محمد قاسمی با بیان این که ۹۸ درصد از مردم کرمان برای دریافت کارت هوشمند ملی ثبت نام کرده اند، گفت: در استان کرمان ۴۱ هزار و ۱۰۸ قطعه کارت در دفاتر پیشخوان آماده است اما همشهریان برای دریافت کارت خود مراجعه نکرده اند.

۴۱ هزار کارت هوشمند ملی آماده عرضه است/ تغییر فرهنگ نامگذاری جامعه با تاثیرپذیری از رسانه

به گزارش قدس آنلاین، محمد قاسمی، مدیر کل سازمان ثبت احوال استان کرمان در خصوص وضعیت کارتهای هوشمند ملی در استان کرمان، اظهار کرد: در یک برنامه ی ۵ ساله تصمیم گرفته شد تا کل مردم ایران در مرحله ی اول کارت هوشمند ایرانیان بالای پانزده سال صادر شود و مرحله ی دوم که از اهمیت بالایی برخوردار است، کاربردی شدن کارت هوشمند ملی است.

وی ادامه داد: در ابتدای راه در سال نود و یک برای مسئولین برگزاری انتخابات کارت هوشمند ملی صادر شد و مسئولین از طریق کارت هوشمند ملی در انتخابات آن سال شرکت کردند.

قاسمی با بیان این که در مرحله ی دوم جامعه هدف صادر کردن کارت هوشمند ملی مردم بودند، توضیح داد: تا امروز ۲ میلیون و ۱۷۸هزار و ۹۶۹ نفر از مردم استان کرمان معادل ۹۸ درصد از جمعیت واجد شرایط برای دریافت کارت هوشمند ملی ثبت نام کرده اند.

مدیرکل سازمان ثبت احوال استان کرمان عنوان کرد: کارت هوشمند ملی دو مرحله دارد، مرحله ی اول که کارهای ثبت نام و پیش ثبت نام از جمله گرفتن عکس زنده، اثر انگشت، تایید مشخصات و برای چاپ بر روی بدنه به تهران ارسال می شود و مجددا کارت به مرکز شهرستان پست می گردد تا به شهروندان تحویل داده شود.

وی توضیح داد: تا کنون دویست هزار نقطه از سراسر کشور به سازمان ثبت احوال از صد و نود دستگاه و نهاد به سازمان ثبت احوال متصل شده اند و در حال استعلام گرفتن اطلاعات هویتی افراد هستند، در این مرحله نیاز به فیزیک کارت نیست از این رو نبود بدنه کارت ملی هوشمند مانع از ارائه خدمات به شهروندان نشده است.

قاسمی با اشاره به کاربردی شدن کارت هوشمند ملی، گفت: در این مرحله نیازمند کارت هوشمند ملی هستیم تا افراد در هر کجا که مراجعه می کنند بتوانند خدمات دریافت کند، مهم ترین کاربرد این کارت این است که در فضای دیجیتال با اطمینان صد در صد می توان به فرد خدمات ارائه داد.

وی ادامه داد: این کارت سه عامله است به این معنا که مشخصات فرد بر روی آن حک شده، دارای امضای الکترونیکی چهار رقمی است و مهمتر آن که دارای اثر انگشت فرد متقاضی است در نهایت در فضای دیجیتال مطمئن می شویم که فرد خدمت گیرنده، فرد اعلام کننده است.

افزایش ازر و تحریم ها دلیل تاخیر عرضه کارت هوشمند ملی بود

مدیر کل سازمان ثبت احوال استان کرمان در پاسخ به دلیل تاخیر عرضه ی کارت هوشمند ملی به مردم تشریح کرد: در دهه نود با برخی مشکلات از جمله افزایش قیمت ارز و تحریم های ظالمانه روبرو شدیم که خوشبختانه با بومی سازی بدنه ی کارت هوشمند ملی این مشکل رفع شد.

قاسمی ابراز کرد: تاکنون ۱۰ میلیون از هموطنان ثبت نام کارت ملی شان انجام شده و خوشبختانه با بومی سازی ساخت بدنه کارت هوشمند ملی، مشکل ۵ میلیون از این تعداد حل شده است همچنین در استان کرمان ۴۱ هزار و ۱۰۸ قطعه کارت در دفاتر پیشخوان آماده است؛ اما همشهریان برای دریافت کارت خود مراجعه نکرده اند.

۹۸ درصد از مردم کرمان برای دریافت کارت هوشمند ملی ثبت نام کرده اند

وی بیان کرد: تاکنون ۹۸ درصد برای صدور کارت ثبت نام کرده اند و به دنبال این هستیم تا پایان سال از حیث ثبت نام و چاپ کارت به آمار صد در صد نزدیک شویم البته خوشبختانه تا به امروز ۸۹ درصد کارتهای چاپ شده را تحویل مردم داده شده است.

مدیرکل سازمان ثبت احوال استان کرمان با اشاره به کاربردی شدن کارت های ملی بیان کرد: تمام دستگاهها، نهادها، بیمه ها، گواهینامه رانندگی، گذرنامه برای خروج از کشور و غیره می توانند از این کارت که دارای امنیت بسیار بالایی است بهره جویی کنند تا مردم بتوانند در بستر فضای مجازی با خیال راحت خدمات خود را از دولت بگیرند.

قاسمی ادامه داد: مرحله نهایی و بزرگ پروژه ی کاربردی شدن کارت های ملی به مرحله ی سببی و نسبی مربوط می شود، در واقع شبکه ارتباطی بین فرد و افراد سببی و نسبی او است که بعد از این پروژه هیچ دستگاهی نیاز به استعلام غیر الکترونیک نخواهد داشت، مردم نیاز به مراجعه به سازمانهای ثبت احوال نخواهند داشت و افراد می‌توانند با اطمینان کامل در حوزه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی از آن استفاده کنند.

وی با تاکید بر این که پایگاه اطلاع جمعیت کشور بالغ بر صد میلیون رکورد دارد، توضیح داد: این پایگاه بیشترین ارتباط بر خط و پاسخ بر خط را در میان تمام دستگاههای کشور را دارد.

مدیرکل سازمان ثبت احوال استان کرمان اظهار کرد: امیدوراریم در پایان سال ۱۴۰۲ پروژه ی بزرگ سببی نسبی کارت‌های هوشمند ملی تمام شود تا طبق سیاستهای سازمان ثبت احوال کشور مردم به صورت الکترونیکی از ما خدمت بگیرند.

قاسمی گفت: ما بیشترین مراجعه را از سوی مردم داریم بالغ بر ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر دو بار در طول سال از جمله برای فوت یا تولد به سازمان مراجعه می کنند، همچنین مراجعات برای فوت، ازدواج و غیره نیز هست از این رو این کار باعث کاهش فساد اداری، کاهش رفت و آمد، هزینه ها و غیره می شود.

وی در خصوص احتمال عدم ثبت نام عده ای برای کارت هوشمند ملی بیان کرد: حدودا دو هزار نفر ماهانه ثبت نام برای دریافت کارت هوشمند ملی متقاضی داریم که بخش بزرگی از آنان نوجوانانی هستند که به سن ۱۵سالگی رسیده اند و مابقی افرادی هستند که هنوز نتوانسته اند اما احتمال می دهم که زیر دو درصد افرادی هستند که هنوز برای ثبت نام اقدامی نکرده اند.

مدیرکل سازمان ثبت احوال استان کرمان در ادامه به تاریخ اعتبار کارت های هوشمند ملی اشاره و بیان کرد: طبق آخرین مصوبه ی هیئت وزیران و مصاحبه رئیس سازمان ثبت احوال کشور کلیه کارت های هوشمند تا پایان ۱۴۰۵ تمدید شده اند.

شناسنامه های قدیمی هنوز دارای اعتبار هستند

قاسمی در خصوص اعتبار شناسنامه های قدیمی گفت: این شناسنامه ها هنوز دارای اعتبار هستند اما لازم است که تعویض شوند و خواستاریم که افراد برای تعویض آن اقدام کنند خوشبختانه در مرکز استان به دلیل توان سرویس دهی پنج روزه و در شهرستانها سه روزه تحویل داده می شود.

وی تاکید کرد: در صورت عدم تحویل شناسنامه طی روزهای گفته شده افراد می توانند با پیامک به سامانه ی پیامکی به شماره ی ۱۰۰۰۱۵۱۰ شماره ی ملی خود را ارسال کند و یا با تماس به شماره ی ۳۱۳۳۲۵۰۰ پیگیری کنند.

پهناور بودن استان کرمان، بزرگترین مشکل سازمان ثبت احوال است

مدیرکل سازمان ثبت احوال استان کرمان در پاسخ به این سوال که بزرگترین مشکل ثبت احوال استان کرمان چیست، گفت: پهناور بودن استان کرمان از جمله بزرگترین مشکل سازمان ثبت احوال است چرا که در این استان با مشکلات سه استان درگیریم، برای مثال در بخشی از استان با مشکلات خاصی درگیریم و در بخشی همزمان با چندین مشکل درگیریم.

وی ادامه داد: در بخشی از شهرستانها مردم از دسترسی سریع به منابع برخوردار نیستند از این رو باید فرهنگسازی کرد تا مردم تحولات خود را به ما ارائه دهند.

قاسمی با بیان این که افراد برای ثبت فوت ۱۰ روز و ولادت ۱۵ روز فرصت دارند ادامه داد: یکی از مشکلات سازمان ثبت احوال استان کرمان در زمینه ازدواج های غیر ثبتی از این رو باید به دنبال این باشیم افراد ازدواج خود را ثبت کنند چرا که در آینده برای فرزندانشان مشکلاتی ایجاد می‌شود.

تغییر فرهنگ نامگذاری جامعه ی ایرانی با تاثیرپذیری از فضای مجازی و شبکه های خانگی

مدیرکل سازمان ثبت احوال استان کرمان به مشکلات نوظهور در دوره ی کنونی اشاره کرد و گفت: متاسفانه فضای مجازی و شبکه های خانگی فرهنگ مردم را به سمت اسامی نامانوس سوق داده است از این رو از مردم ولایت مدار کرمانی خواهشمندم بر اساس اعتقادات خود نام فرزندان خود انتخاب کنند نه بر اساس هیجانات لحظه ای چرا که فرزند تا ۱۸ سال مجبور است بر اساس این نام زندگی کند و وقتی در سن ۱۸ سالگی برای تغییر نام مراجعه می کند نیز بر اساس شرایطی می توان نامش را عوض کنیم.

قاسمی ابراز کرد: خواهشمندم که مردم اسامی فرزندانشان را منطقی و بلند مدت انتخاب کنند باید دانست بعضی از اسامی متعلق به زمان خاصی هستند.

۷۴ سالگی سن امید به زندگی در جامعه ی زنان کشور

مدیرکل سازمان ثبت احوال استان کرمان عنوان کرد: امید به زندگی در جامعه ی زنان کشور ما تا سن ۷۴ سالگی است بنابراین در هنگام تعیین نام فرزند خود دقت داشته باشید حداقل ۷۰ سال فرزندتان باید با این نام کنار بیاید نه بر اساس هیجانات که بخواهیم این اسامی را فرهنگمان ربط دهیم.

وی تاکید کرد: معتقدیم نام را باید بر اساس ایرانی و اسلامی بودن انتخاب کرد و نه نام های غربی، همچنین خواهشمندم که خانواده های ایرانی به هیچ عنوان فرزند خود را دو اسمه نکنند به این معنا که یک نام در شناسنامه می گذارند اما در واقعیت فرد را به نام دیگری صدا می زنند چرا که در فرد آینده دچار مشکلات روحی می شود.

مدیرکل سازمان ثبت احوال استان کرمان در خصوص فراوانی جمعیت زنان نسبت به مردان در استان کرمان گفت: تقریبا نزدیک به ۵۱ درصد مردان و ۴۹ درصد زنان دارای فراوانی جمعیت هستند چرا که در ازای ولادت صد فرزند پسر، صد و چهار نفر دختر به دنیا می آید.

منبع: راه دانا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.