۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۶
کد خبر: 830583

خداوند متعال در هر فصلی میوه‌های متناسب با آن فصل را آفرید تا آدمی بر اساس نیازهای جسمی خود از آن میوه‌ها استفاده کند. پس در فصل پاییز که مزاج سرد و خشک دارد،در خوردن مصرف میوه های سرد مزاج زیاده روی نکنید تا خدایی نکرده، بیماری به سراغ تان نیاید.

در پاییز چه میوه‌هایی بخوریم؟

به گزارش قدس آنلاین، پاییز با حال و هوای سوز دار و خشکش، اقتضائات خاصی دارد. همانطور که نوع لباس‌هایمان در این فصل تغییر می‌کند، باید برخی عادت‌های غذایی‌مان را هم در این فصل تغییر دهیم. از نگاهِ طب سنتی هم هر فصلِ سال مزاج خاص خود را دارد، مزاج فصل پاییز سرد و خشک است، چراکه حرارت هوا کم می‌شود، اما میزان رطوبت هوا به اندازه زمستان زیاد نیست.
همین موضوع موجب می‌شود بیماری‌هایی مانند انواع حساسیت‌ها، سینوزیت آلرژیک، سردردهای سودایی، یبوست، میگرن، حساسیت و خارش‌های پوستی، خشکی مزاج، حساسیت ریوی و بیماری‌های عضلانی به ویژه واریس و هموروئید در این فصل شیوع بیشتری پیدا کنند.

بنابراین با کاهش دما، باید تغذیه خود را تغییر دهیم و به سمت غذاهای «گرم مزاج» برویم و مصرف خوراکی‌های «سرد مزاج» مانند میوه‌ها، سبزیجات خام، سالاد و نوشیدنی‌های سرد را به حداقل برسانیم. در غیر این صورت سردی بر بدن ما غلبه می‌کند و از درون احساس سرما می‌کنیم و بیشتر مستعد ابتلا به بیماری می‌شویم.
از قدیم هم رسم بوده که در زمان مدارس خوراکی‌هایی مانند نخودچی، کشمش و توت خشک که مزاج رو گرم نگه می دارد، در جیب دانش‌آموزان می‌ریختند تا بچه‌ها انرژی بگیرند و یادگیری آن‌ها افزایش پیدا کند. قدیمی‌ها طبق اصول جلو می‌رفتند و هر غذا و خوراکی را در هر فصلی نمی‌خوردند، مثلا در فصل پاییز مصرف ماست و پنیر را به حداقل می‌رساندند یا با مصلحات آن مثل گردو و خرما و سیاه دانه و نعناع مصرف می‌کردند تا سردی آن را کم کنند.

علاوه بر این قدیمی‌ها فقط میوه همان فصل را مصرف می‌کردند، اما امروزه شما می‌توانید هر میوه‌ای را در هر فصلی پیدا کنید و این در کنار خوبی‌هایی که دارد برای سلامتی‌تان مضر است.

در پاییز چه میوه‌هایی بخوریم؟

چطور بدنمان را با فصل سرما سازگار کنیم؟

به گفته پژوهشگران و متخصصان طب سنتی اگر بتوانیم بر اساس مزاج فصول در مزاج و برنامه غذایی خود تغییرات مطلوبی ایجاد کنیم، می‌توانیم با ویژگی‌ها و خصوصیات فصل سرما سازگار شویم و از این فصل نهایت لذت را ببریم. پس در این گزارش می‌خواهیم برایتان بگوییم چه غذا و خوراکی و میوه‌ ای مناسب فصل پاییز است تا خدایی نکرده با مصرف غذاهای سرد مزاج بیماری به سراغ‌تان نیاید.

«سید ابوالفتح شیرمردی» محقق طب سنتی در این باره معتقد است: «بیماری‌های افسردگی سودایی، بدخلقی از جمله بیماری‌های روحی و روانی است که شیوع آن‌ها در فصل پاییز و زمستان بیشتر می‌شود، چراکه در این فصول شب‌ها طولانی شده و مدت زمان روز کاهش پیدا می‌کند، درنتیجه انسان کمتر از نور خورشید بهره‌مند می‌شود و ترکیبات مضر بدن افزایش پیدا می‌کنند، بنابراین پاییز و زمستان فصول مناسبی برای ظهور و بروز بیماری‌های سرد و خشک به شمار می‌آیند.

این محقق طب سنتی تاکید می‌کند: این فصول باید از غذاهای با طبع گرم و تر استفاده شود؛ به عنوان مثال آب هویج یکی از ترکیباتی است که مصرف آن در پاییز و زمستان فواید بسیاری به همراه دارد. همچنین انار یکی از میوه‌های مفید فصل پاییز و زمستان است که خاصیت ضدسودا دارد، به همین دلیل توصیه می‌شود افراد در این فصول از انار و سیب درختی استفاده کنند.»

در پاییز چه میوه‌هایی بخوریم؟

چه میوه‌ای برای فصل پاییز بخوریم؟

خداوند متعال در هر فصلی میوه‌های متناسب با آن فصل را آفرید تا آدمی بر اساس نیازهای جسمی خود از آن میوه‌ها استفاده کند. میوه انار، انگور، انجیر، سیب، بِه و گلابی بهترین میوه‌های فصل پاییز هستند.

انار دشمن افسردگی!
میوه انار برای جلوگیری از افسردگی و نگرانی‌ که فصل پاییز ممکن است به سراغ‌تان بیاید، بسیار مفید بوده و موجب شادابی می‌شود. همچنین انار در پاکسازی معده و تصفیه خون موثر است و باعث عملکرد مطلوب اعضای اصلی بدن همچون مغز، قلب و کبد می‌شود.

انگور؛ شاه میوه پاییزی
انگور یکی از میوه‌های پاییز و نماد این فصل است که انواع مختلفی دارد. این میوه که به شاهِ میوه‌های پاییزی شهرت دارد، دارای مواد معدنی زیادی، پتاسیم، آهن، ید، سیلیس، کلرید آرسنیک، کلسیم، منیزیم منگنز و ویتامین‌های A، B، C است. همه این ویتامین‌ها، آنتی اکسیدان‌های قوی هستند که انسان را در برابر بیماری‌های قلبی و عروقی محافظت می‌کنند.

سیب مظهرِ سلامتی
پاییز به معنای وارد شدن به فصل انواع سیب‌ها است که از قدیم به عنوان مظهر سلامتی شناخته شده است. اما هر کسی به سمت این میوه که از خوبی‌هایش هرچه بگوییم هم کم است، نمی‌رود. سیب منبع خوبی از انواع ویتامین‌هاست که افزودن آن به رژیم غذایی نه تنها به سالم ماندن بدن کمک می‌کند، بلکه طول عمر را افزایش می‌دهد. همچنین نوعی فیبر در سیب وجود دارد که برای سلامتی بسیار مفید است.

در پاییز چه میوه‌هایی بخوریم؟

از خواص بینظیرِ بِه غافل نشوید

میوه به، غنی از مواد مغذی ویتامین، فیبر و مواد معدنی مثل پتاسیم، مس، سلنیوم، روی، فسفر، کلسیم، آهن و منیزیم است. این میوه پاییزی نشاط آور، تقویت‌کننده قلب و برای زخم معده بسیار مفید است.همچنین ضد سرطان، از بین برنده‌ی بوی بد دهان است و به هضم غذا نیز کمک می‌کند. این میوه پاییزی فشار خون را تنظیم و به درمان سرماخوردگی و برای رژیم لاغری نیز مفید است.

عناب را از یاد نبرید
میوه دیگری که در تدابیر طب سنتی برای پاییز به آن اشاره می‌شود، عناب است، طبع این میوه معتدل و مرطوب و طعم آن شیرین است، این میوه قدرت ماهیچه‌ها و توان بدنی را افزایش می‌دهد؛ همچنین از خواص عناب خشک می‌توان به آرام بخش بودن، ضد استرس و بی‌خوابی، تقویت حافظه، مفید برای کبد و کلیه‌ها و نیز دفع‌کنندگی بلغم اشاره کرد.

بفرمایید یک میان وعده سالم!
میوه دیگری که یک میان وعده سالم در فصل پاییز به شمار می‌آید، موز است. موز منبع عالی پتاسیم است که به کاهش فشار خون و حفظ تعادل مایعات و الکترولیت‌ها در بدن کمک می‌کند. موز منبع خوبی از اسید آمینه تریپتوفان است که تأثیر آرام بخشی داشته همین موضوع موز را به میان وعده عالی در اواخر شب تبدیل می‌کند.

در پاییز چه میوه‌هایی بخوریم؟

چغندر؛ عالی‌ترین میوه پاییزی

از میوه‌های مناسب دیگر فصل پاییز می‌توان به چغندر اشاره کرد که سرشار از رنگ و طعم‌های شیرین و خاکی، عالی‌ترین خوراکی پاییز که منبع خوبی از فولات، منگنز، پتاسیم و سرشار از فیبر غذایی است. رنگ متمایز چغندر از بتاسیانین‌ها می‌آید که همان رنگدانه‌های گیاهی است که به عنوان آنتی‌اکسیدان‌های قوی عمل می‌کنند و عمدتا به کاهش خطر بیماری قلبی کمک می‌کنند. به طور سنتی از چغندر به عنوان سم‌زدایی کبد نیز استفاده می‌شد.

خرما را از یاد نبرید
خرما احتمالا قدیمی‌ترین دانه کاشته شده توسط انسان بوده است. اگرچه در کشورهای آسیایی به صورت تازه‌خوری مصرف می‌شوند، اما وقتی خرما خشک می‌شود، مواد مغذی آن‌ها فوق العاده متراکم شده و به راحتی هضم می‌شود و به بدن شما اجازه می‌دهد تا از آن‌ها به طور کامل استفاده کنید. فیبر غذایی موجود در خرما به دفع مواد زاید در روده بزرگ کمک کرده و از جذب کلسترول بد نیز جلوگیری می‌کند. آهن موجود در خرما باعث حفظ هموگلوبین در گلبول‌های قرمز خون می‌شود. پتاسیم بالای آن به کنترل فشار خون شما کمک می‌کند و لوتئین خرما برای چشم‌ها حیاتی است و کلسیم و منیزیم آن‌ها برای استخوان‌ها مفید است.

میوه‌ای برای زیباتر شدن!
میوه دیگری که حتما همه شما با مزایای آن آشنا شدید، کدو تنبل است؛هرچه خوبی در دنیا وجود داشته خداوند در این میوه گنجانده است و با مصرف آن تمام نیازهای خود را به ویتامین A، یک چهارم ویتامین C مورد نیاز خود، بخش خوبی از ویتامین E و B خود، و پتاسیم، مس، منگنز و آهن بسیار مورد نیاز خود را دریافت می‌کنید.
کدو حلوایی به پیشگیری از دیابت و بیماری‌های قلبی، سلامت استخوان‌ها و زیباتر کردن چهره‌تان کمک می‌کند! بخشی از قدرت کدو تنبل به دلیل بتاکاروتن قدرتمند آن است همان آنتی‌اکسیدانی که به سبزیجات نارنجی رنگ می‌دهد.
در گزارش‌های پیشین هم گفتیم که پاییز زمان مناسبی برای مصرف کدو تنبل است. می‌توانید از آن مربا، ترشی، دمنوش، کیک و سوپ… درست کنید.

خرمالو؛ میوه خوشرنگ پاییزی
خرمالو با طبع گرمی که دارد میوه مناسبی برای مصرف در روزهای سرد سال است. و به همین دلیل برای مبارزه با سرماخورگی بسیار مفید است. این میوه خوشرنگ پاییزی با داشتن آنتی اکسیدان و مواد معدنی و ویتامین های فراوان، به ویژه ویتامین سی، یک منبع طبیعی مفید برای مبارزه و درمان سرماخوردگی و بیماری های فصل سرماست.
همچنین خرمالو باعث کاهش التهابات گلو و مجارس تنفسی شده و درد گلو را تسکین داده و باعث کاهش سرفه می شود. علاوه بر آن دم کرده کاسبرگ های خشک شده خرمالو یک دمنوش مناسب برای درمان سرفه و گلو درد است.

میوه های پاییزی پرطرفدار دیگر مانند پرتقال، نارنگی و کیوی و .. طبع سرد و تر دارند و برای افرادی که دارای طبع گرم هستند مناسب است اما برای افرادی که مزاج سرد و تر دارند ممکن است بیماری ایجاد کند و با دانستن این موضوع بهتر است در مصرف آن زیاده روی نکنید و با مصلحات آن را مصرف کنید.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.