سوریه طی سال جاری میلادی با استفاده از کشتی‌های تحریم‌شده توسط آمریکا، واردات گندم از بنادر دریای سیاه در شبه جزیره کریمه را "به طرز چشمگیری" افزایش داده است.

رویترز: صادرات گندم از کریمه به سوریه افزایش یافته است

به گزارش قثدس آنلاین، بر اساس آمار شرکت ریفینیتیو، مقدار گندمی که طی سال جاری میلادی از طریق بندر سواستوپل دریای سیاه در کریمه به سوریه ارسال شده، ۱۷ برابر افزایش داشته و به رقمی بالغ بر ۵۰۰ هزار تُن رسیده است.

تحریم‌های آمریکا؛ تجارت سوریه و روسیه را از طریق حمل‌ونقل دریایی پیچیده‌تر می‌کند، بدین ترتیب این دو کشور برای جابه‌جایی غلات به طور فزاینده‌ای به کشتی‌های خود از جمله سه کشتی سوری که توسط واشنگتن تحریم شده، متکی هستند.

هم اوکراین و هم مقامات روسی در کریمه موافق هستند تا مقداری غلات زاپوریژیا از طریق کریمه صادر شود، اگرچه اوکراین ادعا می‌کند که "اشغالگران غلات را دزدیده‌اند" اما روسیه چنین ادعاهایی را رد می‌کند.

سفارت اوکراین در بیروت هم که محموله‌های ارسالی به سوریه را رصد کرده است، تخمین زده که ۵۰۰ هزار تن "غلات غارت‌شده اوکراینی" از زمان حمله مسکو به کی‌یف از طریق چندین بندر وارد سوریه شده است.

این سفارت اعلام کرد، این محاسبات و گفته مقامات اوکراینی مبنی بر اینکه این غلات "دزدیده" شده، بر اساس اطلاعاتی از زمین، مالک سیلوها، تصاویر ماهواره‌ای و رصد کشتی‌ها است.

وزارت امور خارجه و کشاورزی روسیه اظهار نظر فوری در این خصوص انجام ندادند. در ماه مه، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین این ادعاها را "غلط" خواند و تاکید کرد که روسیه در حین «عملیات ویژه نظامی» غلات ندزدیده است.

براساس داده‌های ریفینیتو، سوریه تا پایان ماه نوامبر سال جاری میلادی، حدود ۵۰۱ هزار و ۸۰۰ تن گندم را از سواستوپل وارد کرد. این واردات از ماه مه به بعد شدت گرفت و در ماه اکتبر با ۷۸ هزار و ۶۰۰ تن به بیشترین میزان خود در ماه رسید.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.