۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۶
کد خبر: 831068

نادیا بابابایی، کارشناس ارشد تغذیه در گفت‌وگو با قدس آنلاین: افرادی که داروهای غیر مجاز مصرف کنند سریع لاغر می شوند حتی ممکن است در همان هفته اول متوجه تغییر سایز خود شوند اما اگر سریع لاغر شدند و علائم فوق را داشتند مطمئن باشند دارو حاوی شیشه می باشد. داروهای ایرانی هزینه بالایی ندارند اما این داروهای غیر مجاز هزینه های بالایی ممکن است داشته باشند.

فریب بزرگ در برخی داروهای لاغری!!

به گزارش قدس آنلاین، نادیا بابایی، کارشناس تغذیه گفت:داروهای لاغری به دو حالت تقسیم می شوند در حالت اول متابولیسم بدن را بالا می برند و اشتهای بدن را کم میکنند بطور مثال برای فردی که اشتهای زیاد دارد ما می توانیم از داروهای کاهنده اشتها استفاده کنیم که این داروها در داروخانه ها هستند و دارای فیبر و پروتئین می‌باشد که می‌توانند معده را پر کنند و اشتهای کاذب فرد را کاهش دهند، این طور نیست که بگوییم همه داروهای لاغری عوارض دارند گاهی فرد اشتهای زیادی دارد که به طور طبیعی قابل کنترل نیست و ما مجبوریم از این داروها استفاده کنیم و فیبر بدنی را تامین کنیم تا فرد کمتر احساس گرسنگی کند.

وی در ادامه افزود: اما نکته این است که این روزها خیلی از افراد این داروها را از داروخانه ها تهیه نمی کنند و از عطاری ها و آنلاین شاپ ها خریداری می کنند و تحت تاثیر برندهای مختلف قرار می‌گیرند اما غافل از اینکه این‌ها مجوز برای استفاده ندارند زیرا یا در عطاری ها درست می شوند و یا موادی که استفاده می کنند ممکن است حاوی مواد مخدر شیشه باشد و اکثراً از روی عوارض و علائم می‌توانیم بفهمیم شیشه دارد یا خیر به طور مثال عوارضی مثل اختلال در خواب، تشنگی شدید، اختلال عصبی، بیقراری، و حتی بعد از مدتی که به این داروها عادت کند در صورت تکرار داروها دچار افسردگی می‌شود که نمی‌داند این علائم علتش چیست و گاهی آنقدر ناآگاه برخورد می کند که ممکن است خطرات جدی برایشان داشته باشد.

بابایی در ادامه گفت: افرادی که داروهای غیر مجاز مصرف کنند سریع لاغر می شوند حتی ممکن است در همان هفته اول متوجه تغییر سایز خود شوند اما اگر سریع لاغر شدند و علائم فوق را داشتند احتمال دارد دارو حاوی شیشه باشد. داروهای ایرانی هزینه بالایی ندارند اما این داروهای غیر مجاز هزینه های بالایی ممکن است داشته باشند و گاها آنلاین شاپ ها میلیونی داروها را به فروش می رسانند. برای همین توصیه می کنم اگر کسی قصد تهیه دارو دارد اول با متخصصین تغذیه و مشاورین حتماً مطرح کند شاید با رژیم و ورزش قابل حل باشد و اگر کسی انگیزه کافی برای لاغری ندارد و بلکه اشتهای زیاد و کاذب دارد حداقل کاری که می تواند انجام دهد به داروخانه مراجعه کند و داروهای تاییدیه وزارت بهداشت را استفاده کند و یا با مراجعه به ما برای شخص می توانیم دارو تهیه کنیم.

این کارشناس تغذیه درمورد مادرانی که بعد از بارداری به دنبال کاهش وزن خود می باشند افزود:
بیشتر مادران باردار به دلایلی دوست ندارند شیردهی داشته باشند ولی بدانند یکی از آثاری که شیردهی دارد باعث لاغری می شود و می تواند کمک کند وزنی که اضافه شده به راحتی کم شود اما اکثر مادران شیردهی کامل ندارند و برای لاغری مجبور می شوند از روش‌های دیگر استفاده کنند که بهتر است در دوران شیردهی رژیم خاص و یا داروی خاصی مصرف نکنند بلکه از متخصصین تغذیه و مشاورین کمک بگیرند تا پروتئین و کلسیم کافی را دریافت کنند.

بابایی بعنوان توصیه اهر ادامه داد: توصیه میکنم اگر حتی رژیم نمیگیرید و اشتهای کاذب دارید حتما در طول هفته فعالیت بدنی انجام دهید که متابولیسم بدن بالا برود همان فعالیت بدنی باعث می‌شود چربی هایی که ممکن است باعث چاقی شود با این ورزش بسوزد و متابولیسم بدن بالا بماند تا در سنین بالاتر چاقی کمتر تجربه کنید.

خبرنگار: حدیث محمدگلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.