شماره ۹ اسبق پرسپولیس همواره یکی از درخشان ترین چهره های تقابل این تیم با استقلال بوده است.

امیدوارم دربی روز خوب یک بازیکن استقلال نباشد

به گزارش قدس آنلاین صحبت از حمید درخشان ستاره پرسپولیس در دهه ۶۰ است. هافبکی تکنیکی که در میانه میدان هنرنمایی می کرد و فقط یک بار به عنوان بازیکن دربی را به استقلال باخته است اما...

شاید بهترین رکورد حمید درخشان نباختن در دربی به عنوان سرمربی بوده است. به همین بهانه و در آستانه دربی روز ۲۹ آذرماه جاری دقایقی با او هم کلام شدیم؛

مربیگری در دربی سخت تر است یا بازی کردن؟

شک نکنید مربیگری سخت تر است. شما به عنوان یک بازیکن به زمین می روید تا به وظایف تاکتیکی خود عمل کنید. شما مسئول عملکرد خودتان هستید اما یک سرمربی باید یک هفته حواسش به تک تک نفرات خود حتی بازیکنان ذخیره باشد. اگر تیم ببرد بیشتر بازیکنان و گلزن ها دیده می شوند اما خدا نکند ببازید آن گاه سرمربی باید هفته ها انتقادات مختلف را بشنود و دم هم نزند! مسئولیت مربیگری به مراتب سنگین تر است.

شما به عنوان بازیکن فقط یک دربی را باخته اید. درست است؟

بله، در زمان بازی هم فقط یک بار در سال ۱۳۶۲ دربی را یک برصفر با گل پرویز مظلومی‌باختیم و دیگر یادم نمی‌آید به عنوان بازیکن باخته باشم. آن بازی هم یک بازی خاص بود که تماشاگران زیادی به ورزشگاه آمده و حتی روی دکل های برق هم نشسته بودند. اول بازی علی آقا پروین و مرحوم ناصرحجازی از تماشاگران خواستند پایین بیایند و یک مقدار جو خاصی حاکم بود.

و به عنوان سرمربی؟

هرگز نباختم. شاید دلیل اصلی آن نترسیدن از باختن بوده باشد. شما اگر بترسید و احتیاط کنید هم بازی را می دهید و هم می بازید.

چه تمهیداتی در روز بازی داشتید؟

دربی شاید از یک هفته زودتر آغاز می شود. بازیکنان از حالت ها و رفتار سرمربی خود متوجه این نکته می شوند که ترسیده یا ریلکس و راحت است. من سعی می کردم از یک هفته زودتر از بازی جوری رفتار کنم که انگار بازی خاصی هم نیست و می توانیم برنده شویم. خودم را خونسرد، ریلکس و حتی شادتر از همیشه نشان می دادم تا بچه ها روحیه و انرژی بگیرند.

و روز بازی؟

باز هم باید بچه ها را راحت گذاشت. خیلی نباید دربی را در روز بازی حساس کرد یا به قول معروف حساس تر کرد. شما باید سعی کنید جملات خود را کوتاه تر و دستورات تاکتیکی را در زمان کمتری به بچه ها ارائه دهید. خیلی نباید توضیح بدهید یا مدام از قدرت حریف صحبت کنید. باید شرایط را عادی جلوه دهید تا بیشترین بازدهی یا بهترین بازی را از بازیکنان خود بگیرید.

حالا پرسپولیس می تواند دربی روز ۲۹ آذرماه را ببرد؟

همه ما پرسپولیسی ها این آرزو را داریم. وقتی پرسپولیس دربی را می برد ما هفته ها در خیابان و نزد دوستان و آشنایان پُز می دهیم و افتخار می کنیم. بنابراین دل من حمید درخشان می خواهد پرسپولیس برنده دربی باشد اما به یک شرط این اتفاق می افتد.

چه شرطی؟

من می دانم شرایط پرسپولیس و حتی استقلال به واسطه تعطیلی بیش از ۵۰ روزه لیگ برتر سخت تر از گذشته است اما امیدوارم پرسپولیس در این دیدار احتیاط را فراموش کند. کلید برتری در این بازی شهامت و بازی هجومی است. پرسپولیس باید از همان ابتدا فوتبالش را به حریف دیکته کند. هر چند استقلال مهره های خوبی دارد اما به نظرم پرسپولیس بازیکنان با تجربه و تأثیرگذاری دارد که می توانند در این دیدار موفق ظاهر شوند. البته تا جایی که شنیدم یحیی گل محمدی هم فقط برد از این بازی می خواهد و قصد دارد صدرنشینی پرسپولیس را در لیگ برتر تثبیت کند.

به نظر شما خطرناک ترین بازیکنان دو تیم چه کسانی هستند؟

واقعا نمی توان پیش بینی کرد. بارها پیش آمده که یک مدافع آمده و گلزن دربی لقب گرفته است یا یک دروازه بان با عملکرد خوبش همه را تحت تأثیر قرار داده است. با تمام این تفاسیر من فکر می کنم یورگن لوکادیا مهاجم هلندی پرسپولیس بتواند در دربی ۲۹ آذرماه نقش ویژه ای بازی کند.

از استقلال چه طور؟

مهدی قایدی همیشه در دربی ها خوب بوده است. یحیی گل محمدی حتما به مدافعان تیمش در خصوص این مهاجم تکنیکی و ریزنقش هشدار داده است. امیدوارم این دربی روز مهدی قایدی نباشد! ( می خندد)

داور دربی چقدر می تواند تأثیرگذار باشد؟

داور دربی اتفاقا خیلی مهم است. امیدوارم بهترین انتخاب صورت پذیرد و کسی به عنوان قاضی این دیدار برگزیده شود که از تجربه کافی برخوردار باشد. داور دربی می تواند با آوانتاژهای به موقع و سوت نزدن بی دلیل و اضافی حتی به زیبا و پرگل تر شدن آن کمک شایانی کند. امیدوارم بهترین فرد به عنوان داور بازی انتخاب شود.

این روزها انتقادات زیادی درخصوص انتخاب کارلوس کی روش انجام می شود. نظر شما در این رابطه چیست؟

به هر حال هر کسی حق دارد نظرش را بگوید اما هیچ کس شاید بیشتر از مهدی تاج و فدراسیون فوتبال به دنبال بهترین انتخاب نباشد. ما باید به فدراسیون فرصت بدهیم و مطمئن هستم مسئولان هم به دنبال بررسی گزینه ها و انتخاب بهترین فرد باشند. در مورد عملکرد کارلوس کی روش هم قطعا آنالیز دقیقی انجام شده و باید منتظر یک تصمیم منطقی باشیم که در نهایت به سود فوتبال کشورمان باشد.

شما فکرش را می کردید آرژانتین و فرانسه فینالیست جام جهانی ۲۰۲۲ قطر شوند؟

زیبایی فوتبال و جام جهانی به همین غیرقابل پیش بینی بودن آن است. چه کسی فکرش را می کرد برزیل با آن نمایش توفانی برابر کره جنوبی مقابل کرواسی حذف شود؟ یا اینکه همین آرژانتین به عربستان ببازد؟ این اتفاقات بر زیبایی های فوتبال اضافه می کند و شاید خیلی ها این فینال را پیش بینی نمی کردند. اینکه آلمان و اسپانیا آن طور حذف شوند هم قابل پیش بینی نبود یا مراکش که بتواند به نیمه نهایی برسد. حالا فرانسه و آرژانتین به لطف نبوغ لیونل مسی و امباپه به فینال رسیده اند و باید دید در فینال چه اتفاقی می افتد.

به نظر شما فرانسه قهرمان جام جهانی می شود یا آرژانتین؟

فرانسه شاید تیم بهتری باشد اما اینجا بحث نبوغ لیونل مسی مطرح است. شاید این فوق ستاره آرژانتینی بتواند همچون مارادونا تیمش را به قهرمانی جام جهانی برساند و به این افتخار مهم هم در دوران پرافتخار فوتبالش برسد. مسی به نظرم مهره تعیین کننده بازی فینال این دوره است هرچند امباپه را هم نمی توان دست کم گرفت!

منبع: برترین ها

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.