به سبب افزایش تعداد معاملات مسکن در آبان ماه، رونقی دربازارمسکن مشاهده شد این درحالی است که رییس کانون سراسری انبوه سازان کشور معتقد است که این رونق درماههای آتی ادامه دارنخواهد بود اما این به معنای مواجهه بازارمعاملات مسکن با رکود مطلق نیست . 

متقاضیان مسکن از طرح نهضت ملی ناامید شدند

به گزارش قدس آنلاین؛ حجم معاملات مسکن درآبان نشان می‌دهد که نسبت به ماه قبل خود 47.8 و نسبت به ماه مشابه سال قبل 9.6 درصد افزایش داشته است. این در حالی است که از سوی دیگر با گذشت یک سال وچندماه از روی کارآمدن دولت سیزدهم بنا به نظرکارشناسان حوزه مسکن، همچنان وعده ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن،آن طورکه باید عملیاتی نشده است.

خبرنگارجهان اقتصاد درباره این موضوع با سید محمد مرتضوی، رییس کانون سراسری انبوه سازان کشوربه گفتگو پرداخته‏است که درادامه می‌خوانید.

رییس کانون سراسری انبوه سازان اظهارکرد: افزایش قیمت مسکن در اقصی نقاط کشور اتفاق افتاده است و متاسفانه بررسی آمار دریکسال گذشته حاکی از این است که با وجود اعلام نرخ تورم 40 درصدی از سوی بانک مرکزی، تورم در حوزه مسکن تفاوت اندکی با نرخ اعلام شده دارد و تمامی مراکزاستان‏ها ازیک روند واحد تبعیت می‏کنند؛ در هر صورت افزایش قیمت تمام شده مسکن به گونه ‏ای است که راهکاری به جز افزایش قیمت مسکن باقی نمی‏ماند.

وی افزود: حتی در یک الی دو ماه اخیر یکی از کالاهای مورد نیاز صنعت ساختمان مانند یونولیت افزایش قیمت متری 200 الی 250 برابری را دراین بخش به سازنده تحمیل کرد که درواحدهای دیگرهم مانند بخش دستمزدها تسری داده شد.

رییس کانون سراسری انبوه سازان کشور افزود : با توجه به تورم موجود درجامعه، افزایش قیمت دستمزدها درنیمه دوم سال سرعت بیشتری گرفته و با تاثیر بیشتری در قیمت تمام شده مسکن همراه بوده است.

مرتضوی با بیان این که متقاضیان مسکن از طرح نهضت ملی مسکن ناامید شدند، گفت: این متقاضیان پس از ثبت نام هزینه‏هایی را برای پرداخت قسط نخست این طرح متحمل شدند، افزون برآن دولت درپیشبرد فرآیندهای اجرایی آن چندان موفق نبود و متناسب با وعده تولید چهار میلیون واحد مسکونی اقدامات لازم انجام نشده است.

وی گفت: بخشی ازافزایش تعداد معاملات آبان ماه سال جاری به علت عدم امیدواری مردم نسبت به طرح نهضت ملی مسکن است چرا که تا به امروز با پیشرفت‏های محدودی همراه بوده است و ترجیح مردم این بود که در شرایط عادی بازارمعاملات مسکن به دنبال خرید ملک مسکونی مورد نیاز خود باشند و این گونه بود که رونق را در بازارمسکن در این ماه شاهد بودیم.

رییس کانون سراسری انبوه سازان کشورتصریح کرد: البته رونق درمعاملات مسکن درماههای آتی ادامه دارنخواهد بود اما این به معنای مواجهه بازار معاملات مسکن با رکود مطلق نیست یعنی رکود دربازار معاملات نسبی است.

مرتضوی بیان کرد: مسکن به دلیل این که از یک ثبات در قیمت گذاری برخوردار است و افزایش قیمت‏های متفاوتی را در بازار معاملات مسکن شاهد هستیم به همین دلیل نگرانی ازورود سرمایه‏ها این بابت وجود ندارد. گاها در دوره‏هایی اعلام میشد که بازار مسکن با افزایش قیمت مسکن مواجه نمی‏شود اما دریکسال اخیر این افزایش قیمت مسکن جدی بود و این حوزه محل مناسبی برای سرمایه گذاری است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.