معاون بهره برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: در ابتدای سال جاری احداث تصفیه خانه فاضلاب طبرسی شمالی با ظرفیت ۶٨هزار مترمکعب در شبانه روز و ارتقاء تصفیه خانه پرکندآباد ٢ با ظرفیت ٨٠هزار مترمکعب آغاز شده که پیش بینی می شود تا سال ١۴٠٣ بخشی از تصفیه خانه طبرسی شمالی و کل تصفیه خانه پرکندآباد ٢ وارد مدار بهره برداری شود.

فاضلاب خام تا ۱۴۰۳ داخل کشف رود می‌ریزد

مهدی حاجی آبادی در گفتگو با قدس خراسان آنلاین در پاسخ به سوال کارآمد بودن سیستم اگو در مشهد اظهار کرد: سیستم فاضلاب شهری یا همان اگو نیاز شهر مشهد بود و بسیاری از مردم با توجه به دردسرهای وجود چاه جذبی و تخلیه‌های آن، متقاضی سیستم اگو هستند.

وی افزود: حتی در مناطقی مانند پنج تن، بلوار توس یا سایر محلات که سیستم اگو اجرا نشده است مردم بسیار گلایه دارند. در شهر مشهد حدود ۵٠٠ حلقه چاه آب داریم که اگر طرح فاضلاب شهری اجرا نمی شد، این چاه ها قابلیت بهره برداری نداشتند. این دو دلیل باعث شد تا احداث شبکه فاضلاب در اولویت باشد و حتی اگر جایی ما به دنبال کم کردن سرعت احداث اگو متناسب با ظرفیت تصفیه خانه باشیم با گلایه شهروندان و دستگاه های اجرایی مواجه می شویم.

معاون بهره برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب مشهد عنوان کرد: در طی شبانه روز حدود ٢۵٠هزار متر مکعب فاضلاب تولیدی داریم که این مقدار توسط شبکه فاضلاب شهری به سمت تصفیه خانه ها هدایت می شوند. ظرفیت تصفیه خانه ها در شبانه روز حدود ٢١٠هزار متر معکب است که ٣٠ تا ۴٠هزار متر مکعب در شبانه روز اضافه بر ظرفیت تصفیه خانه ها فاضلاب داریم که این مقدار اضافه وارد کشف رود می شود.

حاجی آبادی اظهار کرد: همه فاضلاب سپتاژ خانگی نیست و مربوط به محل هایی است که شبکه فاضلاب ندارد و بیشتر فاضلاب هایی که با تانکر هم جابجا می شود خانگی نیست چون این فاضلاب ها بیشتر فاضلاب صنایع، رستوران ها و محل هایی است که حجم تولید فاضلاب زیاد دارند و با تانکر حمل می کنند. ٩٠درصد خانه ها چاه جذبی دارند و این چاه ها پاسخگوی نیاز خانگی است، شاید هر ۴یا ۵ ماه یا بیشتر نیاز به تخلیه چاه باشد. بنابراین فاضلاب تانکری بیشتر مربوط به صنایع، رستوران ها و اماکن عمومی است.

وی افزود: فاضلابی که تصفیه می شود بعد از خروج از تصفیه خانه در اختیار آب منطقه ای قرار می گیرد که بخش عمده آن به ازای حق آبه چاه های کشاورزی سدهای طرق، کارده و ارداک به کشاورزان پایین دست این سدها داده می شود و بخشی از آن هم برای آبیاری فضای سبز در اختیار شهرداری و کشاورزان قرار می گیرد.

معاون بهره برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب مشهد در پاسخ به این سوال که چرا هزینه دریافتی روی قبض ها با عنوان فاضلاب صرف ساخت تصفیه خانه نشده است، عنوان کرد: در حال حاضر ٨٢ درصد از شبکه فاضلاب مشهد اجرایی شده که ٣هزار و ۶۰۰ کیلومتر طول این شبکه فاضلاب است و عمده هزینه های دریافتی فاضلاب صرف نگهداری و بهره برداری از این شبکه می شود.

حاجی آبادی تصریح کرد: برای ساخت یک تصفیه خانه نیاز به بودجه متمرکز است و ساخت یک تصفیه خانه فاضلاب به حجم ۱۰۰ هزار مکعب، حدود هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم دارد. از آنجایی که هزینه های دریافتی به صورت خرد است این هزینه ها صرف ساخت شبکه فاضلاب شد که نیاز به بودجه متمرکز ندارد.

وی افزود: در ابتدای سال جاری احداث تصفیه خانه فاضلاب طبرسی شمالی با ظرفیت ۶٨هزار مترمکعب در شبانه روز و ارتقاء تصفیه خانه پرکندآباد ٢ با ظرفیت ٨٠هزار مترمکعب آغاز شده که پیش بینی می شود تا سال ١۴٠٣بخشی از تصفیه خانه طبرسی شمالی و کل تصفیه خانه پرکندآباد ٢ وارد مدار بهره برداری شود.

معاون بهره برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب مشهد عنوان کرد: در حال پیگیری تامین تسهیلات دو تصفیه خانه دیگر یکی از محل تسهیلات ماده ۵۶ برابر مصوبات سفر ریاست جمهوری با ظرفیت ۴۶هزار متر مکعب و دیگری با ظرفیت ۱۱۰ هزار متر مکعب در شبانه روز هستیم که تایید نهایی آن نیازمند مجوز شورای اقتصاد است.

گفتگو از طاهره فجرداودلی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.