شیمون مارسینیاک، به دلیل یک مشکل قلبی نادر نتوانست در یورو ۲۰۲۰ قضاوت کند و مدتی داوری را کنار گذاشت اما حالا در آستانه‌ی ۴۲ سالگی قاضی مهمترین بازی سال است.

داور فینال جام جهانی و یک بیماری عجیب؛ پای مهدی طارمی هم در میان است

به گزارش قدس آنلاین، شیمون مارسینیاک قاضی بازی فینال جام جهانی ۲۰۲۲ بین ۲ تیم فرانسه و آرژانتین خواهد بود. او به زودی ۴۲ ساله می‌شود و باید مهمترین بازی دوران کاری‌اش را در آخرین روزهای ۴۱ سالگی سوت بزند. او داوری با قدرت مدیریت بالاست که برعکس داوری مثل متئو لاهوز خیلی کم از کارت‌هایش استفاده می‌کند. مارسینیاک البته در گرفتن پنالتی ید طولانی دارد و بازیکنان در محوطه‌ی جریمه باید با احتیاط رفتار کنند. جالب است که او در ۲ فینال قبلی که در مسابقات بین‌المللی قضاوت داشته، بازی در ۹۰ دقیقه تمام نشده است. در ادامه با او بیشتر آشنا خواهیم شد.

این داور لهستانی در دوران نوجوانی و جوانی به طور همزمان هم داوری می‌کرد و هم به صورت آماتور مشغول به فوتبال بازی کردن بود. شیمون در سال ۲۰۰۶ تصمیم گرفت به صورت حرفه‌ای کار قضاوت را در پیش بگیرد. سه سال بعد، در سن ۲۸ سالگی اولین قضاوت خود در بالاترین سطح فوتبال لهستان را انجام داد. او در سال ۲۰۱۱ به عضویت لیست فیفا درآمد و در همان سال یک بازی در انتخابی لیگ اروپا را سوت زد. او سال بعد اولین داوری‌اش در لیگ قهرمانان اروپا را هم با موفقیت پشت سر گذاشت تا به خوبی در مسیر موفقیت قرار بگیرد.

داور فینال جام جهانی و یک بیماری عجیب؛ پای مهدی طارمی هم در میان است

پرتغال در زندگی ورزشی مارسینیاک نقش مهمی داشته است. اولین قضاوت او در سطح ملی به بازی سلسائوی اروپا برابر آذربایجان در انتخابی جام جهانی ۲۰۱۴ مربوط می شود. او در سال ۲۰۱۵ نخستین فینال بین المللی خود را سوت زد و قاضی جدال بین تیم های پرتغال و سوئد در یوروی زیر ۲۱ ساله ها بود. دیداری که در ضربات پنالتی با برتری زردپوشان خاتمه پیدا کرد. ویکتور لیندلوف، برناردو سیلوا، ویلیام کاروالیو، ژوآئو ماریو و ... در آن مسابقه به میدان رفتند.

یورو ۲۰۱۶ اولین تورنمنت مهم این داور لهستانی و متمول بود. او در این جام سه بازی اسپانیا- جمهوری چک، ایسلند- اتریش و آلمان- اسلواکی را سوت زد. ۲ سال بعد نوبت به جام جهانی روسیه رسید. مارسینیاک در آن جام هم برای آرژانتین قضاوت داشت و در دیدار این تیم برابر ایسلند که یک بر یک شد برای آلبی سلسته پنالتی هم گرفت اما مسی موفق به گل کردن آن نشد. دیدار بین آلمان و سوئد نیز با قضاوت شیمون به برتری ۲ بر یک ژرمن ها انجامید. او در آن مسابقه بوآتنگ را اخراج کرد. با این وجود گل دقیقه‌ی ۹۵ تونی کروس آلمان‌ها را در جام نگه داشت.

داور فینال جام جهانی و یک بیماری عجیب؛ پای مهدی طارمی هم در میان است

قضاوت در سوپرجام سال ۲۰۱۸ اروپا دیگر اتفاق بزرگ کارنامه ی مارسینیاک در آن سال بود. دیداری که بازهم در ۹۰ دقیقه تمام نشد و شاگردان دیگو سیمئونه در وقت های اضافی با جساب چهار بر ۲ بردند. رافائل واران، آنتوان گریزمان و آنخل کوریا نفراتی هستند که در آن بازی حضور داشتند و می توانند در فینال جام جهانی ۲۰۲۲ هم به میدان بروند.

انتظار می رفت مارسینیاک بتواند در یورو ۲۰۲۰ هم حضوری پررنگ داشته باشد اما یک مشکل قلبی همه ی معادلات را بر هم ریخت. او دچار تندتپشی و یا تاکی کاردی شده بود و مدتی از قضاوت منع شد. یک بیماری قلبی نه چندان حاد که ضربان قلب او را به بیش از ۱۰۰ بار در دقیقه می رساند و خطرناک بود.

داور فینال جام جهانی و یک بیماری عجیب؛ پای مهدی طارمی هم در میان است

آن تراژدی تلخ در سال ۲۰۲۱ ولی در سال ۲۰۲۲ با قضاوت فینال جام جهانی تبدیل به یک بازگشت بزرگ شد. شیمون در این فصل ۱۹ قضاوت داشته و فقط یک بازیکن را اخراج کرده است. جالب است که آن بازیکن مهدی طارمی بود. او در جریان بازی پورتو و اتلتیکو مادرید در لیگ قهرمانان اروپا مهاجم تیم ملی ایران را به خاطر دایو زدن با کارت زرد دوم مواجه و از زمین اخراج کرد.

حالا مارسینیاک باید سومین قضاوت خود در جام بیست و دوم را انجام دهد. او قرار است داور بازی تیمهایی باشد که تیم ملی کشورش یعنی لهستان را شکست داده و به خانه فرستادند. شیمونِ خوش استایل در این تورنمنت دیدار تیم های فرانسه- دانمارک و آرژانتین- استرالیا را قضاوت کرده بود که ماحصل آن تنها پنج کارت زرد بود.

داور فینال جام جهانی و یک بیماری عجیب؛ پای مهدی طارمی هم در میان است

داور فینال جام جهانی و یک بیماری عجیب؛ پای مهدی طارمی هم در میان است

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.