با قطع روند صادرات گاز روسیه به اروپا، قیمت بالای سوخت، نسبت به جنگ در اوکراین، می‌تواند اروپایی‌های بیشتری را بکشد. به نظر می‌رسد روسیه از انرژی به عنوان سلاح استفاده می‌کند.

قطع گاز روسیه به قاره سبز، بیش از جنگ اوکراین کشته می‌گیرد

به گزارش قدس آنلاین، پایگاه خبری اکونومیست طی گزارشی به بررسی نرخ حامل های انرژی در خلال جنگ روسیه و اوکراین و نقش حامل های انرژی بر اقتصاد و مرگ و میرهای قاره اروپا پرداخته است. طبق گزارش این پایگاه خبری قیمت بالای سوخت، نسبت به جنگ در اوکراین، می تواند اروپایی های بیشتری را بکشد. به نظر می رسد روسیه از انرژی به عنوان سلاح استفاده می کند.

با سرد شدن هوا، بهترین فرصت ایجاد شده است تا پوتین با ایجاد محدودیت صادرات گاز به اروپا در زمستان امسال، بین اوکراین و اروپا( که در جنگ روسیه و اوکراین، حامی اوکراین است ) فاصله ایجاد کند.

قبل از جنگ، روسیه ۴۰ تا ۵۰ درصد از واردات گاز طبیعی اتحادیه اروپا را تامین می‌کرد. در ماه اوت( مرداد - شهریور ) پوتین شیرهای یک خط لوله بزرگ ( خط لوله نورد استریم ) به اروپا را بست. در پی این اقدام روسیه، قیمت سوخت در اروپا افزایش یافت و اقتصاد متحدان اوکراین را تحت فشار گذاشت.

بررسی ها نشان می دهد اروپا تاکنون به خوبی از پس این شوک برآمده و گاز کافی را ذخیره کرده است، اما افزایش هزینه‌های انرژی را بسیاری از مصرف کنندگان احساس کرده‌اند. اگرچه قیمت سوخت در بازار، از اوج قیمتی که داشته پایین تر آمده است، اما میانگین هزینه‌های واقعی گاز و برق مسکونی اروپا به ترتیب ۱۴۴و ۷۸ درصد بالاتر از ارقام سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ میلادی است.

این هزینه ها در مقایسه با وحشتی که اوکراینی ها متحمل شده اند کمرنگ است، اما هنوز هم اهمیت دارد، چرا که هر چه دمای هوا سردتر باشد، احتمال مرگ مردم بیشتر است. اگر رابطه تاریخی میان مرگ‌ومیر، آب‌وهوا و هزینه‌های انرژی، به راه خود ادامه دهد، تعداد کشته‌های «سلاح انرژی» پوتین می‌تواند بیشتر از تعداد سربازانی شود که تاکنون در جنگ روسیه و اوکراین جان باخته‌اند.

اگرچه امواج گرما فشار بیشتری وارد می کند، اما دمای سرد معمولاً کشنده‌تر از گرما است. این در حالی است که بین ماه های دسامبر و فوریه(آذر تا بهمن )۲۱ درصد اروپایی‌های بیشتری نسبت به ژوئن تا آگوست(خرداد تا شهریور )جان خود را از دست داده اند.

در گذشته تغییرات قیمت انرژی تاثیر کمی بر مرگ و میر داشته است، اما افزایش هزینه های انرژی امسال بسیار زیاد است. در همین راستا ما یک مدل آماری برای ارزیابی تأثیر این شوک قیمتی ایجاد کرده ایم.

سایه سنگین مرگ برقاره سبز

رابطه بین قیمت انرژی و مرگ و میر در زمستان امسال می تواند تغییر کند. اما اگر الگوهای گذشته تداوم داشته باشد، قیمت فعلی برق حتی در معتدل ترین زمستان، مرگ و میر را از میانگین تاریخی بالاتر می برد.

مجموع دقیق مرگ و میر هنوز به عوامل دیگر، به ویژه دما بستگی دارد. در یک زمستان معمولی، افزایش مرگ و میر ممکن است به ۳۲۰۰۰ مورد، بیشتر از میانگین تاریخی محدود شود(با توجه به تغییرات جمعیت). یک زمستان سخت می‌تواند در مجموع ۳۳۵۰۰۰ مرگ اضافی را به همراه داشته باشد.

در زمستان امسال اروپا(به غیر از اوکراین)، چهار عامل اصلی بر تعداد تلفات تأثیر می‌گذارد. دو عامل ساده تر، شیوع آنفولانزا و درجه دماب هوا است. سرما به ویروس‌ها کمک می‌کند. این سیستم ایمنی را مهار می‌کند، به پاتوژن‌ها اجازه می‌دهد در هوا بیشتر زنده بمانند و افراد را به تجمع در داخل خانه سوق می‌دهد. علاوه بر این، با کاهش دمای بدن، خون غلیظ می‌شود و فشار آن افزایش می‌یابد و خطر حمله قلبی و سکته را افزایش می‌دهد. مجاری تنفسی تحریک شده نیز می‌تواند مانع تنفس شود.

سهم ۲۶ درصدی بیماری‌های قلبی بر مرگ بریتانیایی‌ها در زمستان

در بریتانیا میزان مرگ و میر هفتگی ناشی از علل قلبی ـ عروقی در زمستان ۲۶ درصد بیشتر از تابستان است. افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی ۷۶ درصد بیشتر هستند. این مرگ و میرها بیشتر در میان افراد مسن وجود دارد. در سراسر اروپا، ۲۸ درصد افراد حداقل ۸۰ ساله - که ۴۹ درصد از کل مرگ و میرها را تشکیل می‌دهند - در سردترین ماه‌های سال جان خود را از دست می‌دهند.

به طور متوسط، در زمستان، ۱ درجه سانتی گراد سردتر از حد نرمال برای یک کشور خاص، موجب می‌شود ۱.۲ درصد بیشتر، مردم جان خود را از دست بدهند.

نقش قیمت سوخت در آمار فوتی ها

قیمت بالای سوخت می‌تواند تأثیر دمای پایین بر مرگ و میر را تشدید کند، زیرا مردم را از استفاده از گرما باز می‌دارد. با توجه به میانگین دمای آب و هوا، بررسی ما نشان می‌دهد افزایش ۱۰ درصدی قیمت برق با افزایش ۰.۶ درصدی مرگ و میر مرتبط است، اگرچه این رقم در هفته‌های سرد بیشتر و در هفته‌هایی با سرمای خفیف کمتر است.

در دهه‌های اخیر، قیمت‌های انرژی مصرف‌کننده، تنها تأثیر متوسطی بر مرگ و میر زمستانی داشته است، زیرا آن‌ها در محدوده نسبتاً کمی در نوسان بوده‌اند. اما اکنون قیمت‌ها از محدوده قبلی خود خارج شده اند. در نتیجه، رابطه بین هزینه‌های انرژی و مرگ و میر می‌تواند در سال جاری متفاوت از گذشته رفتار کند.

منبع: آنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.