حسین حقیقی گفت: به هنرمند اعتماد کنید، اجازه بدید هنرمند در مسیری که درست است حرکت کند؛ به جای سنگ اندازی، اجازه بدهید همین تعداد اندک هنرمند نیز در مسیری که انتخاب کردند فعالیت کنند. حمایت‌های مقطعی و این چنینی راهکار نیست.

حسین حقیقی: حمایت‌های مقطعی از خواننده‌های انقلابی بی‌فایده است/ هیچ بستری برای انتشار محتوا نداریم

به گزارش قدس آنلاین، جریان موسیقی انقلابی متعلق به امروز و دیروز نیست. با شروع انقلاب و در ایام جنگ، موسیقی به یکی از عناصر تاثیرگذار و جریان‌ساز در کشور بدل شد که تاثیر بسیاری بر فرهنگ جامعه داشت. اما با فاصله گرفتن از آن دوران، رسالت‌های والای موسیقی رنگ باخت و این شاخه از هنر به موضوعی صرفا برای سرگرمی تبدیل شد که دیگر جریان سازی سابق را هم نداشت. با این حال نیروهای جوان و متعهدی در دهه‌های اخیر در این مسیر قدم برداشتند و چراغ موسیقی انقلابی را بار دیگر روشن کردند. در این رابطه با حسین حقیقی، یکی از خواننده‌های جوان و انقلابی کشورمان گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

قدس آنلاین: در جریان اغتشاشات اخیر کشور، ما شاهد جریان سازی تعدادی خواننده و قطعه موسیقی بودیم که اتفاقا نشر گسترده‌ای هم داشتند. چرا در این ایام شاهد این جریان سازی و تاثیرگذاری از سوی هنرمندان انقلابی نبودیم؟

حقیقی: این طبیعی است که جریان برهم زننده نظم موجود صدای بلندتری داشته باشد، معمولا صدای اعتراض همیشه بلند است و بیشتر شنیده می‌شود. اما یک هنرمند انقلابی متعهد به گفته مقام معظم رهبری، باید جایی که ایستاده را مرکز جهان بداند. فلذا این یک وظیفه همیشگی است و محدود به ایام خاصی نمی‌شود. قرار نیست این وظیفه با این اتفاقات تغییری کند؛ کاری که ما به عنوان یک هنرمند انجام می‌دهیم باید همیشه با همین رسالت صورت بگیرد. وقتی این کار به صورت مستمر انجام شود، دیگر نیازی به واکنش‌های لحظه‌ای نیست، چون همواره درحال کنش هستیم.

قدس آنلاین: کم و کاستی‌های جبهه انقلاب در حوزه‌های هنری در جریان این اتفاقات بیش از هروقت دیگری به چشم می‌آید؛ در حوزه موسیقی هم ما با کمبود نیروی متعهد روبه‌رو هستیم؟

حقیقی: قطعا ما در حوزه فرهنگ و هنر نیروی متخصص و متعهد کم داریم؛ با این حال در فضای سینما، به دلیل شکل‌گیری جریان‌هایی از سال‌های قبل، اوضاع از حوزه موسیقی بهتر است؛ در سینما مجموعه‌های مختلفی روی تربیت نیروی متخصص و متعهد درحال تلاش هستند اما در حوزه موسیقی چنین متولی و بستری وجود ندارد. تعداد خواننده‌های انقلابی و فعالی که درحال حاضر مشغول هستند، شاید به تعداد انگشتان یک دست هم نرسد! ما مجموعه‌ای برای تربیت نیروی هنرمند انقلابی نداریم.

قدس آنلاین: حمایت‌ و پشتیبانی از خواننده‌های انقلابی و فعالان این حوزه چطور بوده؟

حقیقی: من بیشتر از آن که شاهد حمایت باشم، شاهد توقع هستم! وقتی به اتفاقاتی این چنینی می‌رسیم، مسوولین تازه می‌آیند سراغ ما و درخواست اثر می‌کنند. اما این کارها نتیجه دلخواه ما را ندارد! یک هنرمند وقتی به رسالت واقعی خودش نزدیک می‌شود که فارغ از این جریانات هم کار کند؛ درمورد خودم عرض میکنم، ما مسیری را در فضای موسیقی آغاز کردیم به نام سبک زندگی ایرانی اسلامی که آلبومی هم در همین راستا منتشر کردیم و بعد از آن احتیاج داشتیم تا این کار را به اجرا در کنسرت برسانیم. اما نه تنها حمایتی از ما صورت نگرفت، بلکه مدام عقب و عقب‌تر رفتیم. به هنرمند اعتماد کنید، اجازه بدید هنرمند در مسیری که درست است حرکت کند، به جای سنگ اندازی، اجازه بدهید همین تعداد اندک هنرمند نیز در مسیری که انتخاب کردند فعالیت کنند. حمایت‌های مقطعی و این چنینی راهکار نیست. این نهال وقتی میوه می‌دهد که حمایت و پشتیبانی دائمی داشته باشد. اما این جریانات و اغتشاشات هم خواهند گذشت و متاسفانه مسوولین مجددا می‌روند سراغ همان دوستانی که صدایشان برای اعتراض و اغتشاش بلند بود!

قدس آنلاین: اما به نظر در چنین شرایطی که یک طرف ماجرا صدا بلند بود و طرف دیگر تقریبا ساکت، توقع تولید چند اثر جریان ساز و تاثیرگذار که برخی فعالیت‌های معاندین را خنثی کند توقع زیادی نیست. اینطور فکر نمی‌کنید؟

حقیقی: من نمی‌گویم این توقع بی‌جایی است، اما وقتی شما نهالی را به درستی بارور نکردید، نمی‌توانید در بزنگاه‌ها توقع ثمره داشته باشید. به کارنامه و مسیری که هنرمندان این مسیر طی کرده‌اند نگاه کنید، ببینید با چه شرایطی کار کرده‌اند و می‌کنند. درحقیقت این انگیزه و اصرار شخصی ان‌هاست که پای این مسیر ایستادند. وقتی یک نوجوانی به من می‌گوید که من دوست دارم مثل شما خواننده شوم و در این مسیر فعالیت کنم، من هیچ مسیری را نمی‌توانم به او پیشنهاد کنم؛ چون اساسا جایی نیست که از او حمایت شود. اگر این مسیر را به درستی شکل می‌دادیم و سال‌ها برای آن برنامه ریزی می‌کردیم اوضاع فرق می‌کرد. تعدادی از مجموعه‌ها که در این مسیر کار می‌کردند تعطیل شدند و آن‌هایی هم که ماندند استعدادیابی نمی‌کنند و صرفا به دنبال اسم و برند هستند! تفاوت ما با بقیه خواننده‌ها این است که آن‌ها تهیه کننده‌ای دارند که هزینه تولید و پخش آثار را تقبل می‌کند. شاهد هستید که در عرض چندماه یک خواننده به یک سلبریتی تبدیل شده و کنسرت برگزار می‌کند، اما ما انگار برای مسیرمان اصلا همچین تفکری نداریم! اتفاقا در همین مدت اغتشاشات هم قطعه‌هایی تولید شد اما چقدر برای انتشار و پخش آن زحمت کشیدیم تا به گوش همه برسد؟ مساله‌ی دیگر، بستر انتشار محتواست. آنطرفی‌ها آثارشان را در پلتفرم‌های خاصی منتشر می‌کنند و مردم هم از آن‌ها استفاده می‌کنند؛ ما پلتفرمی جایگزین برای انتشار محتوای خودمان داریم که آثار ما را منتشر و حمایت کند؟ درواقع مردم بستری این چنینی برای شنیدن آثار ما ندارند. متاسفانه هزینه کردن برای موسیقی‌های فرهنگ ساز را سرمایه گذاری نمی‌دانیم و در بزنگاه‌ها هم توقع واکنش‌های سریع داریم!

خبرنگار: محدثه مودی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.