وزیر امور خارجه ازبکستان گفت: سران کشورهای سازمان کشورهای ترک‌زبان در شهر «سمرقند» استراتژی تسهیل تجارت بین کشورهای عضو را تصویب و تشریفات گمرکی در تردد را تسهیل کردند.

تسهیل تجارت و تشریفات گمرکی در نشست سران کشورهای ترک‌زبان

به گزارش قدس آنلاین، «ولادیمیر ناراف» وزیر امور خارجه ازبکستان در پایان نشست سران سازمان کشورهای ترک در نشست مطبوعاتی در جمع نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی گفت: سران کشورهای سازمان کشورهای ترک در شهر «سمرقند» استراتژی تسهیل تجارت بین کشورهای عضو را تصویب و تشریفات امور گمرکی در تردد را تسهیل کردند.

همچنین تصمیمی در مورد ایجاد بنیاد سرمایه‌گذاری ترک اتخاذ شد.

ناراف اظهار داشت: استراتژی سازمان کشورهای ترک برای سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۶ میلادی در چارچوب اجرای نظریه «چشم انداز جهان ترک- ۲۰۴۰» به تصویب رسید.

همچنین استراتژی تسهیل تجارت بین کشورهای عضو سازمان کشورهای ترک تصویب و قرارداد شکل‌گیری کریدورهای ساده گمرکی امضا شد.

وی ادامه داد: تصویب بنیاد سرمایه گذاری ترک که همکاری‌های کشورهای سازمان کشورهای ترک‌زبان را به یک مرحله جدید وارد می‌کند و عزم مشترک به گسترش همکاری‌ها را نشان می‌دهد، حائز اهمیت است.

این دیپلمات ارشد ازبکستان خاطرنشان کرد: علاوه بر این، در چارچوب نشست، قرارداد حمل و نقل بین المللی باری امضا شد که به تعمیق همکاری‌های حمل و نقلی- لجستیک و بهم پیوستگی میان کشورها کمک می‌کند.

همچنین برای تحکیم پایه‌های فعالیت سازمان کشورهای ترک‌زبان پروتکل تغییر قرارداد «نخجوان» و مقررات تشریفات سازمان کشورهای ترک‌زبان با متن اصلاح شده امضا شد.

ناراف در پایان اظهار داشت: سران کشورها تایید کردند که کلید موفقیت سازمان ما پایبندی تغییرناپذیر به ارزش‌های اساسی همکاری مانند برابری، احترام متقابل و اتخاذ همه تصمیم‌ها بر اساس اجماع خواهد بود.

سازمان کشورهای ترک‌زبان یک سازمان بین المللی است و کشورهای ترک را به همدیگر پیوند می‌دهد. هدف اصلی این سازمان گسترش همکاری‌های همه جانبه بین کشورهای عضو این سازمان است.این سازمان در تاریخ ۳ اکتبر سال ۲۰۰۹ میلادی در شهر «نخجوان» در آذربایجان تاسیس شده است. هم اکنون آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، ترکیه و ازبکستان اعضای این سازمان هستند. مجارستان و ترکمنستان مقام ناظر در این سازمان را دارند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.