کارشناس مسائل سیاسی گفت: آمریکایی ها با بن بست رسیدن در موضوع اغتشاش در ایران ، پیام هایی را برای بازگشت ایران به میز مذاکره ارسال خواهند کرد که باید ایران توجهی نسبت به آنها نداشته باشد زیرا این نوع مسیر مذاکره به ضرر منافع امنیت ملی خواهد بود.

ظهره وند: غربی ها در موضوع برجام نگاه فنی و حقوقی ندارند / هدف آمریکا از مذاکره ایجاد محدودیت های بیشترعلیه ایران است

ابوالفضل ظهره وند درباره آینده برجام با توجه به قطعنامه شورای حکام و پاسخ متقابل ایران، به قدس آنلاین گفت: قطعنامه اخیر شورای حکام علیه ایران کاملا سیاسی و در جهت نقشه راه آمریکا برای ایجاد اغتشاش در ایران تعریف شده بود.

وی تصریح کرد: زیرا پیش نویس این قطعنامه توسط آمریکایی ها تهیه شده بود و آنها سعی داشتند در کنار دو قطعنامه ای که توسط اروپایی ها علیه ایران چند هفته قبل تصویب شده بود فشار برایران را افزایش دهند .

وی افزود: اما این بار نیز آنها با شکست مواجه شده و پاسخ منطقی ایران مبنی بر افزایش سانتریفیوژها برای افزایش تولیدغنی سازی 60درصد و تعویض ماشین‌های سانتریفیوژ نسل اول با ماشین‌های پیشرفته IR-6 را با حضور بازرسان آژانس طبق اساسنامه و دستورالعمل های پذیرفته شده قبلی آژانس را دریافت کردند .

رویکرد غربی ها در برجام کاملا سیاسی است

سفیر اسبق کشورمان در ایتالیا ادامه داد: این موضوع نشان داد که تنها با این نوع ادبیات می توان با طرف غربی گفتگو کرد زیرا این کشورها قصد ندارند در مسیرمنطقی و با درنظر گرفتن وظایف فنی و حقوقی مساله ایران را به رسمیت بشناسند و در این راستا تعامل مثبت داشته باشند . هدف آنها پیروی از منویات و دستورات اربابشان آمریکا است که قطعا تا زمانی که در این جهت عمل کنند به نتیجه ای دست پیدا نخواهند کرد.

ظهره وند: غربی ها در موضوع برجام نگاه فنی و حقوقی ندارند / هدف آمریکا از مذاکره ایجاد محدودیت های بیشترعلیه ایران است

وی بیان داشت: آمریکایی ها نیز اعلام کرده اند که مساله برجام نیز فعلا در دستورکار آنها قرار نداشته و ایجاد اغتشاش فعلا در اولویت انها می باشد بنابراین وقتی طرف مقابل مذاکره که دشمن قسم خورده ما می باشد این میزان از دشمنی و تقابل را به صراحت اعلام می کند گفتگو معنایی ندارد ان هم برای موضوعی مثل برجام که از ابتدا خسارت محض بوده است.

ظهره وند افزود: موضوع مذاکرات برای آمریکایی ها به این معنا نیست که مشکلات خودشان را با ایران حل کنند بلکه آنها به دنبال این هستند که از رهگذر مذاکره محدودیت های بیشتری علیه ایران اعمال کنند و مترصد فرصت برای ایجاد اغتشاش و نا امیدی در بین مردم ایران و مانع تراشی برای جلوگیری از پیشرفت ایران هستند .

وی بیان داشت: اساسا این نوع شیوه مذاکره که اصلاح طلبان و رئیس جمهور قبلی آن را پایه گذاری کردند یک رویکرد ضد ملی است و هیچ آورده ای برای کشور به دنبال نخواهد داشت .

بن بست در ایجاد اغتشاش

وی تصریح کرد: قطعا اگر آمریکایی ها در پروژه اغتشاش به در بسته بخورند فاز بعدی آنها ارسال پیغام هایی برای ایران برای بازگشت به میز مذاکره برای خرید زمان و تداوم رویکرد همیشگی آنها در قبال ایران خواهد بود . از این رو مذاکره به این شکل برای ایران سم است و از قبل هم نباید این مسیر انتخاب می شد و برای اینده این نوع مذاکره نیز افق روشنی قابل تصور نمی باشد.

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه نباید افکار عمومی و اقتصاد را در قبال مذاکرات شرطی کنیم، ادامه داد: در حال حاضر روسیه با ناتو عملا درگیر است اما برای لغو تحریم ها هیچ موقع میز مذاکره را انتخاب نمی کند این موضوع همین طور برای مساله چینی ها با آمریکایی ها نیز صحت داردزیرا اساسا در ادبیات قدرت ، مذاکره برای رفع تحریم معنایی جز فریب خوردگی ندارد و این فریب قطعا به ضرر منافع امنیت ملی خواهد بود.

ظهره وند: غربی ها در موضوع برجام نگاه فنی و حقوقی ندارند / هدف آمریکا از مذاکره ایجاد محدودیت های بیشترعلیه ایران است

وی با بیان اینکه برجام یک مرده محتضر است که بر دوش غربی ها قرار دارد و برای ما نیز آورده ای نداشته است و بعد از این هم نخواهد داشت، تصریح کرد: تحریم با مذاکره برطرف نمی شود بلکه تحریم با ابزار قدرت است که از بین خواهد رفت و کشورهای غربی زبانی جز زبان قدرت را درک نمی کنند از این رو ایران برای کاهش تاثیر تحریم ها و همچنین رفع آنها باید در مسیر خود قوی ظاهر شده و مسیر پیشرفت کشور را از برجام جدا کند و همانند 43 سال گذشته با اتکا به پشتیبانی و همراهی ملت به صورت قوی تر به سمت جلو حرکت نماید.

وی در مورد بازگشت نتانیاهو به قدرت و تاثیر وی بر روند مذاکرات نیز گفت: وی در شرایطی به قدرت بازگشت که این رژیم و همچنین حامیان او در بدترین شرایط خود قرار دارند و در حوزه های مختلف بدون پشتوانه است بنابراین رفتارهای او تاثیری بر موضوع مذاکرات در شرایط فعلی نخواهد داشت.

خبرنگار:رضاطلبی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.