رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شهرداری تهران گفت:در ۶ سال اخیر نه تنها واگن جدیدی وارد شبکه مترو نشد بلکه واگن های موجود نیز به دلیل اینکه پیمایش های استاندارد خود را انجام داده اند، به مرحله اورهال رسیده اند اما این مهم نیز به میزان بسیار کمی انجام شد و حدود ۷۰درصد واگن ها نیاز به تعمیرات اساسی دارند.

۷۰درصد واگن های متروی تهران نیاز به تعمیرات اساسی دارند/ تولید۸۰ درصد تجهیزات مترو در داخل کشور

تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شهرداری تهران در گفت و گو با قدس آنلاین گفت: حدود ۸۰درصد از قطعات و تجهیزات مترو در داخل کشور تولید می شود و در این زمینه شرکت مترو از همکاری با شرکت های دانش بنیان، صنعتگران و کارآفرینان استقبال می کند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: روزانه بیش از هجده و نیم میلیون سفر و حدود ۲۳ پاره سفر در تهران انجام می شود که ۳۰درصد از این جابجایی را مترو بر عهده دارد.

وی گفت: در گذشته اقدامات زیرساختی بسیار خوبی شکل گرفت اما در سال های اخیر به دلایلی از جمله افزایش نرخ ارز با توقف توسعه مترو مواجه شدیم به گونه ای که حتی امکان خرید یک واگن مترو هم فراهم نشد.

تشکری هاشمی اظهار کرد: در طول ۶ سال اخیر نه تنها واگن جدیدی وارد شبکه مترو نشد بلکه واگن های موجود نیز به دلیل اینکه پیمایش های استاندارد خود را انجام داده اند، به مرحله اورهال رسیده اند اما این مهم نیز به میزان بسیار کمی انجام شد و حدود ۷۰درصد واگن ها نیاز به تعمیرات اساسی دارند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شهرداری تهران ادامه داد: تا قبل از کرونا روزی دو میلیون و هفتصد هزار مسافر با مترو جابجا می شدند اما هم اکنون با پایان گرفتن همه گیری کرونا، روزانه کمتر از ۲میلیون جابجایی داریم که این موضوع به فرسودگی ناوگان و عدم ورود ناوگان جدید بر می گردد.

وی افزود: خوشبختانه در دوره ششم شورای شهر موضوع مترو در اولویت قرار گرفته و بودجه و منابع لازم برای تأمین ناوگان و انجام تعمیرات در نظر گرفته شده است تا با کمک دولت، قرارداد خرید واگن عملیاتی شود.

تشکری هاشمی ادامه داد: در حال حاضر قراردادی مبنی بر خرید ۶۳۰ واگن داریم که منتظر پیش پرداخت است. هرچند فعلا برای اقدام ضربتی باید تعمیرات واگن ها را سرعت بخشید.

عضو شورای شهر تهران درباره همکاری شرکت های دانش بنیان گفت: با همکاری شرکت های دانش بنیان و صنعتگران حدود ۸۰درصد قطعات و تجهیزات مترو در داخل کشور تولید می شود و شرکت متروسازی تهران از ارتباط با استارتاپ ها در زمینه نرم افزاری نیز استقبال خواهد کرد.

تشکری هاشمی در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین درباره مشکلات دستفروشی در مترو گفت: متأسفانه علاوه بر دستفروشی، شاهد بساط گستری در ایستگاه های مترو نیز هستیم. بساط گستری به هیچ وجه با امنیت و ایمنی مسافران تطابق ندارد و باید به هر قیمتی از داخل ایستگاه های مترو جمع آوری شود که البته در این رابطه اقداماتی انجام شده و دستفروشی در برخی ایستگاه ها کاهش یافته است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شهرداری تهران تأکید کرد: ممکن است با زور دستفروشان و بساط گستران به خارج از ایستگاه های مترو هدایت شوند اما با پدیده بیکاری نمی توان قهری برخورد کرد بلکه برای اشتغال و کسب و کار جامعه، توسط سایر نهادهای مسئول باید فکری اندیشیده شود.

خبرنگار: عفت زارع

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.