رییس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ارتفاعات جنوبی مشهد به عنوان سرمایه‌ای برای آینده شهر و کوریدور ورود هوا برای ما اهمیت زیادی دارد، گفت: با توجه به تصمیماتی  که در سطح ملی برای کاربری تفرجگاهی کمربندجنوبی اتخاذ شده هرگز این مسیر، کاربری ترافیکی نخواهد داشت و به شدت در مقابل اقداماتی که بخواهد تلاشی برای این موضوع داشته باشد، ایستادگی می‌شود؛ دیگر کمربندی به نام کمربند جنوبی در مشهد نداریم.

پژمانفر: کمربند جنوبی هرگز مسیر تردد خودروها نمی‌شود/ تشکیل پرونده قضایی برای رییس جمهور قبل در موضوع بورس

به گزارش خبرنگار قدس خراسان آنلاین حجت الاسلام نصرالله پژمانفر پیش از ظهر امروز در نشست با اصحاب رسانه که در سالن جلسات دیوان محاسبات خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که در مشهد به صورت زخم کهنه درآمده قلعه وکیل آباد و آبکوه بود که با پیگیری‌هایی که انجام دادیم الان سطح رضایت مردم افزایش پیدا کرده است؛ همچنین بحث نوسازی و تعریض در خیابان حر عاملی نیز مورد پیگیری قرار گرفت.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در خصوص بافت پیرامون حرم نیز همچنان پیگیر هستیم تا اتفاقات گذشته که منجر به کوچ مردم محلی شد، تکرار نشود؛ تصریح کرد: ارتفاعات جنوبی مشهد به عنوان سرمایه‌ای برای آینده این شهر و کوریدور ورود هوا به داخل شهر برای ما اهمیت زیادی دارد؛ به شدت مخالف بلندمرتبه سازی در این منطقه هستیم.

وی متذکر شد: جریانات رانتی به بهانه توسعه، اتفاقات بدی را در این منطقه رقم زدند که جلوی آن گرفته شد. با توجه به تصمیماتی که در سطح ملی برای کاربری تفرجگاهی کمربندجنوبی اتخاذ شده هرگز این مسیر، کاربری ترافیکی نخواهد داشت و به شدت در مقابل اقداماتی که بخواهد تلاشی برای این موضوع داشته باشد، ایستادگی می‌شود.

وی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص تحقیق و تفحص از استانداری خراسان رضوی و احتمال عزل استاندار گفت: یکی از حقوق نمایندگی نظارت است که می‌تواند در قالب سؤال یا تحقیق و تفحص باشد. این موضوع توسط چند نفر از نمایندگان استان در مجلس مطرح شده است. در این تحقیق وتفحص همه نمایندگان مشارکت نداشتند. من در جریان جزییات آن نیستم اما هنوز تیم بررسی انتخاب نشده است.

پژمانفر در خصوص پرونده کشف رود هم گفت: کشف رود برای ما اهمیت زیادی دارد به طوری که پرونده را از تهران تشکیل دادیم، البته آلایندگی پساب‌ها موضوعی است که در تهران هم با ان مواجهیم که در آنجا وزیر کشور متولی و پاسخگوست و در خصوص کشف رود استاندار خراسان رضوی باید پاسخگو باشد.

تخلیه روزانه ۴۰۰ تانکر فاضلاب در کشف رود

وی از تخلیه روزانه 400 تانکر انواع فاضلاب خانگی، بیمارستانی و صنعتی در کشف رود خبر داد.

نماینده مردم مشهد و کلات با بیان اینکه برای حل مشکلات دشت مشهد کارگروهی تشکیل شده که تشریحش نیاز به یک نشست مستقل دارد، گفت: سیاستهای غلط در خصوص آب دشت مشهد را با مشکل جدی مواجه کرده است، برای کشف رود یک طرح کارشناسی بر اساس مدل جدید به وزارت نیرو ارائه کردیم که بر اساس آن کار باید به خود مردم واگذار شود چرا که مداخلات دولت در حوزه های مختلف کارها را پیچیده تر کرده، اگر آب را به مردم سپرده بودیم تا الان مشکلش حل شده بود.

وی از تاخیر یک ماهه استانداری خراسان رضوی در ارسال گزارش کشف رود خبر داد و گفت: البته مواردی به صورت غیررسمی بیان شده اما گزارش رسمی هنوز به دست ما نرسیده است؛ در خصوص این تاخیر از استانداری گلایه داریم و اگر همچنان کوتاهی ببینیم از طریق کمیسیون اصل نود. کوتاهی های استانداری را پیگیری می‌کنیم.

پژمانفر در خصوص تکمیل تصفیه خانه ها هم گفت: شهرداری مشهد نیز طبق تعهدی که داشته باید تصفیه خانه سپتاژ را به سرعت تکمیل کند چراکه کشف رود امنیت غذایی و بهداشت همه مردم را تهدید می‌کند.

تابستان سخت آبی در انتظار مشهد

رییس کمیسیون اصل نود مجلس با اشاره به اینکه پرونده آب شرب مشهد نیز در حال رسیدگی است، متذکر شد: با توجه به وضعیت بارندگی‌ها و ذخیره آب سدها هشدار می‌دهم تابستان سختی به لحاظ آبی در پیش داریم، که نیاز به برنامه ریزی دارد.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص مصوبات رییس جمهور در سفر به مشهد گفت: متاسفانه بخش خیلی کمی از اعتباراتی که در این سفر مصوب شده بود محقق شده که این تذکر را به سازمان برنامه و بودجه هم دادیم.

پایان مازوت سوزی مشهد با تکمیل خط انتقال گاز اراک

پژمانفر در خصوص راهکار کاهش مصرف مازوت در نیروگاه به خبرنگار قدس خراسان آنلاین گفت: سال قبل در بحث تامین گاز مشکل داشتیم اما امسال پیش‌بینی می‌کنیم با پیگیری‌هایی که انجام شده این مشکل کمتر شود، یکی از این اقدامات سرعت گرفتن خط انتقال گاز از اراک به سمت مشهد است که در صورت تکمیل به واردات گاز از ترکمنستان هم نیاز نداریم و مصرف سوخت‌های مایع در خراسان متوقف می‌شود، طبق پیش بینی‌ها تا سال ۱۴۰۲ این خط تکمیل می‌شود.

تاج را تا پایان جام جهانی تحمل می‌کنیم

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس در پاسخ به سؤال خبرنگار در خصوص انتخاب مهدی تاج به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال ایران گفت: هنوز می‌گویم تخلفاتی آقای تاج داشته و به دستگاه‌ها انتقال دادیم و می‌گوییم که نباید وی انتخاب می‌شد. الان که درگیر جام‌جهانی‌هستیم باید تحمل کنیم و اقداماتی را بعد از جام‌جهانی خواهیم داشت.

پژمانفر افزود: جای تأسف است که مسئولین استان نتوانستند از فوتبال و تیمی که در آستانه فروپاشی بود، حمایت داشته باشند، ورزش برای مسئولان اجرایی اولویت نبود وهم وزارت خانه و هم مسئولین محلی کوتاهی کردند.

وی در خصوص مهمترین اقدامات کمیسیون اصل نود گفت: در حوزه حمایت از نیروگاه‌های انرژی پاک مانند خورشیدی و بادی سال گذشته مصوبه‌ای در مجلس داشتیم که به ازای هر کیلووات انرژی که تولید می‌کنند سوخت گازوییل به آنها بدهیم تا در بازار جهانی آن را بفروشند و ما به التفاوت قیمت را در تولید هزینه کنند، این موضوع انگیزه تولیدکنندگان انرژی پاک را افزایش می‌دهد، در سال گذشته این عدد در مجموع دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان شد که با پیگیری های زیادی که انجام شد ماه گذشته این مبلغ را پرداخت کردیم.

رییس کمیسیون اصل نود مجلس در ادامه از تشکیل و پیگیری پرونده‌هایی همچون جزایر سه گانه، اقدام راهبردی، FATF و حوادث و اغتشاشات اخیر و نیز پیگیری پرونده های شکایت از زمین خواری‌ها در تهران و مشهد خبر داد و افزود: موضوع دیگری که به جد آن را دنبال می‌کنیم تحول بنیادین در خدمت وظیفه است، طرح اینگونه است که حقوق سربازان را افزایش دهیم و با آنها قراردادهای پنج ساله و بیشتر بسته شود، تلاش می‌کنیم حتی در برنامه هفتم توسعه هم این موضوع را در نظر بگیریم.

پژمانفر با اشاره به اینکه در ارتباط با ارزهای صادرات غیرنفتی هم شکایاتی به کمیسیون آمده که در حال پیگیری هستیم، از پیگیری پرونده اتباع بیگانه هم خبر داد و گفت: بحث حقابه ایران در رودخانه هیرمند که توسط طالبان نقض شده و نیز تهدیدات بیولوژیک(ذیل پرونده پدافند غیر عامل ) موضوعات دیگری است که پرونده شأن در کمیسیون اصل نود باز است.

وی بر حضور رایزن‌های اقتصادی در کشورهای دیگر تاکید کرد و گفت: این موضوع یک ضرورت است و وزارتخانه های خارجه و صمت باید پاسخگوی این موضوع باشند و در خصوص ایجاد فرصت برای صادرات و مراودات بازرگانی به کمیسیون گزارش دهند.

رییس کمیسیون اصل نود مجلس با تاکید بر بحث شفافیت، گفت: سامانه ها باید در بخش‌های مختلف فعال شوند، مثلا سامانه ستاد وجود دارد که کلیه دستگاههای دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی مانند شهرداری‌ها باید تمامی معاملات و مراودات شان را در آن ثبت کنند تا به این وسیله جلوی برخی اقدامات غیرقانونی و رانت ها گرفته شود.

پژمانفر از ورود کمیسیون اصل نود به موضوع آب و بررسی عملکرد وزارت نیرو در این حوزه خبر داد و عنوان کرد: در بحث سدها و مقایسه هزینه کرد با منافعشان بررسی های کارشناسی در حال انجام است، در همین راستا ادامه فعالیت پنج یا ۶ سد را در کشور فعلا متوقف کرده‌ایم.

وی در خصوص تاثیر چک‌های الکترونیکی بر کاهش زندانیان چک گفت: این اقدام تحولی در موضوع چک بود که باعث شد چک معنا پیدا کند و از طرفی عدد افرادی که بخاطر چک زندانی می‌شدند یک سیزدهم تنزل پیدا کرده است.

کاهش جمعیت کیفری و قضازدایی، کنوانسیون مبارزه با فساد، نظارت بر تکالیف قانونی سازمان زندان‌ها، تغییر کاربری اراضی زراعی، اسقاط خودرو، مبارزه با زمین خواری، قانون هوای پاک، توسعه میادین تولید نفت و گاز با کشورهای همسایه، سموم و آفتکشها و تغییر کاربری باغات شیراز، تبدیل وضعیت ایثارگران، شکایات از فضای مجازی، پرداخت حق و حقوق نیروهای شاغل و بازنشسته مخابرات، توسعه فیبر نوری نیز دیگر پرونده‌های در دست بررسی کمیسیون اصل نود مجلس بود که پژمانفر به آنها اجمالا اشاره کرد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر افزایش تعرفه مخابرات مصوب شود باید به سمت توسعه فیبر نوری برود تا اینترنت پرسرعتی به مردم بدهد، در دنیا بیش از ۸۰ درصد از ADSL استفاده میکنند و ۲۰ درصد اینترنت همراه اما در ایران این نسبت به خاطر سیاستهای غلط، دقیقا برعکس است که باید با توسعه فیبر نوری برطرف شود.

۵۰ هزار میلیارد تومان در جیب سودجویان ارز ۴۲۰۰ تومانی

وی از پیگیری طرح دارویار و کمبود دارو در کمیسیون اصل نود خبر داد و گفت: موضوع بعدی که پیگیری کردیم برگشت ما به التفاوت قیمت ارز ترجیحی است، ما یک سری کالا با از ۴۲۰۰ وارد کردیم اما با قیمت ارز آزاد بین مردم توزیع شد این مابه‌التفاوت عددی بالغ بر ۴۰تا ۵۰ هزار میلیارد تومان است که در حوزه دارو، نهاده های دامی و روغن اتفاق افتاده است، این عدد باید به خزانه برگردد.

پژمانفر از نشست با سازمان امور مالیاتی در خصوص ۱۰ نفر از ابر بدهکاران مالیاتی خبر داد و گفت: گاهی با توجه به پیچیدگی‌هایی که جریان فساد ایجاد کرده‌اند گرفتن مالیات از برخی افراد سخت می‌شود، افرادی هستند که بیش از ۲۰ سال است مالیات پرداخت نکرده‌اند، معتقدیم این افشاگری میتواند به جلوگیری از فساد کمک کند.

وی در خصوص اغتشاشات اخیر گفت: بخشی از این مسائل در حوزه امنیتی و انتظامی است که ناچیز است اما اصل مسئله واقعیت‌هایی است که در جامعه وجود داشته و حالا آشکار شده است، من پنج سال قبل در مجلس نسبت به بازی های رایانه ای هشدار دادم و عنوان کردم این بازی ها باعث شکل‌گیری فکر اغتشاشات خیابانی و اتفاقات کاملا حرفه ای در ذهن بچه ها می‌شود.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در خصوص برخورد با مسائل اخیر کشور بیان کرد: با کسانی که با مجموعه‌ها و شبکه های سرویس های جاسوسی در ارتباط هستند و افرادی که اراذل خیابانی هستند برخورد انتظامی لازم است اما در خصوص افرادی که آسیب دیده این شبیخون فرهنگی هستند و حتی به خیابان نیامدند باید زمینه را برای طرح مسئله و پاسخگویی فراهم شود.

وی ادامه داد: این اتفاق یک تب و التهاب است که در جامعه ایجاد شده، نظام آنقدر اقتدار دارد که این تب و التهاب را برطرف کند اما موضوع اصلی آسیب شناسی و راه حل برای حل مشکل اصلی و مولد این تب است.

ضرر ۴۰ میلیون ایرانی در بورس

رییس کمیسیون اصل نود افزود: در موضوع بورس شاید بیش از ۴۰ میلیون ایرانی صدمه خورده‌اند و انتظار این است بررسی‌ها به‌صورت علنی باشد.

پژمانفر اضافه کرد: در موضوع بورس و تداخلات ارزی پرونده قضایی برای رییس جمهور قبل تشکیل شده که به قوه قضاییه رسیده است. مشکلات امروز همه‌اش مقصر مردم نیستند، یکی از اعتراضات مردم مشکل مسکن است و اشتغال که دولت‌ها کارهای خود را انجام نداده‌اند.

انتهای پیام/

گزارش: معصومه مومنیان

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.