عضو هیئت رئیسه مجلس در گفتگو با قدس آنلاین گفت: واگذاری زنجیره های ارزش افزوده تولید به نهادهای غیرمتخصص،آسیب های جبران ناپذیری دارد.

حاجی دلیگانی: واگذاری شرکت‌های دولتی به نهادهای غیرمتخصص، ابزار نظارت را از دولت سلب می‌کند

اخیرا در رقابتی نفس گیر بلوک ۱۲ درصدی هلدینگ خلیج‌فارس خریداری توسط صندوق بازنشستگی صنعت نفت خریدار شد. خرید این سهم توسط صندوق بازنشستگی نفت به معنای اخذ سه صندلی از پنج صندلی هیئت مدیره هلدینگ خلیج فارس توسط وزارت نفت است و بدین ترتیب وزارت اقتصاد در پروژه تصاحب هلدینگ خلیج فارس از طریق سهام عدالت ناکام ماند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین درباره این موضوع با اشاره به اینکه واگذاری زنجیره ارزش هر صنعت به وزارتخانه تخصصی کار معقولی است، اظهار کرد: واگذاری زنجیره ارزش هر صنعت به وزارتخانه تخصصی منجر به روند توسعه صنعتی می شود.

حسینعلی حاجی دلیگانی افزود: سیاست گذاری و توسعه زنجیره ارزش هر صنعت نیازمند یک‌ نهاد متخصص و واحد است، درحالیکه واگذاری این وظایف به نهاد غیر متخصص، ابزار نظارت را از دولت می‌گیرد.

حاجی دلیگانی با اشاره به اینکه واگذاری زنجیره های تولید به نهادهای غیر متخصص به روند توسعه صنعت کشور ضربه می‌زند، بیان کرد: اگر بخشی از زنجیره از دست وزارتخانه های تخصصی خارج شود و به بخش های غیرتخصصی واگذار شود، مشکلاتی در بحث توسعه و بازدهی ایجاد می شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: تجربه تلخ خصوصی سازی نادرست با سپردن زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز به نهادهای غیرتخصصی مانند سهام عدالت منجر به ایجاد هرج و مرج کارهای توسعه ای صنعت می شود.

به گفته وی، واگذاری زنجیره های ارزش افزوده تولید به نهادهای غیرمتخصص، ابزار نظارت را از دولت می‌گیرد. همچنین این نوع واگذاری‌ها که بخشی از زنجیره ارزش صنعت را به نهادهای غیرمتخصص واگذار می‌کند، خود منشا آسیب‌های جدید و جدی به آن صنعت خواهد شد که بسیاری از موارد نیز جبران‌ ناپذیر خواهد بود.

حاجی دلیگانی با بیان اینکه واگذاری اشتباه زنجیره ارزش تولید به نهادهای غیرمتخصص بازدهی را کاهش می دهد، تصریح کرد: واگذاری نادرست به سبب ضعف در نظارت ها منجر به ایجاد رانت و فساد می شود و قطعا وضعیت را به سمت بدی خواهد برد به نحوی که نه تنها دولت امکان سیاست گذاری بر زنجیره را نخواهد داشت، بلکه به طور قطع به نابودی و تضعیف زنجیره ارزش آن صنعت دچار خواهد شد.

خبرنگار: مهدی پناهی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.