۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۰
کد خبر: 827957

قائم مقام رئیس هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی نقد و مناظره از ایجاد خانه ملی گفت‌وگو در دانشگاه‌های کشور خبر داد.

ایجاد خانه ملی گفت وگو در دانشگاههای کشور

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام عبدالکریم بهجت پور، قائم مقام رئیس هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی نقد و مناظره در نشستی به مناسبت سالگرد شورای انقلاب فرهنگی به ارائه گزارش عملکرد هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی اظهار کرد: کرسی های نظریه پردازی مورد تاکید امام(ره) و شورای عالی انقلاب فرهنگی و مولود چنین نگاهی بود، حضرت امام(ره) با نگاه دوراندیشانه مسئله تغییر فرهنگی در کشور را مورد توجه داشتند و توصیه داشتند که متفکران در ستادی حاضر شوند تا انقلاب فرهنگی در ایران اسلامی را سامان دهند، هر چه پیش رفتیم و رشد انقلاب را شاهد بودیم این نگاه توسعه پیدا کرد و در سال 81 به واسطه درخواست گروهی از فضلا از مقام معظم رهبری زمینه ایجاد هیات‌های کرسی نظریه پردازی و نقد و مناظره فراهم شد.

وی افزود: مقام معظم رهبری در پاسخ به فضلا عنوان کردند کرسی نظریه پردازی باید از طرف نخبگان مورد توجه بیشتر قرار گیرد، ایشان به صراحت میفرمایند برای تمدن سازی راهی جز گفت‌وگوی آزاد، نقد و نوآوری در میدان هایی که فرهیختگان هستند، نیست تا گفتمان نظریه پردازی قالب شود وگرنه شکل گیری تمدن اسلامی با چالش مواجه می شود.

قائم مقام رئیس هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی نقد و مناظره بیان کرد: در ادامه شورای عالی انقلاب فرهنگی سه جلسه برگزار کرد و نظامنامه کرسی را به تصویب رساند و ابعاد آن را مشخص کرد و نسبت به مدیریت این جریان تدبیر لازم را انجام دادند، هیئت حمایت از کرسی های نظریه پردازی در فرهنگستان علوم شکل گرفت و به دنبال برخی گفت‌وگوهای پویاتر دبیرخانه به پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی منتقل شد، در سال 92 هیئت حمایت از کرسی های نظریه پردازی مجددا کارش را شروع کرد و دبیرخانه آن به دبیرخانه شورای عالی منتقل شد.

بهجت پور گفت: در ادامه کوچک سازی دبیرخانه هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی در دستور کار قرار میگیرد و دبیرخانه در دستگاه های مختلف راه اندازی می شود.

وی ادامه داد: رسالت هیئت این است که فضا را برای گفت‌وگوی آزاد فراهم کند، اگر فضا برای گفت‌وگوی آزاد صاحبان اندیشه فراهم شود و راهکارها را صحنه بیاورند میزان تاب آوری جامعه و مسئولان بالا می رود و دیگر دچار شرایط شکننده اعتراض نخواهیم شد.

وی بیان کرد: هیئت حمایت از کرسی های نظریه پردازی باید نیازهای جامعه و تمدنی شناسایی و آن را راهبری کند، هفتمین هدف جمع بندی مباحث برای رشد جامعه است، باید تفاوت و مرزبندی با دیگران را مشخص کنیم.

قائم مقام رئیس هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی نقد و مناظره با اشاره به خانه ملی گفت‌وگوی آزاد گفت: سال 1385 مقام معظم رهبری توصیه کردند که خانه ملی گفت‌وگوی آزاد تشکیل شود و از سلایق مختلف علمی اجتماعی در این خانه حضور داشته باشند و حتی سخنان غیر متعارف بیان کنند، از آن زمان تاکنون با اینکه خانه ملی گفت‌وگو مصوبه هیئت شورای عالی انقلاب فرهنگی را دارد اما هنوز تشکیل نشده است.

راه‌اندازی خانه ملی گفت‌وگوی آزاد

وی ادامه داد: اخیراً تصمیم قطعی این است که این خانه راه اندازی شود مسئولیت راه اندازی آن بر عهده هیئت حمایت از کرسی های نظریه پردازی سپرده شده است، دستورالعمل لازم برای راه اندازی این خانه نوشته شده و هزار و 400 مجموعه علمی پژوهشی ارسال شده است.

بهجت پور اضافه کرد: بازخوانی اساسنامه نیز صورت گرفته و تغییرات آن در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح خواهد شد. امیدواریم با نهایی کردن خانه ملی گفتگو و تامین شرایط گفتگوی آزاد بتوانیم شرایط را برای تحقق ایرانی آزاد فراهم کنیم چرا که گفتگوهای مشفقانه کمترین هزینه را دارد خوشبختانه از زمان ابلاغ دستورالعمل ایجاد این خانه بخش‌های مختلف استقبال خوبی داشتند.

وی ادامه داد: کمیته های فرا دستگاهی را در دستور کار دادیم آیین نامه آن نیز تدوین شده است تا زمینه برای گفتگوهای کریمانه و منطبق بر ارزش های ایرانی اسلامی در جامعه مطرح شود. امیدواریم با این اتفاق مردم و فرهیختگان شیرینی زندگی در فضای عالمانه انقلاب اسلامی را به چند تا راه برای سوء استفاده کنندگان بسته شود.

** توسعه نظریه‌پردازی در فرامرزها

قائم مقام رئیس هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی نقد و مناظره اظهار کرد: باید به سمت توسعه نظریه پردازی در فرامرز ها برویم تولید علوم دینی و انسانی و علوم پایه را در این بخش ها دنبال کنیم چرا که شخصیت های علمی دارای اندیشه های ژرف در کشور ما کم نیستند، این رویکرد می تواند شکل گیری تمدن اسلامی را سریعتر منجر شود.

بهجت پور گفت: بحث خانواده و زنان یکی دیگر از مسائلی است که به آن توجه خاص داریم باید فرصت بالندگی را به زنان بدهیم و در کرسی های نظریه پردازی به این موضوع توجه کنیم این بخش به شورای علوم رفتاری نیز اضافه شده است.

وی افزود: در تعلیم و تربیت نیز نیازمند نظریه هستیم در شرایط پیچیده کنونی و رابطه مستقیم فضای مجازی با فرزندان کار نظریه پردازی در این زمینه را سخت کرده اما باید در این زمینه نیز فعالانه عمل کنیم.

قائم مقام رئیس هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی نقد و مناظره بیان کرد: عاملی که باعث عدم راه اندازی خانه ملی گفت‌وگو شد تبعات آزادی پس از بیان است با توجه به گفت‌وگو ها و تاکیدات ریاست جمهوری و تغییر در اساسنامه تدابیر امنیت نشست ها برقرار خواهد شد، دانشگاه ها و مراکز علمی می توانند با اساسنامه قبلی خانه ملی گفتگو را راه اندازی کنند آیین نامه اجرایی آن را به زودی به این مراکز ارسال خواهیم کرد و اصلاحات جدیدی در اساسنامه صورت خواهد گرفت.

وی درباره حمایت از نظریه پردازی گفت: 730 برنامه حمایت از نظریه پردازی در کشور وجود دارد که اجرا می شود، مشکل اصلی در این زمینه و بستر فرهنگی تحمل نظریات جدید است صاحب نظریه با مواجهه سخت در حوزه خودش مواجه می شود در این زمینه لازم است کرسی های ترویجی برگزار شود، همچنین برای در ثبت نظریه های جدید تصمیم گرفتیم افرادی که نمی توانند وارد فرایند اجرایی ثبت نظریه شوند از طریق شاگردانشان عمل کنند.

قائم مقام رئیس هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی نقد و مناظره گفت: در فرایندهای ارزیابی 63 نظریه، نوآوری و نقد داشتیم که 24 نظریه 32 نوآوری و هفت نقد موفق در طول عمر 17 ساله هیئت ثبت شده است در سال 92 توجه به کرسی های ترویجی در دستور کار قرار گرفت و تا کنون 5 هزار و 712 کرسی ترویجی در 150 دستگاهی برگزار شده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.