رئیس دانشکده پرستاری دانشگاه اراک گفت: بیش از نیم میلیارد نفر در سراسر جهان با دیابت زندگی می کنند که این یعنی بیش از ۱۰.۵ درصد بزرگسالان جهان اکنون به این بیماری مبتلا هستند.

بیش از ۱۰.۵ درصد بزرگسالان جهان به دیابت مبتلا هستند

به گزارش قدس آنلاین، محبوبه سجادی ۲۰ آذر در سمینار آموزشی مراقبت از زخم پای دیابتی و پانسمان نوین که توسط جهاد دانشگاهی استان مرکزی برگزار شد، اظهار کرد: دیابت یک نوع اختلال متابولیک است که با افزایش قند خون مشخص می شود.

وی با اشاره به اینکه دیابت به سه نوع یک و دو و دیایت بارداری تقسیم می شود، افزود: عوارض این بیماری نیز به دو دسته حاد و مزمن تقسیم می شود و عوارض مزمن زمانی اتفاق می‌افتد که دیابت به درستی کنترل نشود. دیابت باعث بالا رفتن سطح قند خون می‌شود و اگر به مرور کنترل نشود، سطح بالای قند خون می‌تواند به اندام‌های مختلف آسیب برساند.

سجادی ادامه داد: افراد دیابتی می‌توانند افت ناگهانی قند خون را تجربه کنند و نخوردن یک وعده‌ غذایی یا مصرف بیش از حد انسولین یا داروهای دیگری که باعث تاخیر در متابولیزه شدن انسولین و افزایش سطح انسولین در بدن می‌شوند، از علل شایع آن است. افرادی که از داروهای دیگری غیر از انسولین برای دیابت استفاده می‌کنند که سطح انسولین را افزایش نمی‌دهند، در معرض افت قند خون نیستند.

وی در خصوص درمان های این بیماری گفت: اصلاح سبک زندگی و کاهش وزن، از درمان های غیردارویی این بیماری محسوب می شود.

سجادی در خصوص زخم پای دیابتیکی گفت: زخم پا یکی از مهمترین مشکلاتی است که در دنیای امروز وجود دارد، یکی از متداول ترین و مخرب ترین مشکلات افراد دیابتی همان زخم پای دیابت است.

رئیس دانشکده پرستاری دانشگاه اراک با تاکید بر معاینه پیش از ایجاد زخم پای دیابتی اضافه کرد: بهبود زخم دیابتی یکی از چالش‎های بزرگ برای افرادی است که با دیابت دست و پنجه نرم می‌کنند، زیرا وقتی شخصی دیابت دارد، ممکن است زخم‌هایش دیرتر خوب شوند. این امر می تواند خطر عفونت و پیشرفت سایر عوارض را افزایش دهد.

سجادی ادامه داد: کسی که دیابت خود را به خوبی کنترل کند، می تواند سرعت بهبود زخم‌هایش را نیز افزایش دهد. به این ترتیب شانس ایجاد عفونت شدید هم کاهش پیدا می‌کند. افرادی که به دیابت مبتلا هستند، لازم است که قند خون خود را تحت کنترل نگه دارند تا خطر دیر بهبود یافتن زخم ها و عوارض آنها کاهش یابد.

رئیس دانشکده پرستاری دانشگاه اراک گفت: افراد دیابتی باید یکسری مداخلات خودمدیریتی را انجام داده و در مراقبت از خود درگیر باشند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.