حوزه و دانشگاه دو رکن بسیار مهم در ایران اسلامی هستند و جهت‌گیری‌های علمی و پژوهشی کشور بستگی به میزان کارایی و عمکرد آنها دارد و در واقع این دو نهاد به منزله دو بالی هستند که می‌توانند ایران را در مسیر تعالی و پیشرفت قرار دهند.

وحدت حوزه و دانشگاه، شاه کلید پیشرفت و توسعه علمی کشور 

به گزارش ایرنا، امام راحل (ره) با آگاهی از تلاش دشمنان نظام برای تفرقه افکنی و به منظور تحقق شعار (نه شرقی - نه غربی)، تقویت ظرفیت قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران و تاکید بر لزوم آشنایی روحانیون با فناوری های نوین؛ روز شهادت آیت الله دکتر محمد مفتح، به تاریخ ۲۷ آذرماه را روز وحدت حوزه و دانشگاه نامیدند که به عنوان دو نهاد علمی کشور، می توانند نقش موثری را در گسترش جنبش نرم افزاری به عهده گیرند، به طوری که وحدت این دو می‌تواند تضمین کننده توسعه ایران اسلامی، براساس آموزه های رهبر معظم انقلاب باشد.

از وحدت حوزه و دانشگاه تعاریف متعددی مطرح شده است، به طور کلی می توان گفت آنچه مطرح است این است که می بایست میان حوزه و دانشگاه وحدتی فرا محیطی ایجاد شود، مهم این است که فرهنگ دینی حوزه در دانشگاه و فرهنگ متعالی دانشگاه در حوزه تروج و اندیشه‌های این دو با هم مبادله شوند.

انقلاب اسلامی ایران براساس فکر، فرهنگ و ایمان است؛ بر این اساس آنچه در وحدت حوزه و دانشگاه باید پیگیرش بود این است که اهالی فرهنگ مخاطبان و عوامل اصلی این وحدت باشند. در بخش معارف و دینی‌اش حوزه و در بخش علوم دیگرش دانشگاه‌ها هستند. اگر این دو نهاد با هم پیوند بخورند و تعامل فعال و مثبت داشته باشند، وحدت حاصل می‌شود و اهداف انقلاب اسلامی تحقق می‌یابد. دشمنان که از این موضوع خبر دارند، از همین‌جا برای ضربه‌زدن شروع کردند و سعی دارند مدام و روزبه‌روز بین حوزه و دانشگاه اختلاف ایجاد کنند و بیشتر جدایی بیندازند.

در همان سال‌های اول پیروزی انقلاب که دانشگاه‌ها تعطیل بود، بعد از درگیری‌ها و شکست منافقین، توده‌ای‌ها، فداییان خلق و امثال اینها، گروهک‌های الحادی و التقاطی دانشگاه را به پایگاهی برای خود تبدیل کرده بودند. مسئولان وقت به فکر افتادند تا در وضعیت دانشگاه‌ها بازنگری داشته باشند و این نهاد علم، نوسازی یا بازسازی شود تا چهره اسلامی در آنجا غالب باشد. براساس همین و دیگر نیازها، «ستاد انقلاب فرهنگی» تشکیل شد. تشکیل این ستاد در آن‌وقت خیلی صدا کرد و توجه کشورهای غربی را جلب کرد. پیامش این بود که انقلاب ایران فقط انقلاب سیاسی نیست، بلکه انقلاب فرهنگی هم هست. صاحب‌نظران و متخصصان مسائل مختلف در جهان جمع شدند تا ببینند انقلاب فرهنگی ایران چیست. حتی عده‌ای از استادان دانشگاه‌های مختلف دنیا به ایران آمدند تا ببینند این انقلاب فرهنگی که ایران مطرح کرده، چیست.

از برنامه‌های ستاد انقلاب فرهنگی بازنگری در برنامه‌های درسی دانشگاه‌ها و محتوای کتاب‌های درسی‌ای بود که به دانشجویان القا می‌شد. در این راستا امام خمینی(ره) تأکید فرمودند در این قسمت‌ها باید از حوزه کمک بگیرید و این‌گونه بود که دفتر همکاری وحدت حوزه و دانشگاه شکل گرفت و تدوین متون درسی به‌عنوان اولین گام عملی در راه این وحدت برداشته شد.

هدف از وحدت حوزه و دانشگاه این بود که دانشجوی هر رشته‌ای ازجمله علوم پایه، علوم طبیعی، علوم انسانی که بخواند، باید این علم به ابزاری برای رشد انسان و رسیدن به اهداف انسانی جامعه تبدیل شود. این اهداف در مقوله فرهنگ شکل می‌گیرد که از دستاوردهای فکری انقلاب است و علوم ابزار رسیدن به آن هستند. همچنین باید گفت، فرهنگ اصیل نیز فرهنگ اسلام است، پس باید اسلام حاکم باشد. درنتیجه باید بر همه این برنامه‌ها و علوم شعاعی از نور اسلام بتابد و این کار باید در سایه وحدت حوزه و دانشگاه حاصل شود. تا وقتی‌ این دو نهاد جزیره مستقل هستند، هدف ذکرشده، تحقق نخواهد یافت و درنهایت مثل دو نیروی متضاد علیه هم کار می‌کنند. شاید همین تضاد هم حرکتی ایجاد ‌کند، اما حرکت سازنده‌ نیست که انسان را به هدف اصلی برساند؛ بلکه حرکت بازدارنده‌ای است که نیروها را از بین می‌برد و پیشرفتی نمی‌آفریند.

هرجا طیف‌های مختلف کنار یکدیگر باشند بدون شک موفقیت حاصل می‌شود

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان مرکزی گفت: یکی از موضوعاتی که از منظر دین به آن تاکید شده و دیدگاه امام خمینی(ره) در زمان گذشته و مقام معظم رهبری در زمان کنونی را مورد بررسی قرار می دهیم ایجاد اتحاد و همدلی است و زمانی که به این مهم، منطقی فکر می کنیم هر جا مردم، گروه‌ها و طیف‌ها با سلایق مختلف همدل کنار هم بودند و یک هدف واحدی را دنبال می کردند موفق بودند.

حجت الاسلام «هادی خلیلی» افزود: موضوع اتحاد در خصوص تمام اقشار، مذاهب و سلایق مورد اهمیت است اما بیشتر اهمیت آن میان اهل علم است چرا که این قشر، تاثیرگذاری زیادی در لایه های مختلف جامعه دارد.

وی تاکید کرد:‌ طلبه و دانشجویان برای تحصیل علم، دستیابی به هدف مشترک و پیشرفت علم و جامعه تلاش می کنند و چنانچه اتحاد و همدلی میان این دو قشر افزایش یابد تاثیرگذاری بیشتری در جامعه شاهد هستیم.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان مرکزی اظهار داشت: یکی از مسائلی که همواره دشمنان پیش از انقلاب دنبال آن بودند و در هر برهه زمانی افزایش یافته، بحث ایجاد اختلاف و تفرقه میان قشر دانشجو و طلبه بود و به هر میزان که اتحاد و انسجام بین این ۲ قشر افزایش یافته، توطئه‌های آنها نیز نقش برآب شده است.

حجت الاسلام خلیلی خاطرنشان کرد: بی تردید بهره گیری از ظرفیت نخبگان دانشگاهی در حوزه های علمیه و استفاده از نخبگان حوزوی در دانشگاهها که موجب تضارب آرا و ایجاد وحدت می شود و هر چه این مهم پررنگ تر شود شکاف ها کاهش می یابد و با تحقق این امر می‌توان شاهد هر چه بیشتر توسعه ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران باشیم.

وحدت حوزه و دانشگاه پیوند مبارکی است

مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک نیز بیان کرد: اوایل انقلاب دانشگاه با موانع فکری غربی در ایران مواجه بود و از بدو ورود مبنای حرکت خود را با نگاه سکولاریسم و لیبرالیسمی بنا کرده بود.

«پیمان عین‌القضاتی»افزود: خروجی این نوع تفکر، وجود افراد تکنوکرات بود که نگاه به مقوله الهی و اخلاق مدارانه در آن کمتر دیده می شد، از این رو پس از فرمایش امام راحل در روز شهادت آیت الله مفتح، روز وحدت حوزه و دانشگاه اعلام شد.

این پژوهشگر دانشگاه گفت: بنا بر این بود که این نگرش تفکیک شده به نگرش ترکیب شده تبدیل شود و نگاه دو بعدی توسعه‌ای در امر جهان، معیشت، اقتصاد و فرهنگ بشریت و هم نگرش اخروی مدنظر ویژه قرار گیرد چرا که هر زمان این دو نگرش با هم ترکیب می شود دانشجو را به سمت انسان کامل هدایت می‌کند و دانشگاه مرکز تولد، رشد و نمو انسان کامل خواهد شد.

عین القضاتی ادامه داد : با این اهداف وحدت حوزه و دانشگاه شکل می گیرد اما در کشور ما این ماموریت و رسالت، در دهه های آغازین خود با تاسیس دفتر کوچکی در قم، فعالیت خود را آغاز می‌کند و سپس این دفتر به پژوهشگاه وحدت حوزه و دانشگاه تبدیل و در آنجا خلاصه می شود و در واقع کارکرد خود در تاثیرگذاری و ایجاد تغییرات آموزشی، تربیتی، پرورشی، علمی و فرهنگی به سرانجام نرسید و به اهداف ماموریتی خود نرسید کما اینکه موفقیت هایی هم در تولید درست و محتوای علوم انسانی و اسلامی کسب شد و به طور نسبی ماموریت هایی انجام دادند و اینکه آیا اثربخش بود یا نه محل بحث است.

وی تصریح کرد: وزارت علوم با انتشارات سمت و تشکیل سازمان مطالعات و تدوین دروس تلاش کرد در این راستا گام بردارد اما همانند دو گروه موازی با هم عمل کردند و شرایط موجود جامعه نشان می دهد توفیقات مناسبی در این زمینه حاصل نشده و باید در دهه چهارم و آستانه دهه پنجم، نگاه ویژه تری به این مقوله داشته باشیم.

مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک اظهار داشت: ایجاد نگاه ساختاری در خصوص وحدت حوزه و دانشگاه همچنین ایجاد گروههای آموزشی مختلف باید مورد توجه ویژه قرار گیرد و با ادبیات و زبان امروزی مورد بحث و گفت و گو و تولید محتوا قرار گیرد.

عین القضاتی گفت: موضوع دیگر اینکه تاثیر دانشگاه در حوزه، مورد ارزیابی قرار نگرفته و زمانی که صحبت از وحدت حوزه و دانشگاه می شود، تفسیر ما تعاملی و دو سویه است و باید اثربخشی دانشگاه در حوزه علمیه، مشهود باشد.

وی عنوان کرد: وحدت حوزه و دانشگاه در کشور ما که قرار است بر اساس اهداف اسلام، حرکت و پیشرفت جامعه را طراحی کند یک امر بدیهی و الزامی است اما در دوره کنونی در خصوص چرایی بحثی نداریم و اصل موضوع راجع به چگونگی و اثربخشی تعامل است که بایداصحاب فن و علم، در این راستا اظهارنظر کنند.

راه‌اندازی مرکزی در دانشگاه‌ها برای تقویت وحدت طلاب و دانشجویان

استاد دانشگاه و پژوهشگر حقوق نیزگفت: در راستای تعامل هدفمند، میان دانشجویان، اساتید و نخبگان حوزه، می توان مرکزی را در دانشگاه های معتبر به منظور تقویت همفکری، مشاوره و تبادل افکار راه‌اندازی کرد که البته شایسته است قبل از آن، کارویژه‌های دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و دفتر حوزه به صورت جداگانه تعریف شود تا از اقدام های موازی جلوگیری شود.

«حسن اسماعیلی»افزود: این مرکز می‌تواند در زمینه هایی مانند تقویت توجه دانشجویان به شرکت در نماز جماعت، مسابقه های مذهبی مانند حفظ و قرائت قرآن، مراسم ویژه اعیاد مذهبی، برگزاری اردوهای تربیتی، دانشجویی، مشاوره های دینی، برگزاری سخنرانی های مذهبی، تعیین جوایز برای پایان نامه‌های نمونه با موضوع وحدت حوزه و دانشگاه، برنامه‌های توجیهی دانشجویان مشرف به حج عمره و برگزاری سفرهای زیارتی نقش و جایگاه خود را در ساختار دانشگاه تحکیم کند.

وی با اشاره به موانع فراروی تقویت وحدت حوزه و دانشگاه گفت: نخست باید آسیب شناسی دقیقی نسبت به مولفه‌های واگرایی میان حوزه و دانشگاه صورت گیرد چرا که یکی از اهرم‌های تهاجم نرم افزاری دشمنان نظام، ایجاد شکاف میان مراکز فقهی است تا بتوانند دانشجویان را از لحاظ عقیدتی آسیب پذیر کند.

این پژوهشگر حقوق ادامه داد: در عصر کنونی جنگ اندیشه‌ها جایگزین نبرد سخت افزاری شده است و قدرت های سلطه گر تلاش می‌کنند نفوذ خود را از طریق نفوذ بر فکر مردم عملیاتی کنند و یکی از ابزارهای تقویت بازدارندگی نظام در برابر این تهاجم، مجهز شدن کارگزاران به یک عقبه فکری و عقیدتی است که پیامد آن دستیابی به یک نظام تصمیم گیری کارآمد است و این مهم جز با هم اندیشی و تقویت میان حوزه ودانشگاه محقق نمی‌شود.

اسماعیلی اظهار داشت: اهمیت نگاه راهبردی به مقوله وحدت حوزه و دانشگاه زمانی مشخص می شود که یکی از سیاست های دشمنان نظام برای تضعیف نظام جمهوری اسلامی، استفاده از گزینه (براندازی نرم) است به طوری که دشمنان همواره تلاش می‌کنند با ایجاد و گسترش تنش‌های قومی، فرقه ای صنفی و دانشجویی، ظرفیت های نظام را به سمت مهار بحران های داخلی هدایت کنند و یکی از راهکارهای مسئولان برای مقابله با توطئه های دشمنان، تقویت حلقه های ارتباطی حوزه با مراکز تولید علم است که می تواند به گسترش ارزش های اسلامی، رشد فضایل اخلاقی، هدایت مناسب تشکل های دانشجویی و جلوگیری از عقاید انحرافی منجر شود.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا می طلبد مسئولان نظام اولویت ها، تاکتیک ها و ابزارهای خود را به صورت دوره ای مورد بازنگری قرار دهند چرا که دشمنان همواره از شیوه و ابزارهای متفاوتی برای ایجاد تفرقه و شکاف میان این دو مخزن تولید فکر بهره‌گیری می‌کنند.

روز وحدت حوزه و دانشگاه فرصتی برای معرفی علمای حوزه‌ علمیه و اساتید برجسته دانشگاه است

فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی نیز گفت: سالروز وحدت حوزه و دانشگاه فرصتی مناسب برای پرداختن به سیره و شخصیت علمای بزرگ و برجسته دینی و دانشگاهی است و باید از این فرصت به خوبی استفاده کرد.

سردار سرتیپ دوم پاسدار «محسن کریمی» با اشاره به سالروز شهادت آیت الله دکتر محمد مفتح افزود: شهید مفتح از جمله شخصیت های موثر انقلاب اسلامی و پرچم‌ دار اتحاد میان حوزه و دانشگاه بود که در حوزه های نظری و فکری هم در حوزه و هم در دانشگاه بسیار اثرگذار بود و نامگذاری سالروز شهادت این شهید والامقام به نام روز وحدت حوزه و دانشگاه یک راهبرد بسیار مهم و نقشه راهی برای این ۲ مرکز علمی است.

وی ادامه داد: تقوا، ساده زیستی و اهتمام به مکتب و راه امام خمینی(ره) از علل مهم موفقیت های شهید مفتح بود و روز وحدت حوزه و دانشگاه فرصتی مناسب برای معرفی و تبیین سیره این شخصیت برجسته انقلاب است.

وحدت حوزه و دانشگاه ضامن توسعه علمی کشور است

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و امام جمعه اراک نیز گفت: وحدت حوزه و دانشگاه ضامن توسعه علمی، پژوهشی و آموزشی کشور است.

آیت الله «قربانعلی دری نجف‌آبادی» افزود: اگر حوزه و دانشگاه به عنوان دو نهاد علمی تاثیرگذار و آینده ساز بتوانند با یکدیگر همکاری علمی داشته باشند، بدون شک می‌توان به پیشرفت‌های علمی و ارتقای سطح معلومات در جامعه امیدوار بود.

امام جمعه اراک وحدت میان حوزه و دانشگاه را باعث آزاداندیشی در فضای علمی کشور و ایجاد فضای باز برای تعامل و همفکری بیشتر میان جریانات علمی دانست و گفت: دانشجویان در دانشگاه‌ها و طلاب در حوزه‌های علمیه باید برای حفظ این وحدت بیش از پیش تلاش کنند.

آیت الله دری نجف آبادی تبادل اندیشه و یافته‌های جدید علمی را از روش‌های عملی وحدت حوزه و دانشگاه ذکر کرد و افزود: مسئولان دانشگاه و حوزه‌های علمیه باید به این مهم توجه ویژه داشته باشند.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی با گرامیداشت یاد و خاطره شهید آیت الله محمد مفتح عنوان کرد: شهید مفتح نیز مانند دیگر شهدای فرهیخته انقلاب از شخصیت‌هایی بود که با خون خود درخت انقلاب اسلامی را آبیاری کرد.

وی عنوان کرد: شهید مفتح برای وحدت حوزه و دانشگاه تلاش های فراوانی را انجام داد، بنابراین اقشار مختلف جامعه به خصوص دانشگاهیان و حوزویان باید در حفظ این میراث گرانبها از جان و دل تلاش کنند.

آیت الله دری نجف آبادی یادآور شد: شهید مفتح به جهت شناخت عمیق از مسایل علمی، آموزشی، اجتماعی و سیاسی جامعه آن روز ایران به ضرورت و اهمیت وحدت حوزه و دانشگاه پی برده بود و ما باید بکوشیم ادامه دهنده راه ایشان باشیم.

وی خاطرنشان کرد: شهید مفتح از جمله افرادی بود که توطئه استعمار در جدا نگاه داشتن دو قشر دانشگاهی و روحانی از یکدیگر را با تمام وجود احساس کرده بود و هوشیارانه در راه تحقق آرمان‌های بنیانگذار انقلاب اسلامی و ایجاد وحدت میان این دو قشر مهم جامعه گام برداشت.

شهید مفتح در روز ۲۷ آذر ۱۳۵۸، هنگام ورود به دانشکده الهیات، ‌ از سوی گروهک فرقان هدف گلوله قرار گرفت و به فیض عظیم شهادت نائل آمد و این روز به مناسبت فعالیت و مجاهدت این شهید بزرگوار در راه تحقق وحدت میان حوزه و دانشگاه، روز وحدت روحانی و دانشجو نامیده شده است.

هم اکنون بیش از ۸۰ هزار دانشجو در حدود ۷۰ دانشگاه نقاط مختلف استان مرکزی به تحصیل اشتغال دارند.

همچنین حدود سه هزار طلبه خواهر و برادر نیز در مقاطع مختلف تحصیلی در ۲۳ حوزه علمیه استان مرکزی مشغول به تحصیل هستند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.