معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: ۱۰ هزار نفر از هنرمندان فعال حوزه صنایع دستی با حمایت دولت سال آینده زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار می‌گیرند.

معاون وزیر میراث فرهنگی: ۱۰ هزار هنرمند صنایع دستی در کشور بیمه می‌شوند

به گزارش قدس خراسان آنلاین، سعید اوحدی روز جمعه در جمع مردم شهر "بایگ" از توابع شهرستان تربت حیدریه واقع در استان خراسان رضوی اظهار کرد: قسمت عمده هزینه حق بیمه تامین اجتماعی این ۱۰ هزار هنرمند از اعتبارات دولتی تامین می شود و بخش بسیار کمی از آن توسط خودشان (کارفرمایان یا هنرمندان) پرداخت خواهد شد.

وی که به مناسبت جشن ثبت جهانی شدن صنعت ابریشم کشی و ملی شدن "حلوا جوزی" به بایگ قطب ابریشم ایران سفر کرده است، بیان کرد: رییس جمهور در بازدیدی که چندی پیش از وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری داشتند بر حمایت از فعالان این حوزه تاکید و آمادگی دولت را برای حمایت از هنرمندان یادآوری کردند.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خطاب به نماینده مردم تربت حیدریه، زاوه و مه ولات که نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه در خانه ملت نیز هست، اضافه کرد: دولت در بودجه سال آینده هزینه بیمه تامین اجتماعی هنرمندان را پیش بینی کرده است و جا دارد مجلس شورای اسلامی هم حمایت لازم را از این اقدام دولت به عمل آورد.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین گفت: بودجه امسال وزارتخانه در حوزه تملک دارایی، عمرانی و مرمت نسبت به پارسال ۷۰ درصد افزایش یافت.

اوحدی بدون اشاره ریالی به اعتبارات پارسال و امسال وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: امسال ۱۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار در قالب تسهیلات تبصره ۱۸ به این وزارتخانه ابلاغ شد و محدودیتی در تخصیص اعتبارات این حوزه به استان‌ها وجود ندارد.

اعتبارات تبصره ۱۸ در قالب تسهیلات بانکی کم بهره به بخش‌های مختلف صنعت گردشگری پرداخت می‌شود.

نماینده مردم شهرستانهای تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: ثبت جهانی پرورش کرم ابریشم و صنعت ابریشم کشی توجه جهانیان و توریست ها را به ایران بیشتر کرد و این فرصتی خوب و تاریخی برای درآمدزایی و رونق شغل های جدید در شهر بایگ و روستای "بسک" به عنوان قطب تولید این محصول ارزشمند است.

محسن زنگنه از اهالی بایگ و بویژه جوانان منطقه خواست ارتباط مجازی خود را با علاقه مندان به صنعت ابریشم و توریست ها در اقصی نقاط جهان بیشتر کرده تا علاوه بر جذب توریست؛ زمینه مراودات اقتصادی و تجارت را فراهم یا تسهیل کنند.

چندی پیش و در هفدهمین نشست کمیته بین‌الدولی پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس یونسکو که به میزبانی کشور مراکش برگزار شد، پرورش کرم ابریشم و تولید سنتی ابریشم به‌ عنوان بیست و یکمین عنصر میراث‌فرهنگی ناملموس ایران مشترکا با کشورهای افغانستان، آذربایجان، ترکیه، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان ثبت جهانی شد.

حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد ابریشم ایران در شهر بایگ تربت حیدریه بویژه در روستای بسک تولید می شود و در این منطقه بیشتر خانواده ها در خانه خود یک کارگاه خانگی ابریشم کشی دارند.

در روزگار نه چندان دور افزون بر هزار و ۲۰۰ کارگاه تولید ابریشم در بایگ فعال بود که عوامل مختلفی همچون بخشی نگری نهادهای ذیربط و واردات بی رویه باعث شد بسیاری از این کارگاهها تعطیل شوند و به گفته حسین رضایی رییس هیات مدیره شرکت تعاونی - تولیدی روستایی ابریشم کشان بایگ هم اکنون حدود ۴۰۰ کارگاه تولید ابریشم در سطح منطقه فعال است که با تحولات اخیر امیدواری به افزایش آنها بیشتر شده است.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.