توسط ایشان ادامه پیدا خواهد کرد.

بهادری جهرمی در رابطه با موج مهاجرت و مدیریت دولت در این زمینه تصریح کرد: در پنج سال گذشته کشور فقط بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ نخبه که از کشور خارج شده بودند به کشور بازگشتند و با سیاست‌های اتخاذ شده موجی از بازگشت نخبگان هم شاهد بودیم. برای نمونه سید فرید معصومی یکی از این نخبگان بودند که در خارج از کشور تحصیل کردند و به کشور بازگشتند و در حادثه تروریستی شاهچراغ به شهادت رسیدند.

وی اضافه کرد: این جوان‌ها که بازگشت داشتند باید الگوی جوانان باشند. برای تقویت حمایت از نخبگان و به کارگیری آنها دولت مصوبات و اقدامات گسترده‌ای داشته است و بیش از ۱۰ هزار نفر از نخبگان علمی در حال همکاری با شرکت‌های دانش بنیان هستند تا منجر به نوآوری‌ها برای حل مشکلات کشور شود. شاهد افزایش چشمگیر در حوزه شرکت‌های دانش بنیان نیز هستیم.

سخنگوی دولت بیان کرد: تفاهم نامه‌ای برای بورسیه کردن نخبگان المپیادی منجر شد ۴۳ نفر از رتبه‌های برتر بتوانند در دانشگاه‌های علوم پایه ثبت نام و تحصیل کنند. همچنین مقرر شد دارندگان مدرک دکتری در حوزه مختلف کشور فعالیت کنند و حمایت مالی و علمی شوند. ۶ آیین نامه از قانون تولید جهش دانش بنیان نیز تصویب شده و به اجرا در آمده است. ان شاءالله با تدابیر اتخاذ شده مسیر مهاجرت نخبگان معکوس خواهد شد.

بهادری جهرمی در رابطه با برنامه دولت برای حفظ امنیت کشور ادامه داد: یکی از راهبردهای دایمی دشمنان کشور به ویژه وقتی ناامید از پیشرفت‌های کشور می‌شوند حمایت از تروریست‌ها و گروه‌های تکفیری بوده است. مسیر اخیر کشور، مسیر درمان مشکلات بوده است.

وی افزود: وقتی دشمنان همیشه به اقدامات آشوب افکنانه و تروریستی و شبه تروریستی روی می‌آورند. مردم ایران نشان دادند با این اقدامات متحدتری و یکپارچه‌تر و در مسیر حقانیت مصمم‌تر می‌شوند. بارها اعلام کردیم با این اقدامات خرابکارانه هیچ گونه مماشاتی نکرده و با همه مسببان و بانیان برخورد قاطع صورت خواهد گرفت.

سخنگوی دولت در خصوص وعده اخیر وزیر اقتصاد برای حمایت از کسب و کار دیجیتال نیز گفت: کارگروه اقتصاد دیجیتال که پیش از این برای حمایت از کسب و کارهای فعال در فضای مجازی ایجاد شده بود قبلاً هم مصوباتی داشته و پیرو حوادث اخیر نیز مصوباتی داشته که اجازه دهید خودشان جزییات را اطلاع رسانی کنند. مصوبه نهایی و احتمالاً در مرحله ابلاغ هستند.

بهادری جهرمی در رابطه با آلودگی کلان شهرها و برنامه جامع دولت در این زمینه تصریح کرد: بیش از ۶۰ حکم در قانون هوای پاک برای حل بحران آلودگی هوا اجرا شده و دولت در راستای سرعت بخشیدن به اجرای قوانین روی زمین مانده در این زمینه اهتمام داشت. ۳ بخشنامه هم از سوی وزارت کشور صادر شده است و برنامه‌هایی مانند لزوم استاندارد سوخت در کشور و توسعه نیروگاه‌های تجدید پذیر و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده نیز از سوی دولت و وزارت صنعت و سایر نهادها صورت گرفته است.

۵۰ اتوبوس در آشوب‌های اخیر آسیب دیدند و دیگر قابل استفاده نیستند

وی اضافه کرد: در آشوب‌های اخیر بیش از ۵۰ اتوبوس آسیب دیدند و دیگر قابل استفاده نیستند. در جلوگیری از انتشار گازهای آلوده قرارداد جمع آوری گازهای فلر در حال بهره برداری است و تمام اقدامات دولت به گونه‌ای است که ان شاءالله منجر به کاهش شیب این مشکلات شود.

سخنگوی دولت در رابطه با علت کمبود دارو و تدبیر دولت برای کنترل این موضوع گفت: متاسفانه در ادوار مختلف شاهد سوال مدیریت بودیم و در ایام اخیر هم کوتاهی‌هایی صورت گرفته بود و گزارشی از مجموعه‌های سیاست گذار و برنامه ریز دریافت شد و برخی مدعی بودند به دلیل آنفولانزای زودرس و ترویج بیماری‌های از این دست این کمبود صورت گرفت و با دستور رئیس جمهور محموله جدید وارد کشور و در بازار توزیع شد و شرکت‌های تولید کننده نیز به صورت سه شیفته شروع به تولید داروها کردند. همچنین دستور داده شد گزارشی ارایه شود و جزییات امور در مجموعه‌های سیاست گذار و تولیدی مورد بررسی قرار گیرد تا تعارض منافع یا کوتاهی‌ها شناسایی شود.

بهادری جهرمی در رابطه با اقدامات دولت در خصوص اقدامات مداخله جویانه برخی کشورها نیز گفت: سفرای کشورهای مداخله کننده احضار شدند و از طرف دیگر برای برخی اظهار نظرهای خلاف قانون اقدامات حقوقی و قانونی صورت گرفته است. لیست تحریمی هم از سوی وزارت خارجه اعلام شده است و دولت تمام این موارد را از مراجع ذی صلاح پیگیری خواهند کرد.

وی در رابطه با اقدام وی برای سخن گفتن با دانشجویان و مردم و برنامه دولت و وزرا برای ادامه این مسیر گفت: آغاز گر حضور در دانشگاه‌ها شخص رئیس جمهور بودند و ۶ مرتبه در دانشگاه‌های کشور حضور پیدا کردند و علاوه بر این جلسات متعددی با اساتید و اعضای هیئت علمی و دانشجویان را میزبانی کردند. همیشه هم به حضور همه سطوح برای بازنگری و شنیدن صدای اعتراض‌ها تاکید داشتند.

سخنگوی دولت افزود: معاون اول در خوابگاه دانشگاه شریف حضور پیدا کردند. دولت با جدیت همین مسیر را ادامه خواهد داد. استقبال خوبی از دانشگاه‌ها صورت گرفته و از مسئولین و شخصیت‌های مختلف دعوت شده است. برخی از نمایندگان مجلس نیز اعلام آمادگی کردند تا در دانشگاه حضور پیدا کنند.

بهادری جهرمی اضافه کرد: دانشگاه به دلیل اینکه محل اصلی تولید قدرت کشور است دشمن روی آن تمرکز می‌کنند و به همین دلیل دولت برای حضور در آن برنامه‌ریزی و تلاش می‌کند. خانه‌های گفتگوی آزاد در دانشگاه‌ها یک به یک فعال خواهد شد و محلی برای برگزاری این جلسات در سراسر کشور خواهد بود.

وی در رابطه با دلیل تاخیر دولت برای تدوین لایحه بودجه و لایحه برنامه توسعه گفت: لایحه برنامه باید بر اساس سیاست‌های کلی تدوین و ابلاغ شود و بلافاصله بعد از اعلام سیاست‌ها تدوین آن صورت گرفته و تاخیری وجود نداشته است. البته لایحه بودجه و لایحه توسعه هر دو به صورت همزمان در حال تنظیم هستند و پس از نهایی شدن هر کدام در ظرف قانونی آذر ماه ارائه خواهد شد.

سخنگوی دولت ضمن تشکر از نمایندگان مجلس برای رأی اعتماد به وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ان شاءالله حمایت اخیر مجلس منجر شود وزیر مربوطه با همت بیشتر در راستای سرعت بخشیدن به اقدامات گام بردارند.

بهادری جهرمی در رابطه با راهکارهای دولت برای مدیریت بازار ارز گفت: دولت اقدامات گسترده‌ای در این راستا انجام داده و در نتیجه ثبات نسبی در بازار ارز واقع شده است. نرخ دلار در کشورهای مختلف متفاوت شده و ارزیابی نرخ ارز در کشور باید با درنظر گرفتن این مورد باشد. عرضه ارز در بازار نیما بیش از تقاضا بوده و ۲۵ میلیارد دلار عرضه ارز نیمایی صورت گرفته و نمادها روبل و ریال و متناسب سازی سند ارزی اتخاذ شده و همه آنها با جدیت ادامه دارد و خوشبختانه در وضعیت منابع ارزی قابل قبولی قرار داریم.

دولت نشان داد به دل مشکلات می‌رود و کار امروز را به فردا واگذار نمی‌کند

وی در رابطه با اینکه چه میزان از مطالبات و اعتراضات اخیر مربوط به جراحی اقتصادی بوده است بیان کرد: همان گونه که اشاره شد همه کارشناسان اقتصادی بر مخرب بودن سیستم ارزی سابق اتفاق نظر داشتند. ما دو رویکرد داشتیم که وقتی دردی مشاهده می‌شد درمان آن به آینده موکول می‌شد و از بار مسئولیت شانه خالی شد. این دولت نشان داد به دل مشکلات می‌رود و کار امروز را به فردا واگذار نمی‌کند.

اصلاح اقتصادی صورت نمی‌گرفت شاهد تورم بیش از ۸۰ درصدی در کشور بودیم

سخنگوی دولت اضافه کرد: عده‌ای معتقد بودن درمان درد مردم ممکن است برای دولت هزینه آفرینی کند. اگر اصلاح اقتصادی صورت نمی‌گرفت شاهد تورم بیش از ۸۰ درصدی در کشور بودیم. اگر به دنبال ارزیابی هستیم باید بگوییم اگر ان مسیر پیش می‌رفت درد و مشکلات مردم چگونه بود. افزایش حقوق کارگران، حل مشکلات معلمان و افزایش حقوق بازنشستگان بسته‌های مالی هستند که باید با هم مورد تحلیل قرار گیرند.

بهادری جهرمی خاطرنشان کرد: تاکید دولت این است که مسیر حل مشکلات و خنثی سازی تحریم‌ها باعث شده دشمن به دنبال ایجاد فرصت تنفس مصنوعی باشد.

وی در رابطه با افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان گفت: باید دید در متن نهایی چه تغییراتی ایجاد شده و دولت به محض نهایی شدن متن قانون آماده اجرا خواهد بود.

سخنگوی دولت در رابطه با ساماندهی استخدام نیروهای انسانی و آخرین وضعیت استخدام نیروهای شرکتی و قراردادی بیان کرد: سازمان اداری استخدامی متولی این امر است و اقداماتی در این حوزه داشته و دارد و همه باید کمک کنند تا مسیرهای مخرب گذشته کنار گذاشته شود و به جای پیگیری تکرار اشتباهات گذشته اصلاح اشتباهات را داشته باشیم.

بهادری جهرمی در پایان در رابطه با پیام دولت برای روز ۱۳ آبان و روز دانشجو تصریح کرد: دشمنان ما وقتی می‌بینند قدرت و پیشرفت کشور به پشتوانه علم و دانش جوانان ایرانی است سرمایه اصلی را روی این نسل قرار می‌دهند. دشمن دوست ندارد علم و آگاهی دانش آموزان را ببیند. دشمن از شجاعت نسل جوان می ترسد. پویش خودجوش پس از حادثه شاهچراغ به اندام دشمن لرزه می‌اندازد و دولت برای حمایت از دانش آموزان و مدیران آینده سرزمین اقدامات لازم را اتخاذ خواهد کرد.

منبع: مشرق نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.