برخی مواد غذایی هستند که به ریکاوری آنفلوآنزا کمک شایانی می کند و همچنین برخی غذاها برای آنفلوآنزا مضر است، باید و نبایدهای تغذیه در زمان آنفلوآنزا را در این مطلب می‌خوانید.

بخور و نخورهای تغذیه آنفلوآنزا را بشناسیم

به گزارش قدس خراسان آنلاین، افراد معمولا در بیماری هایی مثل آنفلوآنزا میل زیادی به غذا خوردن ندارند، اگرچه مواد غذایی خاصی وجود دارد که می‌تواند به ریکاوری و بهبود این افراد کمک کند، هنگام ابتلا به بیماری آنفلوآنزا باید به اندازه کافی از غذاهای مقوی و مایعات استفاده کرد تا بدن قوی و هیدراته شود و ریکاوری بعد از آنفلوآنزای او زودتر انجام شود.

غذاهایی که به ریکاوری آنفولانزا کمک می‌کنند، شامل موارد زیر هستند:

سوپ مرغ

مطالعات نشان می‌دهد که مواد تشکیل دهنده سوپ مرغ باعث مبارزه با التهاب می‌شود و پاسخ‌های التهابی به بیماری را کاهش می‌دهد، سوپ مرغ همچنین راه بینی و گلو را باز می‌کند و فرد راحت‌تر نفس می‌کشد، سوپ‌های دیگر نیز مثل سوپ سبزیجات اثرات مشابه برای فرد دارد که سوپ‌ها علاوه بر مقوی بودن، راحت هضم می‌شوند و می‌توان به راحتی آن را آماده کرد و همچنین حاوی آب هستند که آبرسانی به بدن را افزایش می‌دهند.

بخور نخورهای آنفولانزا

سیر

سیر همچنین دارای خواص ضد ویروس و ضد باکتری است، این ماده به فرد کمک می‌کند تا سیستم ایمنی خود را بهبود ببخشد و با عفونت هایی مثل آنفلوآنزا و سرماوردگی مبارزه کند، این ماده در طی آزمایشی روی 146 بیمار به مدت سه ماه تست شده و نتیجه نشان داده که سیر می‌تواند سرماخوردگی و آنفولانزا را در مدت کوتاهی بهبود ببخشد.

غذا های حاوی ویتامین c

میوه‌ها و سبزیجات حاوی ویتامین c می‌توانند سیستم ایمنی شما را تقویت کنند، سطح بالای ویتامین c را می‌توان در مواد غذایی زیر یافت:

- فلفل تند یا شیرین به هر رنگی

- آب پرتقال یا نارنج

- گیرپ فروت

- کیوی

- مرکباتی مثل لیمو

- تمشک آبی، قرمز و بنفش

- انگور بنفش یا قرمز

- بروکلی خام

- سبزیجات برگ دار و خام

بسیاری از میوه های حاوی ویتامین c، منبع عالی از فلاوونیدها هستند که فواید زیادی برای سلامتی فرد دارند ، به طور مثال فلاوونید ها خطر ابتلا به مشکلات و عفونت های تنفسی را پایین می آورد.

مصرف آب پرتغال

زنجبیل

زنجبیل باعث از بین بردن حالاتی مثل حالت تهوع در آنفلوآنزا می شود ، خواص زنجبیل باعث بهبود سیستم گوارشی می شود. این ماده برای از بین بردن استفراغ در دوران بارداری نیز موثر است.

می توانید پودر زنجبیل را به مقدار بسیار کم به وعده های غذایی خود اضافه کنید و همچنین آن را در آب داغ، عسل و لیمو بریزید و یک چای گیاهی درست کنید.

سبزیجات

سبزیجات حاوی میزان زیادی فیبر هستند که گوارش را بهبود می‌بخشد و سبزیجات همچنین حاوی مواد مغذی از جمله موارد زیر هستند :

- ویتامین c

- آهن

- فولیک اسید

این مواد نقش مهمی را در بهبود عملکرد سیستم ایمنی ایفا می کنند و همچنین خواص ضد باکتری و ضد التهابی دارند که بدن را سریع تر بهبود خواهند بخشید.

مصرف سبزیجات

جو دوسر

جو دوسر نیز منبع غنی از فیبر است که فیبر موجود در این ماده غذایی حاوی باکتری های مفید است.

مصرف موز همراه با جو می‌تواند فیبر و ویتامین هایی مثل پتاسیم را در بدن افزایش دهد.

همچنین برای افرادی که مبتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا هستند ، مناسب است زیرا می تواند تب، اسهال و استفراغ را از بین ببرد.

غذا های بی مزه

آنفلوآنزا باعث حالت تهوع می شود و غذاها را از نظر فرد بی مزه می کند. غذاهایی که خودشان بی مزه هستند ، مثل نان تست یا برنج قهوه ای راحت تر مصرف می شوند.

ترکیب کردن این دو ماده با سوپ و وعده های غذایی تضمین می کند که بدن شما مواد معدنی و ویتامین را به اندازه کافی داشته باشد.

ماست

ماست حاوی باکتری زنده است که به فرد کمک می کند تا با آنفولانزا مبارزه کند. ماست همچنین منبع غنی از پروتئین می باشد و البته باید به این نکته توجه کرد که بعضی از افراد با مصرف لبنیات دچار افزایش خلط می شوند که علائم آنفولانزا را در ان ها تشدید می کند و باید از آن دوری کنند.

مایعات

مرطوب نگه داشتن بدن جزء مهم ترین چیزهایی است که فرد می تواند در مبارزه با آنفولانزا انجام دهد که مایعات زیر در این شرایط کمک کننده خواهند بود :

- آب :کلیه ها از آب استفاده می کنند تا مواد اضافی بدن را بیرون بریزند که نوشیدن آب به اندازه کافی باعث افزایش سرعت ریکاوری در فرد می شود.

- آب نارگیل :آب نارگیل حاوی پتاسیم ، سدیم و کلرید است. نوشیدن آب نارگیل به فرد کمک می کند تا بتواند الکترولیت ها را بدن را که با عرق کردن ، استفراغ و اسهال از بین رفته است ، جبران کند.

- آب گرم با عسل، لیمو و زنجبیل :زنجبیل موجود در این نوشیدنی باعث کاهش حالت تهوع در فرد می شود.

لبنیات

برخی از مطالعات نشان میدهد که مصرف لبنیات باعث افزایش هیستامین شده و علائم سرماخوردگی و آنفلوانزا را تشدید می کند، اما برخی از بیماران اعتقاد دارند که مصرف شیر گرم به خصوص همراه با کمی عسل باعث تسکین علائم بیماری در آنها می شود.همچنین مصرف نوشیدنی هایی مانندنوشابه‌های کافئینه، نوشیدنی های الکلی و نوشیدنی های حاوی شکر باعث تشدید این بیماری می شوند.

دم نوش های گیاهی

برخی از دم نوش های گیاهی خواص درمانی خاص دارند. به عنوان مثال جوشانده نعناع یا پونه و یا عصاره رزماری عوارض تنفسی به ویژه سرفه را کاهش می دهد و جوشانده گل گاوزبان در کاهش تب موثر است. چای زنجبیل به علت طبع گرم و خاصیت ضدمیکروبی آن تاثیر بسیار مطلوبی در درمان سرماخوردگی وآنفولانزا دارد.

تغذیه آنفولانزا

ادویه ها

در زمان بیماری در مصرف ادویه ها کمی دقت کنید. مصرف برخی ادویه ها به خصوص ادویه های تند می توانند باعث تحریک سرفه شوند، پس تا پایان دوره بیماری خود بهتر است از مصرف آنها اجتناب کنید.اما در صورت عدم تحریک سرفه،از فلفل به دلیل طبع گرم آن برای بهبود آنفلوانزا می توانید در پخت غذاها استفاده کنید. مصرف سیر نیز موجب تقویت سیستم ایمنی می شود و زردچوبه اثر ضدمیکروبی دارد.

آیا مصرف مکمل ضرورتی دارد؟

شرکت های سازنده مکمل ادعا می کنند که بسیاری از مکمل ها به ویژه مکمل های ویتامین های گروه B و ویتامین های A، C، E، D، اسید فولیک و پانتوتنیک اسید و همچنین مواد معدنی مثل روی، مس و سلنیوم موجب کاهش بروز آنفلوانزا می شوند. اما حقیقت این است که اثر قابل توجه تنها در مورد ویتامین c و روی مشاهده شده است. به هر حال مصرف مکمل باید با توصیه پزشک همراه باشد. منابع غذایی خود منبع غنی از این ویتامینها هستند.

غذاهایی که باید از آن ها دوری کنیم:

- غذاهای فرآوری شده :این غذاها حاوی نمک بالا هستند که آب بدن و قند را می گیرند و همین امر باعث افزایش التهاب می شود.

- غذا های چرب :این غذا ها سرعت هضم را کاهش می دهد.

- لبنیات :لاکتوز موجود در لبنیات ، هضم سختی دارد که اگر فرد حالت تهوع شدیدی داشته باشد و با مصرف لبنیات، خلط بیشتری تولید کند، نباید از آن استفاده کند.

- غذا های سفت :غذا های بیش از حد سفت و برشته با لبه های تیز می تواند گلوی فرد را خراش دهد و سوزش آن را تشدید کند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.