مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روزهای ۱۶ و ۱۷ نوامبر به قزاقستان و روزهای ۱۷ و ۱۹ نوامبر به «سمرقند» ازبکستان سفر می‌کند.

 نشست روابط بین اتحادیه اروپا و آسیای مرکزی

به گزارش قدس آنلاین، «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روزهای ۱۶ و ۱۷ نوامبر به قزاقستان و روزهای ۱۷ و ۱۹ نوامبر به شهر «سمرقند» ازبکستان سفر می‌کند.

هدف از سفر وی تحکیم و توسعه روابط دوجانبه و منطقه‌ای اتحادیه اروپا در قالب «اتحادیه اروپا و وزرای خارجه آسیای مرکزی» و برگزاری مشترک نشست «روابط بین اتحادیه اروپا و آسیای مرکزی: دروازه جهانی» است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در قزاقستان با «قاسم ژامرت تاکایف» رئیس جمهور قزاقستان و «مختار تلئوبردی» وزیر امور خارجه دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سپس به شهر «سمرقند» ازبکستان می‌رود و در آنجا ریاست هجدهمین نشست وزرای «اتحادیه اروپا و آسیای مرکزی» به میزبانی «ولادیمیر ناراف» وزیر امور خارجه ازبکستان، را بر عهده خواهد داشت.

این نشست امکان تشدید همکاری‌ها را با کشورهای منطقه در زمینه‌های مانند امنیت، تجارت و سرمایه گذاری، حمل و نقل، انرژی سبز و رشد پایدار، بهبود روابط و همچنین همکاری نزدیک در زمینه آموزش، علم و نوآوری‌ها را فراهم می‌کند.

وزرا خارجه همچنین در مورد تنش‌های منطقه‌ای از جمله اوضاع افغانستان و پیامدهای درگیری روسیه و اوکراین تبادل نظر می‌کنند.

پس از دیدارها یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر امور خارجه ازبکستان برگزار می‌شود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه این نشست با رئیس جمهور ازبکستان و وزرای امور خارجه تاجیکستان، قرقیزستان و ترکمنستان دیدار و روابط دوجانبه و همکاری‌های منطقه‌ای را بررسی می‌کند.

در تاریخ ۱۶ نوامبر سال ۱۹۹۴ میلادی بین اتحادیه اروپا و ازبکستان روابط سیاسی برقرار شده و از ماه ژانویه سال ۱۹۹۵ میلادی در بروکسل سفارت ازبکستان فعالیت می‌کند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.